Transportbur

hallonsaft

Trådstartare
Hej alla kloka bukefalister!

Behöver köpa ny transportbur och alla tankar tas tacksamt emot.

Förutsättningar som följer:

MCO som inte gillar att bli transporterad, lyckades ta sig ur en clipper genom att bryta upp dörren det är den som ska ersättas till någon annan bur.
River och biter rejält så mjuk väska törs jag inte fundera på alls.
Svårlastad så jag är ganska intresserad av en med taklucka helst.
Får inte kosta för mycket dock tycker plånboken, reser inte ofta.

Lånade en clipper 3 med taklucka vid tillfälle och det gick bra men svår att hitta på nätet och misstänker att priset blir lite högt?

Har funderingar på Transportbur Capri Open Top som jag sett på zooplus.
Priset är ju klart tilltalande nu för 299 kr och med taklucka men går ju inte att avgöra kvalitet på nätet.

Stort tack på förhand!

Puttar upp min egen tråd och hoppas på hjälp.
Någon som har lite råd, börjar bli dags att beställa och är grymt fundersam över Capri Open Top hos Zooplus.

Det är väl bara att köpa tänker jag. Är du inte nöjd med hur den känns är det ju bara att returnera. Ska man köpa på nätet vet man ju inte om alla knäppen är tillräckligt bra förrän man har den och kan känna på dom.

Googlar du "transportbur tacklucka" kommer en annan modell upp i samma prisklass. Men den tycker du kanske är för öppen om han är väldigt aktiv och vild i buren.

Har du en MCO är det bra om du kollar att buren klarar aktuell vikt också.

@Frokennordberg Stort tack för svar, ja nätet har nackdelar när man handlar tyvärr svårt att avgöra +/ - ibland på sakerna.
Kommer behöva beställa inom kort, vet inte om jag hinner ev. retur och nytt köp igen resa med bil,tåg,bil.

Jag hittade inte vilken du menade tyvärr.:o:confused: öppen ok, går att täcka över ju men bör vara stabil :o
Alla resor görs givetvismed 2 spännband "som ett paket" runt buren ,ifall att... och silvertejp lätt tillgänglig.

Vikten har jag i åtanke såklart, men bra och viktig påminnelse till andra ägare :up:

Senast ändrad:
Snälla, snälla, snälla snääälla alla kloka bukeflister detta gälla, gälla gällaaaa ( den som inte hajjar vad jag menar får tänka igen och läsa texten med rösten den gälla)
Så dålig kvällshumor, flåt!

Då testar jag och ser vad det finns för erfarenheter av Pet Cargo Cabrio?
Skulle kolla på den idag men fanns inte i butiken tyvärr. :banghead::arghh:
Ja, nej, plus, minus, varför och därför, alla åsikter välkomnas tacksamt nu är det bråttom och jag måste komma till ett beslut!

Var iväg för ett tag sen och skulle passa på att se och känna på en Pet Cargo Cabrio och då finns den inte hemma.
Så nu har jag chansat att beställa en på nätet och hoppas på det bästa. :nailbiting:
Vill ju gärna utnyttja lite fördelar i och med black friday så det vart nätet och jag får handla annat för att stödja den fysiska butiken som är riktigt bra och jag gärna har kvar.
Igår chansade jag att den kommit in i butiken men nej, lite synd tycker jag.
Personalen verkade positiv om den och tyckte att det inte verkade finnas någon anledning att försöka "kränga på mig" en annan dyrare verkade det som när jag förklarade förutsättningarna.

Så nu är det bara den nervösa väntan att den ska levereras och inte försvinna på vägen, bli mosad och komma i smulor när den hamnar rätt.

Buren har kommit och jag blir så less.
Pet Cargo Cabrio
Repig, skitig, trasig och fattas en bit och den går dessutom knappt att stänga.

Var ett elände att ens få ihop den då den var sned så har mailat och de vill ha fotografier på allt, lätt att fotografera "den går knappt att stänga" /allmänt sned, vet i tusan hur jag ska göra nu.
Funderar på att åka till djuraffären och kolla deras och jämföra.
Vare sig tid till bur behövs eller ekonomi att köpa en till, då hade jag kunnat köpt en dyrare på en gång.

/hallonsaft besviken och lite gnällig.

59905053-origpic-3585d4.jpg_0_0_100_100_360_336_80.jpg

Jag har typ en sån här, fast utan taklucka, säljer på supercat för 250kr.
Kan däremot inte se att det står hur den stängs.
Jag hade två katter som inte tyckte om att transporteras. Jag har gjort så att den alltid står framme med en handduk i, emellanåt så stängdes de in en kortstund och mutades rejält med übergott kattgodis.
Ibland puta jag in dem och mutade dem när de var på andra sidan, men rätt ofta så mutade jag in dem med godis. Ibland stängde jag, ibland inte.
Nu är det en rätt mysig kojja tycker de.
I början när de åkte hade jag ett badlakan över så att jag täckte hela buren. Jag spänner alltid fast buren med säkerhetsbälte. Tyckte det hjälpte efter ett par gånger.

@hallonsaft
Jag vet katter som har kunnat bryta sig ut genom takluckan, i alla fall på billigare modeller. Jag hade inte skaffat en sådan om jag inte hade en katt som satt som ett ljus i lådan.
Har du tittat något på hundburar? De är ofta bättre tycker jag, men såklart också dyrare.

@hallonsaft
Jag vet katter som har kunnat bryta sig ut genom takluckan, i alla fall på billigare modeller. Jag hade inte skaffat en sådan om jag inte hade en katt som satt som ett ljus i lådan.
Har du tittat något på hundburar? De är ofta bättre tycker jag, men såklart också dyrare.
Åh tack för svaret menar du buren @Pilot använder eller Capri Open Top?

Jag har försökt kolla på allt möjligt men är ju inte lätt att se på nätet hur stabila dem är tyvärr.
Många affärer har inte något utbud att tala om tycker jag när man smiter in och pratar med personalen.
Eftersom jag inte har körkort och bil så begränsar ju det en del ihop med ekonomin såklart.

/hallonsaft som odlar på sina grå hår på skallen.

@hallonsaft
Håller med! Jag tänker en liten gallerbur(utställningsbur) till hund borde vara rymningssäker (inte ens min dobermann som hatar att vara instängd tar sig ur en sån). Man kan ju sätta buntband i hörnen om man är nojjig för att de ska fälla ihop den.

Åh tack för svaret menar du buren @Pilot använder eller Capri Open Top?

Jag har försökt kolla på allt möjligt men är ju inte lätt att se på nätet hur stabila dem är tyvärr.
Många affärer har inte något utbud att tala om tycker jag när man smiter in och pratar med personalen.
Eftersom jag inte har körkort och bil så begränsar ju det en del ihop med ekonomin såklart.

/hallonsaft som odlar på sina grå hår på skallen.

Ingen aning, jag gissar att det är de billigare varianterna det gäller eftersom ägarna bara har bur till veterinären och jag inte kan tänka mig att de anser att det är värt att lägga mycket pengar på.
Jag har sett en del gamla burar på loppis/auktion med en stålplatta i botten och stålnät över. De brukar gå för 50-100 kr och verkar stabila nog att överleva ett världskrig. Det kanske vore värt att svänga in om du har någon loppis i närheten?

Håller med! Jag tänker en liten gallerbur(utställningsbur) till hund borde vara rymningssäker (inte ens min dobermann som hatar att vara instängd tar sig ur en sån). Man kan ju sätta buntband i hörnen om man är nojjig för att de ska fälla ihop den.
Jag hade två katter som med lätthet pillade upp låset. :meh: Så ska man ha en sådan till katt så tycker jag att man sätta en extra karbinhake. :)

Sedan så tror jag att vissa katter trivs om det är lite trängre och mörkt, tänk när de blir rädda så kryper de in under soffan/ buske.

Jag hade två katter som med lätthet pillade upp låset. :meh: Så ska man ha en sådan till katt så tycker jag att man sätta en extra karbinhake. :)

Sedan så tror jag att vissa katter trivs om det är lite trängre och mörkt, tänk när de blir rädda så kryper de in under soffan/ buske.
Ja jag tänkte man kunde ha en handduk eller något annat över så den ändå blir mörk :)

@Pilot @Wingates @As_Vegas
Jag har med haft tanke gallerbur, tidigare har jag givetvis haft täckt bur (Tips: Ikeapåse eller liknande, klipp av handtagen och gör hål för burhandtagen i botten på påsen, trä hela snygga skapelsen över buren) och med spännband som ett litet paket (borde alla ha anser jag man vet aldrig vad som händer, plastbur och kallt väder eller en liten olycklig smäll så kan det lätt spricka t.ex) och silvertejp i väskan.

Anledningen att jag beställde den jag gjorde var delvis att måtten är godkända och att det är hel frontlucka då pälsfröken trycker av pälsen och takluckan för lastningen.

Färsökt kolla loppisar/fb/blocket, tyvärr ingen framgång ännu men kikar så fort jag kan.

Såå tacksam för all input av er :banana::bump:

@hallonsaft
Jag veeeeet att du skrev att du inte vågade tänka på en mjuk väska, men jag måste ändå inflika lite. Jag startade nämligen en tråd om en vagn innan en sådan inhandlades för ett tag sedan: http://www.bukefalos.com/threads/skulle-ni-kunna-ga-ut.1415934/

Nu är det ju nätfönster på alla möjliga håll på den här, och den är väl alldeles för dyr för att du skulle vilja inhandla den i dagsläget. Det jag tänker på är om katten kanske finner det mer behagligt att bli skjutsad på snarare än buren? Även om det skumpar lite om man går på ojämnt underlag så blir ju resan ändå mycket stabilare än om man bär på en bur. I denna bur finns också ett litet spänne, så om din katt är van vid sele så kan man haka fast katten så att den inte kan rymma om man öppnar/ett fönster går sönder/whatever (fast då får man ju hålla stenhård koll så att katten inte trasslar in sig!).

Angående fönstren så skulle man troligtvis kunna täcka för dem på något vis för att minska smitrisken. Annars kanske din katt skulle må bättre av att faktiskt se vad som pågår omkring den? Jag känner ju inte din katt över huvud taget, men min katt tycker att det är rent av roligt att åka i den här buren.

Som sagt, jag vet att det här troligtvis inte alls är en bur som du vill ha, men jag tar chansen och ser om det eventuellt kan vara intressant ändå. :)

:bow:
@hallonsaft
Jag veeeeet att du skrev att du inte vågade tänka på en mjuk väska, men jag måste ändå inflika lite. Jag startade nämligen en tråd om en vagn innan en sådan inhandlades för ett tag sedan: http://www.bukefalos.com/threads/skulle-ni-kunna-ga-ut.1415934/

Nu är det ju nätfönster på alla möjliga håll på den här, och den är väl alldeles för dyr för att du skulle vilja inhandla den i dagsläget. Det jag tänker på är om katten kanske finner det mer behagligt att bli skjutsad på snarare än buren? Även om det skumpar lite om man går på ojämnt underlag så blir ju resan ändå mycket stabilare än om man bär på en bur. I denna bur finns också ett litet spänne, så om din katt är van vid sele så kan man haka fast katten så att den inte kan rymma om man öppnar/ett fönster går sönder/whatever (fast då får man ju hålla stenhård koll så att katten inte trasslar in sig!).

Angående fönstren så skulle man troligtvis kunna täcka för dem på något vis för att minska smitrisken. Annars kanske din katt skulle må bättre av att faktiskt se vad som pågår omkring den? Jag känner ju inte din katt över huvud taget, men min katt tycker att det är rent av roligt att åka i den här buren.

Som sagt, jag vet att det här troligtvis inte alls är en bur som du vill ha, men jag tar chansen och ser om det eventuellt kan vara intressant ändå. :)

Söta Caoimhe :love:
Underbara du som engagerar dig och tar tid och ork att skriva och argumentera det uppskattas verkligen! :bow:

Jag läste om ditt inköp av den när du funderade på om man vågade visa sig med en sådan ute.

I dagsläget är priset lite saftigt för att chansa (har ju redan ca 500 kr ute på den som ev. ska reklameras annars blir det återköp!) hade jag vetat att hon älskar mjuka väskor och skulle bli helnöjd hade jag givetvis shoppat loss omgående och glatt ätit knäckebröd tills julmiddagen serveras hos föräldrarna ;)

Hon är en omplacering jag inte haft ens 1 år och inte resvan mer än vet.besök som jag förstått det och eftersom hon bröt sig ur clippern så vet jag ju lite hur hon tycker men inte varför, kan inte mer än veta vad jag själv gjort och försökt med, haft buren framme hela tiden gick inte nära den alls.

Resan som gjordes gången efter gick bättre då med annan bur.
Lastning går om man är lite kvick, bestämd och med inställning att det ska göras och finns inget att oroa sig för, stadigt grepp och vara rädd om sina egna ögon med andra ord.

Under resan i sig är hon ganska lugn, lite pip visst men det är ju ingenting, första 20-30 minuterna är "studs med liten bur"-klassning börjar redan på fasta underlaget innan lyft, hade sele på, mörklagd bur testat öppna upp men vart tyvärr mer orolig så fick täcka igen.
Ingen orolig mage eller kissande dock utan stooora rädda ögon och "ingenstansattgömmasig-blick"
Hemma sitter hon gärna frenetiskt och tuggar nätet på balkongen tack och lov att jag köpte med ståltråd inflätad.
Understimulerad/överstimulerad har tänkt och vridit, testat och donat med omkringliggande påverkan gällande det.
Vad det gäller att utnyttja tänderna och klor har hon bevisat hemma på andra saker att hon vill och kan därav jag känner att hård bur är tryggast när man ska ut och åka tåg.

Resa till tåg = bil vid dörren, gå till perrongen, bil hämtar direkt när tåget är framme, fixat hämtning i annan stad för att slippa byte, tack älskade pappa du är en pärla och sann djurvän som alltid :heart
Buren har jag alltid burit bak och fram för att hon ska slippa få "världen farandes emot sig" om täckingen(Ikeapåsen) flyger hux flux.

Vagn kan jag ordna att ha bur på och testa, smart tanke verkligen Caoimhe:banana:

Tilllägg: transportryggsäcken @cili nämnde i din tråd har jag sett, till och med hennes exemplar, toppskick men lönlöst för pälsfröken tyvärr, jag skulle gissa på max 2 minuter sen ute.

Senast ändrad:
Fått mail och ska skicka tillbaks buren och ny är skickad,
Tydligen ska den skickas med DHL, men oj! säger jag det kan jag ju inte lösa tog ju postnord av en anledning, någon som vet om Zooplus går med på att ändra eller ska jag bara försöka ordna en taxi till ett ombud?
:rage:
Rackarns illa faktiskt.

Liknande trådar

Övr. Katt Lillkatten har tagit sönder dragkedjan på sin transportväska och den stora behöver också en ny kattbur. Jag söker efter en hållbar bur...
Svar
4
· Visningar
734
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama