transportera häst

B

becca16

hoppas att tråden ligger rätt annars ber jag att man flyttar den.

jag ska iväg och jobba i göteborgi sommar och hästen ska med, åker från borlänge och det brukar ta ca 6 timmar med bil. nu undrar jag

*hur lång tid man ska räkna att det tar med transport.
*hur många gånger man bör stanna
*vad man ska ha på hästen skydd, täcke m,m
*vad som kan vara bra att tänka på/ha med i transpoerten.

tacksam för svar:bow:

Sv: transportera häst

med transport får du köra 80 km/h så det är bara att räkna på hur fort du brukar köra annars.
stanna ett par gånger för tillsyn och vattna hästen. kolla på jordbruksverkets hemsida vad som gäller beroende på hur länge det kommer ta, tycker sjäälv det är onödigt att lasta ur om hästen är van att åka och om den är lugn. en del hästar blir mest oroliga om man stannar för ofta.
inget täcke. lindor med stora mjuka paddar som går ner över karled och upp över carpus/ has. ev. boots. säkra kardborren med tex eltejp. använd lädergrimma.
viktigt att transporten har bra ventilation! ta med vatten hemifrån så det smakar som hemma. kör inte själv. ta med träns och longerlina om du skulle behöva lasta ur. ta en vass kniv med om ngt skulle hända och du behöver skära loss hästen.

tacksam för svar:bow:[/QUOTE]

tack så mycket för svar de var jätte bra

jag ska iväg och jobba i göteborgi sommar och hästen ska med, åker från borlänge och det brukar ta ca 6 timmar med bil. nu undrar jag

jag åker den sträckan 2 ggr i mån. :) med transport så tar det ca. 7 timmar, lite +/- beroende på trafiken

2 gånger för att vattna tycker jag är ganska lagom, brukar stanna till vid lämplig tapp och ta vatten. men det beror ju lite på vilken häst med. kan ju behöva "stanna till" för att titta till någon mer gång.

jag använder helst inte vare sig det ena eller andra, boots om hästen är skodd och van vid det. täcke kan bli bra varmt och skydd kan stasa när dom sitter länge samt att mina står betydligt stillare utan.

glöm inte öppna all ventilation.
vattenhink, träns, longerlina samt vass kniv och ev. lite "färdkost" till pållen.

tack

vad är bäst att ha mellanvägg eller utan?

Hästarna tappar lätt balansen om de inte har mellanvägg. Vissa kan dock behöva åka brett och då använder man lång+kort bom baktill så mellanväggen står snett. Sen är det naturligtvis individuellt hur mycket plats de vill ha, det finns de hästar som vill ha hela transporten att stå i, alltså utan mellanvägg.

okey jag tror nog att jag kommer att ha mellanvägg då.. han står bara på en sida även om det är utan och då kan han ju lika gärna få stöd av väggen

det beror helt på hur hästen är och hur den står lugnast ;) hur brukar ni transportera ?

mina stora åker bäst med sneställd mellanvägg.

jag har inte transporterat honom mer än 2 ggr då jag aldrig har fått in han i transporten men nu har jag fått hjälp och kan åka vart jag vill när jag vill
men jag har kört med mellanvägg.. men går nu har jag lastat utan så han kommer nag att få åka utan mellanvägg ett tag tills vi kan lasta ordentligt

har du möjlighet att sneställa mellanväggen ? då ger den ett visst stöd men hästen kan ändå "bredda" bak för balansen.

jag tycker personligen inte om att köra helt utan pga. att hästen kan börja "vandra" i sidled, kan bli ganska obehagligt att köra då :angel:

När jag hämtade min häst på Bornholm så åkte han transport i 12 timmar....denna hästen var dock väldigt resvan då han stått i transport båtvägen till england etc.
På båten får man inte enns hö/strö i transporten pga brandrisken!!
Stannade två gånger, en längre stund på ca 45 min och en kort. Den långa så att han kunde vila en stund.
Han åkte brett.

Han var trött då vi kom fram men inga problem annars (förutom att han fick influensa liknande efter sin trygga värld på en ö till ett större stall på fastlandet!)

Är hästen van att åka är 6 timmar ingenting, har den knappt åkt ngt så är det ju värre.

Skulle stanna kanske 2 gånger om jag inte känner att han vandrar omkring.

okey han är inte så van att åka jag har bara åkt 3 gånger med honom... första när vi fick hem onom och då tog resan 45 min och sedan bara åkt 10 minuter....

lastade du ur eller har du hästen kvar i transporten?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 079
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka