Transportera häst från USA till SVERIGE?!

fuzeta

Trådstartare
hej hej:)
((Nå jag vet inte om denna tråden heller platsar här men jag skriver den här så länge!))

Är det någon som har hämtat/transporterat en häst från Usa till Sverige?
Var det med båt eller flyg?
och hur mycket kostade det?
Är det någon som vet några sidor som man kan titta på. För i skrivande stund sitter jag i Los Angeles och eftersom jag kommer flytta hem senare och jag nog inte kan slitas från hästen jag lånar så måste jag se om det finns någon möjlighet att ta med henne hem!!'tacksam för svar!!:)

Senast ändrad:
Sv: Transportera häst från USA till SVERIGE?!

man flyger, kan jag nästan svara på. Tar alldeles för lång tid med båt. Jag skulle nog ringa luftfartsverket och höra mer, har inga erfarenheter av det, men det var nog min första tanke. Där borde du ju iaf kunna få mer information om hur man går tillväga. Tror dock att det är rätt dyrt, men kan ha fel..

Kolla med Cargo-avdelningarna på flygbolagen. Dessutom måste hästen stå i karantän innan den flyger till Sverige. Min kompis tog hem amerikanska miniatyrer och de stod i USA i karantän innan de fick resa hit.

Kolla med Cargo-avdelningarna på flygbolagen. Dessutom måste hästen stå i karantän innan den flyger till Sverige. Min kompis tog hem amerikanska miniatyrer och de stod i USA i karantän innan de fick resa hit.

Jag kollade på sjv.se och där står inget om att en häst från USA måste stå i karantän innan införsel till Sverige.

Om hästen flyger in till Holland kan det vara en annan femma. Det är deras importlag som gäller då det är där hästen landar.

Jag har hört från andra att nedpoint kräver karantän. Jag skulle be nedpoint peka på de lagar som säger detta då jag misstänker att detta är ett knep de kör med för att tjäna extra pengar.

Här är en pdf om import av häst till sverige från land utanför EU

http://www.sjv.se/download/18.677019f111ab5ecc5be80004944/infobroschyr_hast_in_och_utforsel.pdf

Jag skulle kolla med erkända frakt agenter som ingstad & co (i malmö), pedens (tyskland och england), flying horse (danmark) och varför inte Jenny Tolin (har jag för mig hon heter) som sköter en hel del frakt hantering av landslagshästar. Någon av dessa kan också förklara vilka karantänregler som gäller så att man inte blir lurad.

Senast ändrad:

Min kusin jobbar med sånt på Arlanda, vad jag kan komma ihåg har han sagt att han skickat en häst från Stockholm till Dubai för 30.000 kr.

Finns några sidor på SAS om frakt av större djur.

Min kusin jobbar med sånt på Arlanda, vad jag kan komma ihåg har han sagt att han skickat en häst från Stockholm till Dubai för 30.000 kr.

Finns några sidor på SAS om frakt av större djur.

Din kusin kanske jag vill snacka med.

;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 916
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 477
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar