transportera fölunge

Sv: transportera fölunge

Står lösa, utan grimma eller något:)
Sen bara få på dom också:angel: , det brukar gå bra:p

att få på honom borde inte vara ett stort problem, han har åkt lite .
men har du dom helt lösa utan vägg eller något alls i ?

Så länge dom räknas som föl får dom inte vara uppbundna under transporten. Men beroende på hur transporten ser ut och hur fölet är så kan man göra det både med och utan mellanvägg. Det är viktigt att se till så att fölet inte kan komma åt skötardörren och få upp den under resan. Hur man löser det är ju också beroende på hur transporten är konstruerad.

När mina föl är så gamla att de ska åka utan mamma brukar jag ha mellanväggen i så att det inte får ovanan att vända sig i släpen. Jag brukar också backa den av. Det är bra träning för framtiden då det blivit en stor häst som inte får plats till att vända i en släp längre.

Vi brukar ha mellanvägg och jag har bundit upp de som varit mkt vana vid att vara bundna, men det beror helt på hur de är i temperamentet. En lite orolig fölunge får stå lös, en cool binder jag upp.

resan tar ju ett par timmar så det känns nog mest humant mot honom om han får vara helt lös i släpet .:)

Jag ska hämta ett föl på onsdag och tänkte precis skriva en sådan här tråd. Transporten har en hård mellanvägg med gummimatta längst ned så att hästar kan få stöd av väggen men ändå stå bredbent. Vad är bäst? Att låta den stå helt lös o plocka ut mellanväggen eller binda upp den? Den är inte så jättemycket hanterad, men har åkt några gånger med sin mamma, men vad jag har förstått så blir det här första gången den åker själv.

Jag hade tagit ut mellanväggen eftersom att det är "gummimatta" längst ner. Mest ifall fölisen lägger sig ner, så h*n inte fastnar under.

Jag har en lite större transport (3 hästars slant)och gjorde en "box" åt min. Så han fick vara lös över axeln. Han stog stilla kort tid efter vi åkt men valde själv att åka baklänges hel resan. Så nu ska han får gör det i spiltan med.

Jag ska hämta ett föl på onsdag och tänkte precis skriva en sådan här tråd. Transporten har en hård mellanvägg med gummimatta längst ned så att hästar kan få stöd av väggen men ändå stå bredbent. Vad är bäst? Att låta den stå helt lös o plocka ut mellanväggen eller binda upp den? Den är inte så jättemycket hanterad, men har åkt några gånger med sin mamma, men vad jag har förstått så blir det här första gången den åker själv.

I så fall skulle jag också plocka ut mellanväggen helt. Med binda upp - menade du mellanväggen då eller fölet? För föl får ju som sagt inte bindas. Och jag skulle heller aldrig våga det på en fölis som åker själv för första gången. Rikligt med halm i bädden och låst (eller annat hinder) skötardörr.

ok. men då måste bommarna också plockas bort om mellanväggen plockas bort. Hur gammal ska ett föl vara för att man ska binda upp det då?

När min häst var bebis åkte hon i transporten med endast främre bommen kvar för att hålla transporten stabil. Jag lade ut hö/hösilage där jag ville att hon skulle stå och 9 av 10 ggr stod hon där och mumsade när vi kom fram :D Nån gång hade hon flyttat på sig men som sagt oftast stod hon kvar, intalade mig själv att det skulle bli enklare den dagen mellanvägg osv. skulle på om hon var van vid ena sida.
Kommer faktiskt inte ihåg hur gammal hon var när jag började binda upp henne samt ha mellanvägg men hon var nog i äldsta laget...
Lycka till!

Mvh

jag hade honom helt lös , utan mellanvägg eller bommar.
hade strött upp ordentligt med spån och halm och massor med hö !
han var lite orolig första gången vi tittade till honom men sedan var han lugn som en filbunke !
dock fick man det bekräftat att dom trivs bättre med att stå baklänges i släpet ! :laugh:

Vi hade mest problem vid lastningen ;) men första gången hon åkte stod hon helt lös i grimma med kort ledsnöre på. Utan mellanvägg och bommar och rejält med löst strö så hon hade och pilla med när vi väl stod stilla på förja o dyl. Hästen va inte alls mycket hanterad men hon va jätteduktig och stod snällt (o trött) still o åt på färjan. Vi tog även bort knoppen på hantaget (viktigt så att de inte kan få upp dörren när man kör utan bommarna! då de ofta står med rumpan fram mot fönster och dörren. rejält galler är också nödvändigt för fönstret. sen spände vi fast framdörren från utsidan så att den absolut inte gick att öppna innifrån. de hela gick fantastiskt bra! :) supernöjd. vi har dock inte testat lasta henne igen. de får bli ett senare kapitel. :) men de ska nog gå bra med en annan hästkompis vid sidan.

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
159
Senast: Jeps
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama