Transporter, bla Cheval Liberté

Sv: Transporter, bla Cheval Liberté

Jag har erfarenhet från en Cheval Liberte 4004. Har inget dåligt att säga om den.

Men om du har en häst som går över bommen, kanske ett släp där hästarna står på diagonalen vara något? Finns lite mindre varianter än 4004 (hos både CL och andra) som brukar finnas plats för tre ponnys eller två storhästar.

Det var faktiskt en Thule jag föll för på mässan - där åkte hästarna på sidan och den var helt underbar. Meeeen.... 169 000 kr i nypris och så skulle jag ha behövt köpa större bil (transporterna idag är verkligen stora!!) =P

Men tack för alla tips! Känns som att jag borde kolla på Boj och Thule med andra ord. Hoppas det finns något begagnat av bra kvalitet och med rätt funktioner och i rätt prisklass. (Men först och främst får vi se om utbildaren som min häst är hos lyckas bättre med "problemet" än vad jag gjorde.)

En Thule prestige med 1-2 år på nacken får du för samma pris (eller billigare) än ett nytt Cheval. Sen finns ju som flera sagt Star trailer och Kylinge. Om du kollar beg. marknaden så finns det dock vissa "Thule" släp utan panikbommar (ex. Thule trane) och vagnar som säljare kallar Thule fast det är en Dalavagn t.ex. (inget ont om Dalavagnen men de har inte panikbommar).

Någon som har tips på ett annat släp som är stabilt och tyst att köra med, har bra och enkla snabbutlösare för bommarna, är stort och ljust för att motarbeta klaustrofobi och har bra uppbindningsanordningar?

En kompis till mig har en Star Trailer (numera Thule) Diamant som är stor som ett hus, ligger bra efter bilen och har panikbommar som man löser ut från utsidan med en spak. En sån kan du hitta beg för 30-40.000 kr.

Kl
Jag har ett Henra enhästars, bästa transport jag kört! Den har rullgardin och den är helt tyst, iom att det inte finns ngn mellanvägg eller annat löst är det väldigt tyst i släpet under färd. Ventilationen är guld, stort, ljust och gott om plats. Min häst har bara åkt lastbil tidigare och han åker som en kung i släpet.

Jag kör Boj nu och har haft Kylinge och båda paniklösningarna är suveräna! Inga verktyg och man vet att bommarna lossnar, för de faller rakt ner. De kan inte haka fast. Var ett av de viktigaste kriterierna när jag köpte släp.

Hade jag haft en häst som hoppar så hade jag absolut aldrig köpt något släp med krånglig utlösning. Så för min del hade de vart Thule (och deras gamla släp de köpt upp, tex Kylinge, Star osv) eller Boj. För då vet man att man har en paniklösning man kan lita på. Jag hade inte velat sätta mig i situationen där hästen hänger och man får inte loss den. :crazy: För tyvärr finns det många märken som har paniklösning men att bommarna lossnar bara om den inte har någon tyngd. Så fort det ligger tyngd på dem så spjärnar de fast - dvs helt värdelöst om hästen hoppar. Därför är det bara Thule och Boj som gäller för mig, för de faller oavsett om du har tyngd eller ej på dem. Boj snäppet bättre tycker jag de gånger jag provat även om Thules lösning också känns väldigt säker.

Jag säger detsamma. Har också haft ett Kylinge tidigare och drar Boj nu. Är väldigt förtjust i mitt Boj (som jag köpte beg). Den är tyst, stabil, har dörrar bak och vettiga panikbommar som jag faktiskt har haft anledning att prova - och de funkade toppen. Fick ner hästen på några sekunder. Kan varmt rekommendera.

Jag har en Cheval Liberté GT2 med rullgardin och tycker att släpet funkar jättebra, är väldigt nöjd med det än så länge (har haft i ett år). Ligger fint efter bilen och jag tycker det är högt och luftigt inuti. Har rullgardin och nej det fladdrar inte alls, det känns rätt styvt och stabilt.

Det är ett lätt släp så jag kan dra min häst lagligt på B-kort. (Har E men det är skönt att veta, ifall maken skulle behöva köra).

Har en häst som åker lugnt så jag har faktiskt aldrig tänkt på bommarna fram så jag har inga råd att komma med där.

Klart att Cheval är ett budgetsläp men det är ju det man får vara beredd på om man köper med liten budget.

Jag bytteprecis från en boj bravo till en star trailer diamant och jag är så himla nöjd! Diamanten är väldigt bred och smidig på alla sätt och vis med bommar! Kan verkligen rekomenderas!

Som jag har förstått det har Böckmann god kvalitet. Men de har lika kassa panikbommar som de flesta andra importsläpen. Och det mesta är tillval, allt från sparkplåtar till automatiskt stödhjul.

Tack för alla tips och kommentarer! Kommer ge väldigt bra hjälp när jag ska leta efter ny (begagnad) transport! Får verkligen hoppas att min häst överhuvudtaget kan köras i en vanlig transport nu.. :)

Har en cheval gold one. Är väldigt nöjd än så länge. Visst är det ett budget släp men jag har inga hästar som lever runt utan står lugnt under färd.
Det enda är som övriga skrev att bommarna är lite dumma.
Gillar pullman systemet eftersom vi kör mycket på guppiga vägar. Transporten rullar väldigt fint även om det är ojämnt.
Har inte lucka bak utan duk och ena hästen reagerade första gången när vi drog ner eftersom det "skrapar" lite. Men inga större problem.
Gillar även att det är kombiramp. Perfekt när man hämtar spån.

Jag är jättenöjd med min Cheval Liberté än så länge.
Min är en 12:a och har fronturlastning och hård lucka bak.
Jag älskar att det går att använda frontrampen som dörr, och det är gott om plats i transporten och framför bommen att hantera hästarna. Har tidigare haft ett Trane och Christ släp vilka jag upplevde trånga och instängda.

Tycker även att hästarna blivit mer lättlastade i denna då det går att öppna så mycket framtill (vilket gäller alla med fronturlastning)
Jag har hästar som är 170+ och letade länge efter en transport som var rymlig nog, och tyckte att detta var ett bra budgetalternativ.

Har precis fått prova utlösningen på bommen då mitt sto hoppade över bommen, och det utlösningsmekanismen fungerade hur bra som helst. Vi hade redan gjort ett verktyg avsett för att passa i öglan som fäller bommen och har det fastsatt på utsidan av transporten så det är lättillgängligt.

Vi har lagt in en extra gummimatta som skydd då det är svårt att laga orginalet om det går hål på den. Bakluckan är inte helt genomtänkt då man stänger den före lämmen, det är även lite klurigt att öppna och stänga sidofönstren, men man vänjer sig.

Lycka till i letandet :)

Min häst har blivit lättlastad nu när man kan öppna fönstret över framdörren
jätte skönt (Cheval Liberté)
I början var han rädd för att gå ut fram men nu har vi nästa omvänt han gick ut när jag var på väg ut så det var inte bra, nästa gång får jag ta med spö för jag vill inte riskera att bli klämd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Mellanpudel
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka