Transportera 2 hästar tillsammans- vad ska jag tänka på?

J

Jacki

Jag har ingen erfarenhet av att transportera 2 hästar tillsammans. De 2 går i samma hage men bara sedan augusti. Vilka problem kan uppstå? Hur ska man göra på bästa sätt? Spelar det någon roll vilken rang de har när det gäller lastordningen? Antar att det inte är lämpligt att hänga in hönät för då kanske de bråkar om maten.

Sv: Transportera 2 hästar tillsammans- vad ska jag tänka på?

Ska du åka långt? Jag tänkte på höntet. Våra får aldrig äta hö i transporten. Aldrig. Tänk på att ha en transport som får lasta två hästar.Det r inte många transporter som klarar två större ponnys tex.

övervikt- tänk på hur tungt du får dra. Tror knappt att det är möjligt att dra två hästar på B kort lagligt.

För risken med transportsjuka bla. Vi kör sällan våra längre resor än tre timmar. Då får dom nöja sig med att äta innan och efter. Eller så får man stanna. Dom hästar som vi har skickat till Finland har bara fått blöt ensilage på lastbilen serverad av chauffören. Torrt hö försämrar luften jätte mycket i en transport.

Det blir väldigt svårt. Möjligen shettisar då.

Det största problemet som jag ser det är om man blir av med körkortet för man kör med för tung last eller för tungt släp.

Men om hästarna är vana att åka tillsammans/åka två samtidigt är det nog inga problem. Kolla att det är hård mellanvägg i släpet för säkerhetsskull.

Jag hade nog lastat den lugnaste först, det kan vara en nackdel om häst 2 börjar strula och häst 1 får panik i släpet för det röjs runt bakom.

kolla först upp hur det är med körkortsbehörigheten och lastvikt på bil+finka.
har de gått i hagen tillsammans har de redan löst rangordningen
lasta på den som går lättast på först,lasta av den som är minst stressad sist.
Ta gärna med dig någon första gångerna så du slipper strula på själv med 2 hästar.
Att ge hö eller inte är ju som du tror är bäst. Är hästarna snälla med varandra i hagen tror jag inte de bråkar i transporten heller

Själv åker jag flera dagar i veckan med 2 hästar alla mina 5 hästar kan åka ilag de är själv lastande och snälla med varandra,jag brukar sätta upp en varsin höpåse åt dem så har de ngt att längta till när de ska på.De har ju varsin så då bråkar de inte.

Förutom behörighet på körkort och släp.

-Ventilationen på två hästar, det går åt mycket luft, klarar släpet det?
-Jag skulle inte köra två hästar utan en sån där "hingsavskiljare" eller vad det heter, en sån där halvvägg så de inte kommer åt att gnaga på varandra.

Nja, jag tycker det räcker gott med uppbindning vid ytterväggen istället för i bommen eller framför. Då kommer de inte åt varandra men kan ändå balansera.

Ventilationen hade jag inte tänkt på:o. Men vi ska inte så långt, det tar 10 min att åka så det kanske inte hinner bli så dolig luft då. Men mycket bra påpekande. Tack.

Smart idé. Men det finns inte uppbindningsringar på sidan. Kanske kan man binda upp som vanligt men också ta ett balsnöre till ringen som håller bommen som gör att de inte når varandra?

Bra påpekat. Det är två c-ponnyer men det är bäst att göra matteläxan.

Tar de bara 10min så är de nog inte nån fara alls med nått. du behöver ju inte stänga lucka bak helt. då kommer de in el ut luft oxå. sen kan man binda dom kortare så dom inte kan nypas. Hö behöver du nog inte den korta biten men är dom el nån av dom lite orolig att åka så kan hö/ansilage vara mkt klokt, så tänker dom på annat. Man brukar kunna köra en stor häst och en liten b-ponny i vikt utan att de ska bli olagligt. Men ska man köra större hästar så är de annat körkort som gäller. Lycka till.

Tack! Har aldrig lastat 2 ponnyer förut så jag uppskattar förslagen. Så slipper jag vara efterklok...hoppas jag.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 439
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama