transportera körhästar

S

spira

Är det någon här på forumet som har erfarenhet av att transportera sin häst och vagn i en sådan där hästtransport med platta fram där vagnen får plats? Är de krångliga att köra (med tanke på längden)?
Funderar på att skaffa mig ett sådant släp men det är lite glest om begagnade sådana till salu! Får väl börja spara... Men som sagt. Är nyfiken på era erfarenheter. Hur fraktar ni era hästar och vagnar??

Sv: transportera körhästar

Jag hade en sådan för ett tag sedan. Supersmidig... enda som är lite småkrångel är att backa med den då den är lång. Men det är bara vanesak. Sedan så måste man ju även ha bil och körkort till den. Ska du köra halvblod och vagn så måste du ju typa upp den till iaf. 1800 kg och det klarar du inte att köra på B-kort.
jag gillade iaf. släpet (hade en cheval liberte maraton) och planerar inköp av ny transport denna gång.

Vi har också en Cheval maraton men extra stor så två hästar står på diagonalen. Det är väldigt enkelt att komma iväg på körträning och tävling i lätt klass. Vid tävling och dåligt väder är det ju inte jätteroligt att komma fram med en smutsig vagn men det går ju att spola av. Bra med stor sadelkammare eftersom körningen kräver att man har mycket saker med sig. Har en son som även tävla/träna hoppning men oftast blir man då hänvisad till lastbilspakeringen så det brukar ordna sig. Vår har en totalvikt på 2700 kg och med två stora hästar och en maratonvagn så krävs det nog att man kommer upp i dessa vikter. Boggin gör att det känns ändå lätt att dra och hästarna åker bekvämt. Ett plus är ju att vi får plats med 3/4 balvagn med hö. Vi är nöjda med vårt köp av denna hästtransport.

Tack för era svar!
Alltid bra att få höra fördelar och nackdelar innan man bestämmer sig. Det där med att transportera vagnen innanför transporten lät ju inte så dumt.... Verkar som Cheval har lite olika modeller för oss körfolk. Ska kolla upp det. Tydligen är de smidiga att köra båda modellerna efter vad ni berättar. Sen är det ju priset förståss :eek:

Tack för era svar!
Alltid bra att få höra fördelar och nackdelar innan man bestämmer sig. Det där med att transportera vagnen innanför transporten lät ju inte så dumt.... Verkar som Cheval har lite olika modeller för oss körfolk. Ska kolla upp det. Tydligen är de smidiga att köra båda modellerna efter vad ni berättar. Sen är det ju priset förståss :eek:

Nä, inte så man har vagnen inne i transporten. Däremot har de olika lösningar på hur man ställer hästarna i transporten. I vilket fall som så har iaf. cheval den absolut bästa åkkomfort för hästen som jag har träffat på för transporter i denna prisklass...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 748
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30