transportera långt

misan

Trådstartare
Jag vet inte om det är rätt forum, men vet inte var det passar...
Är det någon som har erfarenhet av att skjutsa häst långt (ca 70 mil)? Ni som anlitat transportör; har det funkat bra, vettigt pris, någon att rekommendera/inte rekommendera? Sånt kanske man inte får skriva här, men skicka gärna ett pm i så fall...

I somras var jag med och hämtade en häst som fanns 60 mil härifrån. Vi hade vanligt hästsläp för hästen att åka i. Tror vi stannade 3-4 gånger för att kolla till hästen och ge den vatten, och äta själva oxå. :)

I mina ögon verkar det lite onödigt att anlita trannsportör för 70 mil, men så är jag ju norrlänning oxå. :smirk:

Jag hämtade häst på Bornholm (Danmark) i dec -02 och vi åkte då i sammanlagt 12 timmar (inkl färjan) och vi stannade 1 gång på vägen.
Nu var denna hästen extremt resvan så det var inga problem alls, han var lite trätt då vi kom fram men fit for fight igen på mo.

Är det en resvan häst så hade jag kört själv men annars så hae jag anlita transportfirma.

Kan rekomender Grens, de fungerade bra då jag skickade ett sto till Uppsala.

Hästar som inte är vana att resa långt står ofta lugnare om dom får åka lastbil, det sägs oxå att det inte är lika ansträngande fysiskt som att stå och balansera i en trailer.

Om hästen däre,ot är van vid att åka trailer så är det ju inga problem med den distansen,

en annan fördel med att anlita en transportör är ju att man slipper åka fram och tillbaka själv, så kostnaden brukar bli ungefär det samma,

ett bra alternativ brukar vara att kontakta någon travtränare, dom kör ju land och rike runt med sina hästar, och har ofta plats för en extra passagerare mot en mindre kostnad,
dom brukar dessutom vara vana och duktiga på att hantera hästarna, till skillnad från vissa andra transportörer jag har stött på,
ring närmaste travbana om du inte har andra travkontakter, det brukar fungera väldigt bra, man får intrycket av att "alla känner alla" i den branchen

lycka till!

Vi funderar på att köra själva, nackdelarna är väl att väglaget känns lite osäkert, och så tror jag inte att hästen rest så långt förut. Vi har en lite hästlastbil, vilket känns lite roligare än att dra iväg med släp, men vi får se hur det blir...
Ingen som övernattat med hästen, eller är det onödigt på en sån sträcka?

Hej.
Fick hem mitt nya sto inatt. 02.30 närmare bestämt då hade hon åkt lastbil i 18!! timmar :cry: inte kul. Var rejält skakig och slut i benen när hon väl fick komma in i sin nya box. Men hade det varit finka hon åkt i så hade hon nog inte stått på benen överhuvudtaget. :(

Halvblodet som kom när hon var 11 månader åkte dryga 60 mil i sträck (åkte 5 h första dagen, övernattade sen och åkte 11 timmar dagen efter). Hennes första resa, och hon åkte i vanlig trailer (men urplockad och hon åkte lös). Kom fram och mådde prima, inte påverkad alls av resan.

Dräktiga stoet jag hade på foder (min fölis mamma) åkte 60 mil hit, och sen 60 mil hem. Vi möttes halvvägs och lastade om, och hon åkte transport hela vägen. Inga problem alls och inte påverkad av resan. När jag hämtade upp henne fick jag bilhaveri på E4:an och fick lasta ur i mörkret, längs E4:an med lastbilarna susande förbi, och sen byta bil och lasta på. Hon stod totalt 14 timmar på transport, men fick blööt betfor som hade hösilage hela vägen. Och var som sagt oberörd.

När jag åker till klinik är det en resa på 12 mil enkel väg, tar två h. Varken föl eller vuxna har bekymrats alls, och det är sådant jag räknar som 'kort resa' :D

Så, de klarar det oftast bättre än man tror, men jag försöker att göra så de kan åka brett när de ska åka lååångt (dvs över 30 mil i sträck).

Så om de ska åka en lång resa är det bättre att plocka ut mellanväggen i en vanlig transport då? Än att låta dem stå med den i.

Så om de ska åka en lång resa är det bättre att plocka ut mellanväggen i en vanlig transport då? Än att låta dem stå med den i.

Jag kör iofs nästan alltid mina brett då samtliga hästar jag haft hitills har föredragit det. Men ffa när man ska åka långt tycker jag det är bättre för dem om de kan röra sig lite mer, och kan bredda lite mer etc.

MEN, kör en kortare sväng utan mellanvägg först, en del individer vill ha mellanväggen att ta STÖD mot och åker sämre utan. De kan man ställa mellanväggen snett åt istället.

Alla hästar jag kört utan mellanvägg har ställt sig på samma sätt i släpet btw. De står med frambenen ganska mitt över släpet, och baken nere i högra hörnet.

Jag har kört transport från Belgien! :o
Det gick hur bra som helst, hade en bred enhästars boggie.
Sov inte över på vägen utan körde raka spåret ca 110 mil tror jag att det blev. Stannade och tankade och vattnade hästen flera ggr, gav mat + att han hade hösilage hela tiden, han både åt och drack. Sedan promenerade jag honom i ca 20 minuter när vi kom fram så att han inte skulle stelna till i boxen över natten. Han mådde prima nästa dag och var inte trött eller skakig.
:bump:

Har anlitat flera transportörer men föredrar att köra själv om det inte är ännu längre, ofta får hästarna stå länge på lastbilarna då det är många som skall av och på på olika platser...

vet inte säkert men de finns nån lag på hur länge man får resa med hästen i transporten innan den måste ut å rastas... nån som vet nått om den?? ja tycker de är hemskt att sitta å köra hästar itransport i 6-7 timmar i sträck utan att dom får sträcka på benen..

8 timmar är väl maxgränsen om jag inte minns helt fel. Transportörer har väl övernattningsställen, det är lite det som är problemet om vi ska köra själva också... och priset verkar blir ungefär samma.

lånar tråden lite.

Finns det inte en rekomenerad tid på hur länge man får köra med häst i transport? Och finns det inte en regel där det står att man måste stanna och låta hästen gå ut och röra lite på benen?? Har för mig att jag läste det någonstanns.

om ni ska åka, säg 8 timmar. brukar ni då stanna någonstanns och rasta hästen en stund.

Fast det kanske helt beror på hur van hästen är att lastas?

Gå in på www.djurskyddsmyndigheten.se och klicka dig vidare till 'blanketter och ...', där hittar du transportregler för häst. Maxtid på 8 timmar och man måste kolla hästen minst varannan timme (föra journal på). Tiden kan förlängas om vissa kriterier uppfylls (att hästen kan lägga sig ner bla).

Jag använde transportör när min häst åkte från södra Frankrike till Göteborg. Det gick jättebra, visst var han stel och trött när han kom fram. Han hade ju dock aldrig stått på ett sånt utrymme förut. De hade med sig dyyyra halvblod och dräktiga ston och de såg ut att må prima.

Jag vet inte hur jag skulle göra på en sträcka på 70 mil, det beror nog mycket på hästen.

I sommar hoppas jag på att kunna åka till Gotland med pållen på en träff och då blir det ju trailer om vi inte kan få tag på lastbil, men då ska vi ju fram-och-tillbaka med häst också och jag hoppas kunna hitta ett ställe att övernatta på på vägen.

om ni ska åka, säg 8 timmar. brukar ni då stanna någonstanns och rasta hästen en stund.

Generellt sett - nej. Oftast så är det bättre att de får stå på släpet, men jag brukar ju stanna och äta, och då får de stå på släpet och vila, det lossas på uppbindningen så de kan röra sig mer, de får vatten och uppblött kraftfoder etc.

Att jag generellt inte lastar ur är för det brukar vara ont om 'bra' platser att lasta ur på, visst kan man gå lite på någon parkering vid en stor bensinmack/tradarrestaurang etc, men jag brukar undvika det. Är hästen minsta svårlastad så lastar jag övht inte av utan låter dem vila på trailern, men som sagt även lättlastade hästar brukar inte få gå av, utan bara vila på släpet. Däremot serverar jag alltid ordentligt med vätska, och när de kommer fram så går de in i sin box och får vila sig någon timme (dricka vatten och äta mer blöt mat) och sen är det på med täcken och ut och promenera i någon timme.

Jag gillar inte heller att lasta ur efter vägen. Börjar hästen tjorva när det är dags för lastning igen så kan det ju bli rätt krångligt.

Den får ju vila ändå när man stannar och äter ex.

Sv: transportera långt

Undrar om någon vill maila mig och berätta vill firmor ni varit nöjda med och gärna vilka man inte ska anlita. Ska nämligen transportera min ponny från Gränna till Uppsala. Hur långt innan måste man beställa plats?

//Mvh Maria (krambanan@hotmail.com)

Min häst åkte 2 (t o r) längre resor sommaren 03.
Först på tävling ca 70 mil. Åkte dit dagen innan och hem dagen efter.
Sedan på betäckning ca 60 mil, stod där nere i ca 1 månad innan hon åkte hem igen.

Alla gångerna har jag kört henne själv i transport. Hon är mkt lugn att åka med och blir aldrig tagen av att åka transport. Kommer alltid fram pigg och fräsch.

Vi åkte 130 mil (inkl. båt från Nynäshamn till Visby) med bil och släp, när vi sålde vår valack. Gick jättebra. Verkade helt oberörd och trots det faktum att han åldrig åkt båt förr.
Mamman till vårt sto åkte vi från Enköping till Göteborg med för betäckning, det gick också hur bra som helst.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som vet var jag kan hitta en lista över transportörer som kör inom Sverige? Jag ska flytta hästarna i sommar rätt många mil, 75 -...
Svar
15
· Visningar
1 407
Senast: Oknytt
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 255
Senast: Fetaost
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 894
Senast: super
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar