Transportören som aldrig kom...

Trygg

Trådstartare
Jag har alltid innan anlitat transportörer som kör travhästar. Då har jag fått köra hästen till banan (i o försig inga problem då en travbana ligger 1 km härifrån ;) ) och det har ALLTID under alla år fungerat helt utan problem!

Men när jag skulle ta hem min ena häst efter inkörning så ringde jag en annan transportör som skulle hämta och lämna honom.
Jag ringde 3 veckor i förväg och vi bokade in ett passande datum.

Hästen skulle till, ett för mig nytt stall med lösdrift, och därför samordnades det att även en annan häst skulle komma det datumet med..så att ingen skulle behöva gå ensam.
Även inkörnings-stallet bokade in en ny häst för inkörning den dagen.

Hästen skulle hämtas en tisdag och på måndag kväll ringer transportören till dom som har haft hästen på inkörning. Han får en vägbeskrivning och meddelar att de kommer lasta vid 10-11 ungefär.

Vid 10, på tisdagen, ringer jag till dom som har kört in honom och hör efter om hästen har kommit iväg ännu..i o m att jag måste veta vilken tid hästen beräknas vara hemma..det är ca 20 mil´s resa.
Men de hade varken ringt eller dykt upp.
Efter 11 ringer jag transportören för att höra vart han är.
Då säger han att det blir lite senare...de kommer kanske lasta vid 14-15-tiden i stället..
-Då är han inte hemma förräns efter 18 då, frågade jag.
-Det blir till kvällningen ja..svarade transportören nonchalant.

Märk väl att han själv hade INTE meddelat någon om denna försening.
Vi 16 är min häst fortfarande inte lastad och efter mycket om och men så får jag tag på transportören...som nu säger att det inte är han som ska hämta min häst utan en annan bil..
-Får jag telefonnumret till den andra bilden då, frågar jag..men han svarar undvikande och muttrar något om att den andra chauffören kommer ringa till dom där hästen står när han närmar sig..

Jag får tag i hon som ska komma med sin häst till lösdriften och hon får ställa in resan hon med...

Vid 17 ringer jag till transportören igen
-När kommer ni??
-Har han inte ringt till inköraren, frågar han med spelad förvåning..
-Nä det har han inte gjort säger jag och kräver att få numret till den chauffören..

Nu skäms jag riktigt ordentligt, jag vet att inköraren har mycket att göra..och att dom nu står med en häst för mycket samt att dom har varit tvungna att hålla sig vid stallet hela dagen för att lastbilen ska dyka upp..

Jag inser också att den stora hästbilen kommer inte kunna köra upp till stallet i mörkret och jag kommer få GÅ från en 90-väg i mörkret upp till lösdriften med min 2-åring.. :cry:

Jag får efter många samtal tag i den andra chauffören, han säger att han inte ens är i närheten av inkörarens stad ännu...men han beräknar lasta innan 19..
Vid halv sju ringer jag och hör efter igen..då frågar han om JAG kanske kunde köra hästen själv ut till E20 så är han hemma innan 20..
-Ska jag åka 20 mil för att lasta min häst i en transport för att sedan lasta över honom till dig och sedan gå med tomt släp hem???, frågar jag
-Ja, man får ju hjälpas åt..svarar han då

Men det funkar inte så, säger jag, nu lastar ni min häst idag och därmed... :devil:
-Jaja, jag ringer när det närmar sig, säger chauffören

Kl 20 lyser de fortfarande med sin frånvaro..jag ringer upp chaufför 2 igen.
-Vart är du nu..och framför allt, varför hör du inte av dig???
-Jag har inte kommit längre än..här nämner han samma stad han gjorde för flera timmar sedan..jag förstår att det inte stämmer då min häst skulle ha varit hemma kl 20 om vi hade mött upp honom..

-Vem i helsike bär ansvaret för att det blivit så här? frågar jag argt
-Ja du...säger han svävande..hör du med B*ss*, det är han som har bokat in dig..

Sista budet var att min häst skulle komma hem vid 03 på natten... :angel:

Snacka om nonchalant bemötande!!

kan ju tillägga att de inte kom då heller utan jag åkte själv upp med eget släp och hämtade honom dagen efter!
Aldrig mer jag anlitar denna välkända firma!!!

Någon som har varit med om någonting liknande? :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Transportören som aldrig kom...

vilken jävla idiot.

synd att vi inte bor i USA, då hade du kunnat stämma dom o tjänat grymma pengar:P
 
Sv: Transportören som aldrig kom...

Men samtidigt har du ju köpt en tjänst av dom och borde väl kunna anmäla till konsumentverket eller liknande??
Ta reda på om du kan det för så här kan det ju inte få gå till!! :devil:
 
Sv: Transportören som aldrig kom...

Undrar om detta är samma dåre som skulle köra ner min häst till Tyskland, när jag skulle ner och tränar där tidigare i våras, och ringer dagen innan och säger att han inte insåg hur LÅNGT ner i Tyskland min häst skulle och att han hade tittat fel på kartan......... ursäkta mig men hur f*n kan man inte veta vart Frankfurt och Nürnberg ligger om man brukar köra transporter i Europa?

Jag blir fortfarande lack när jag tänker tillbaks på det, jag fick snällt gå till jobbet dagen efter fast jag skulle vara tjänstledig i 10 veckor, jag bokade snabbt som attans en ny transportör, förlorade en veckas träning i Tyskland, massa pengar (den nya transportören var dyrare), den som skulle bo i min lägenhet i andra hand fick vänta en vecka, hästen som skulle hyra min box medans jag var borta fick också vänta, min mammas flygbiljetter hem fick förfalla (iofs med Ryamattan så det var ju bara 300 spänn) plus en massa gråt och tandagnisslan. Den nya transportören kom t.o.m. en dag tidigare än vad han trodde att han skulle vara och hämtade hästen på rätt dag när han skulle hem till Sverige igen så det var värt de extra pengarna.
 
Sv: Transportören som aldrig kom...

emjo skrev:
Men samtidigt har du ju köpt en tjänst av dom och borde väl kunna anmäla till konsumentverket eller liknande??
Ta reda på om du kan det för så här kan det ju inte få gå till!! :devil:

Om TS har något skriftligt på tiden så borde (spånar) det inte vara några problem att få ersättning för merkostnader p g a transportfirmans miss. Klaga skadar inte.
 
Sv: Transportören som aldrig kom...

Trygg skrev:
Jag har alltid innan anlitat transportörer som kör travhästar. Då har jag fått köra hästen till banan (i o försig inga problem då en travbana ligger 1 km härifrån ;) ) och det har ALLTID under alla år fungerat helt utan problem!

Men när jag skulle ta hem min ena häst efter inkörning så ringde jag en annan transportör som skulle hämta och lämna honom.
Jag ringde 3 veckor i förväg och vi bokade in ett passande datum.

Hästen skulle till, ett för mig nytt stall med lösdrift, och därför samordnades det att även en annan häst skulle komma det datumet med..så att ingen skulle behöva gå ensam.
Även inkörnings-stallet bokade in en ny häst för inkörning den dagen.

Hästen skulle hämtas en tisdag och på måndag kväll ringer transportören till dom som har haft hästen på inkörning. Han får en vägbeskrivning och meddelar att de kommer lasta vid 10-11 ungefär.

Vid 10, på tisdagen, ringer jag till dom som har kört in honom och hör efter om hästen har kommit iväg ännu..i o m att jag måste veta vilken tid hästen beräknas vara hemma..det är ca 20 mil´s resa.
Men de hade varken ringt eller dykt upp.
Efter 11 ringer jag transportören för att höra vart han är.
Då säger han att det blir lite senare...de kommer kanske lasta vid 14-15-tiden i stället..
-Då är han inte hemma förräns efter 18 då, frågade jag.
-Det blir till kvällningen ja..svarade transportören nonchalant.

Märk väl att han själv hade INTE meddelat någon om denna försening.
Vi 16 är min häst fortfarande inte lastad och efter mycket om och men så får jag tag på transportören...som nu säger att det inte är han som ska hämta min häst utan en annan bil..
-Får jag telefonnumret till den andra bilden då, frågar jag..men han svarar undvikande och muttrar något om att den andra chauffören kommer ringa till dom där hästen står när han närmar sig..

Jag får tag i hon som ska komma med sin häst till lösdriften och hon får ställa in resan hon med...

Vid 17 ringer jag till transportören igen
-När kommer ni??
-Har han inte ringt till inköraren, frågar han med spelad förvåning..
-Nä det har han inte gjort säger jag och kräver att få numret till den chauffören..

Nu skäms jag riktigt ordentligt, jag vet att inköraren har mycket att göra..och att dom nu står med en häst för mycket samt att dom har varit tvungna att hålla sig vid stallet hela dagen för att lastbilen ska dyka upp..

Jag inser också att den stora hästbilen kommer inte kunna köra upp till stallet i mörkret och jag kommer få GÅ från en 90-väg i mörkret upp till lösdriften med min 2-åring.. :cry:

Jag får efter många samtal tag i den andra chauffören, han säger att han inte ens är i närheten av inkörarens stad ännu...men han beräknar lasta innan 19..
Vid halv sju ringer jag och hör efter igen..då frågar han om JAG kanske kunde köra hästen själv ut till E20 så är han hemma innan 20..
-Ska jag åka 20 mil för att lasta min häst i en transport för att sedan lasta över honom till dig och sedan gå med tomt släp hem???, frågar jag
-Ja, man får ju hjälpas åt..svarar han då

Men det funkar inte så, säger jag, nu lastar ni min häst idag och därmed... :devil:
-Jaja, jag ringer när det närmar sig, säger chauffören

Kl 20 lyser de fortfarande med sin frånvaro..jag ringer upp chaufför 2 igen.
-Vart är du nu..och framför allt, varför hör du inte av dig???
-Jag har inte kommit längre än..här nämner han samma stad han gjorde för flera timmar sedan..jag förstår att det inte stämmer då min häst skulle ha varit hemma kl 20 om vi hade mött upp honom..

-Vem i helsike bär ansvaret för att det blivit så här? frågar jag argt
-Ja du...säger han svävande..hör du med B*ss*, det är han som har bokat in dig..

Sista budet var att min häst skulle komma hem vid 03 på natten... :angel:

Snacka om nonchalant bemötande!!

kan ju tillägga att de inte kom då heller utan jag åkte själv upp med eget släp och hämtade honom dagen efter!
Aldrig mer jag anlitar denna välkända firma!!!

Någon som har varit med om någonting liknande? :confused:


Om jag har........jag anlitade en idiot (visade det sig senare) för transport av min förra häst och det gick till ungefär som för dig.Kanske vi haft samma transportör....
Jag skrev en insändare i Ridsport om det, ska leta fram den och citera den här senare, jag kommer inte ihåg alla detaljer efter alla år.
 
Sv: Transportören som aldrig kom...

Jag har en bekant som skulle få hem sin häst efter att den varit på träning i skåne och skulle skicka den med buss. Det var ett företag hon anlitat massor med gånger, och som fungerade väldigt bra. Hon var tom lite tjenis med åkarna, och de kände igen hennes hästar.
Hur som helst var hon dock van vid att det blir förseningar av olika anledningar, och hetsade inte upp sig när dom var dryga fyra timmar sena, inget ovanligt. Då ringde iaf en mycket generad åkare och berättade att hennes häst hade fått åka med till Umeå (den skulle till sundsvall), för den hade stått längst in i bussen och blivit bortglömd. :o Dom hade "upptäckt" den när dom lastade ur sista hästen som SKULLE till Umeå. :rofl: Ganska många ursäkter (mest skrattsalvor från min bekantas håll), pålle fick sova över i Umeå och få skjuts till sundsvall dagen därpå. Behöver jag berätta att hon har gratis häståkeri resten av livet? :smirk:
 
Sv: Transportören som aldrig kom...

knapplån.. jag funderar på o ta hästbuss från skåne upp till hälsingland (om ja nu köper en häst från skåne) men de kanske e lika bra att köra själv..?! man blir ju lite orolig av era berättelser...
 
Sv: Transportören som aldrig kom...

Jusst denna firma har visat sig vara VÄLDIGT oseriös. Så satsa på några som har ett bra ryckte och som har varit i branchen länge.Jag kommer att anlita lastbil då jag plockar hem min från skåne men inte dom Trygg anlitade. Tar dom jag brukar ha.
Trygg varför kräver du inte ersättning rån firman?
 
Sv: Transportören som aldrig kom...

Var med om en liknande händelse med min gamla sköthäst. Hon var nyligen konstaterad dräktig och skulle resa hem från hingsten. Det är i huvudsak två firmor som har körningar i den här riktningen. Stoet är lättstressat och för att minimera risken att hon skulle kasta fölet så valde vi den firman som kör utan att övernatta på den sträckan. Men det visade sig att de hade övernattat ändå och därmed var många timmar försenade. Det hade väl varit helt ok om de hade ringt innan och meddelat det, eller kanske hade lagt på en trevligare attityd? De var väldigt vresiga och det var tveklöst sista gången vi anlitar dem igen.
 
Sv: Transportören som aldrig kom...

Puh sånt här jag mig glad att jag har travhäst... Där kan det visserligen slå på en halvtimme om det handlar om unghästar men det brukar aldrig vara några problem... Jag hade blivit fruktansvärt arg och nog kollat upp vilken slags ersättning kan skulle kunna få...

Och nej jag har aldrig varit med om något liknande trots att jag jobbat på en stor gård där vi under sommaren skickade hästar nästan varje dag...
 
Sv: Transportören som aldrig kom...

Jag har varit med om något liknande. Hade köpt en häst från Östersund som skulle köras hem till mig i Stockholm. Först skulle han komma vid 16-tiden, när han inte kommit vid 17 ringde jag och frågade vart han var, då var han inte ens i närheten. Nästa bud var kl 20. Så fortsatte det och han kom inte förrens kl 23.30. Då hade min stackars häst stått på lastbilen i över 14h. Dessutom frågade transportören mig om inte jag kunde ta hand om en travare som han skulle lämna av på Solvalla men ägaren kom aldrig och hämtade den...
Jag tyckte synd om hästen så jag ställde in den i en box och fick telnr till ägaren. Jag blev inte av med travaren förrens efter 3 dagar då jag hotade med att släppa ut hästen i det fria om han inte kom och hämtade den, lustig ägare.
 
Sv: Transportören som aldrig kom...

Okej, då är det en bra bit inåt landet. Det kanske är lättare att ordna då, då är det kanske inte alltför långt ifrån E20, utan att det går att få hästen hämtad!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
892
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 192
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 462
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 589
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp