Transportera från stockholm till östersund

bounceball

Trådstartare
Jag ska praktisera i ett stall i östersund i fem veckor och vill få med mig hästen dit. Jag ska börja sista året i gymnasiet och är inte gjord av pengar. Har precis fått mitt körkort så att köra själv kommer inte på fråga. Alltså undrar jag hur billigt det går att få det? Sen ska ju hästen ner om fem veckor igen, alltså blir priset det dubbla, som sagt, vad är det billigaste alternativet?
 
Jag ska praktisera i ett stall i östersund i fem veckor och vill få med mig hästen dit. Jag ska börja sista året i gymnasiet och är inte gjord av pengar. Har precis fått mitt körkort så att köra själv kommer inte på fråga. Alltså undrar jag hur billigt det går att få det? Sen ska ju hästen ner om fem veckor igen, alltså blir priset det dubbla, som sagt, vad är det billigaste alternativet?

Ett par tusenlappar har det kostat för de jag känner för liknande sträcka så det får du nog räkna med.
Lättast är nog dock att ringa och fråga om en "offert". Kan ju hända att priserna skiljer sig om de tex måste göra en omväg eller liknande.
Men du har nog goda möjligheter iom att det finns en travbana där, så det går säkert transporter till Östersund ganska regelbundet.

Vill du ha ett tips på en mycket prisad transportör m lång erfarenhet av både körning och hästhantering som kör sträckan skåne - norrbotten typ varje vecka kan jag skicka PM.

Men sett till att hästen åker så bekvämt det går med professionella förare och du slipper jobbet med att frakta hästen så är det nog lätt värt det. Alla jag känner som skickat hästen med buss och bilat i förväg är supernöjda.

Åker du till skolan tex lite i förväg hinner du göra iordning före hästen anländer så hinner du installera dig själv i godan ro.
 
Senast ändrad:
Fördelarna är iaf många med att låta transportör köra hästen, antar att det var något sådant du efterfrågade iom att du inte vill köra själv :)
Ska du dessutom inte hem igen efter de där 5 veckorna innebär det att du kan tjäna in en tur och returresa genom att låta hästen åka med lastbilen igen hem såvida någon kan ta emot den. Viss mängd packning får man ju även skicka med.

Jag skulle aldrig transportera själv utan unna mig att låta någon annan göra det om det är en så lång sträcka vid flytt. Det är ganska mycket jobb runtikring, saker som ska med, hästen kanske blir otålig på vägen samtidigt som den saknar kompisar, man ska stanna och kolla till den, man har en max tillåten tid hästen får stå på transporten (vissa yrkesmässiga bussar har mer än 8h körtid pga utökad komfort), vad händer om man får punktering och är långt från "hemma" med all packning och allt osv...Nä ganska skönt att slippa sådant.
 
Senast ändrad:
Och Stockholm - Östersund är ju ingen jättelång sträcka precis, lätt under 8 timmar. Och saknar kompisar? Jag förutsätter hästen är transporterad förr? Och som sagt, får man punka byter man däck. På långa och korta sträckor! ;)
 
Jag transporterade min häst med transportfirma Uppsala - Åre i höstas, minns inte exakt vad det kostade men 3-4000 cirka.
 
Jag ska praktisera i ett stall i östersund i fem veckor och vill få med mig hästen dit. Jag ska börja sista året i gymnasiet och är inte gjord av pengar. Har precis fått mitt körkort så att köra själv kommer inte på fråga. Alltså undrar jag hur billigt det går att få det? Sen ska ju hästen ner om fem veckor igen, alltså blir priset det dubbla, som sagt, vad är det billigaste alternativet?

Om du har tillgång till egen bil och transport så är det billigaste att hitta en kompis som är van att köra släp, köra upp tillsammans och kanske bytas av lite på vägen, och betala kompisens tågbiljett hem.
 
På div ponnytravsidor så erbjuds transportplats när någon ska till travtävling och har plats över.

De är vana att köra :)
 
@CK @WhoIsItAgain

Jag utgick från att ts absolut inte vill köra själv och då kan sådana frågor vara en del i att slippa köra själv även om hästen är resvan, det inte är så långt, att en punka inte är hela världen
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 816
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 394
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 506
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 777
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp