Transportbesiktning och Kompetensbevis?

ghost

Trådstartare
Hur var det nu med det där?

Är det nån som har koll på reglerna, jag har googlat men inte hittat något annat än lite skumma lokala rekommendationer om hur man ska tolka reglerna.

Jag fick ett mail om lite kurser och transportbesiktiningar till hutlösa priser och funderar på om jag inte är tillräckligt påläst?

Jag är B-tränare och transporterar aldrig några andra än mina egna hästar.

Sv: Transportbesiktning och Kompetensbevis?

Då är jag ganska säker på att du inte behöver det , men inte 100....

Men ändrade dom inte på det..?
Min kille, arbetande hos A-tränare blev stoppad med hästlastbilen av polis som ville se just detta bevis, vilket han inte hade då (det här var 2009). Deras första fråga var om han jobbade för A eller B tränare, varpå han svarade A såklart.... Blev massa prat men inget värre än att dom skickade en papperslapp till tränaren där det stod typ "en gång okej men inte igen". Ingen böter eller så då.

Då sa iallafall alla att 'attans att du inte visste för dom hade inte sagt nått om du sa att du jobbade för B tränare'. Så det har varit så förut, MEN, jag tror att dom ändrat på det? Så att alla som transporterar en häst måste ha det här jäkla kompetensbeviset..

Kan försöka kolla i pärmen som sambon fick när han gjorde sin 'utbildning' om det står nått däri...

-----

Tittat i pärmen å nä, där stod inget av värde. :/

Senast ändrad:

Jag hade nog fel:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/transporter/vadartransporterinomekonomiskverksamhet.4.207049b811dd8a513dc8000992.html

Exempel på transporter inom en ekonomisk verksamhet

transport där transportören tar betalt för transporten
transport av produktionsdjur som en del av driftsupplägget, till exempel transport av suggor i en suggring
transport av produktionsdjur till slakt
transport inom professionell trav- och galoppverksamhet, A-tränare
transport inom professionell tävlingsryttar- eller tävlingskuskverksamhet
transport i samband med yrkesmässig avelsverksamhet
transport av djur för uppvisning, till exempel cirkusar och djurparker
transport som utförs av djurhandlare eller djurbutiker
transport av försöksdjur

Exempel på transporter som inte sker inom en ekonomisk verksamhet

transport som utförs av eller för en hobbyryttare eller hobbykusk
transport i samband med amatörgalopps- eller amatörkuskverksamhet, B-tränare
transport till eller från en fodervärd
transport i samband med en amatöruppvisning, exempelvis riddarspel
transporter i samband med utbildningsverksamhet och i de flesta fall ridskolor
transport av ridskolehästar till eller från tävling

Det är DET som stör mig - i mailet tolkar de så här:

B-tränare som kör hobbyverksamhet - ej Kompetensbevis
B-tränare som kör nån företagsform - Kompetensbevis

Men jag tänkte att jag skulle fråga om nån annan hört något liknande?

Jag har för mig att jag har hört någonstans att det skulle krävas kompetensbevis för alla som transporterar häst, alltså b-tränare också. Men jag har verkligen ingen källa på det och kan väl lika väl ha drömt det... :angel:

Men, det skulle ju inte förvåna en för "dom" gillar ju att tjäna pengar på en.. När sambon gjorde den där kursen så var det ju inte hög nivå på grejorna direkt.. Man sitter å lyssnar, får lunch, lyssnar lite till och gör till sist ett "1 x 2" test på det du just lyssnat till. Runt 2000 spänn kostade det, vilket dock dåvarande arbetsgivare betalade.

Killen är till råga på allt fransk, och vi snackar engelska till vardags så kan han förstå en sån där kurs med vikter å regler hit å dit på svenska, så känns det som om den inte görs för att folk ska få nån kunskap, (iom att den är rätt basic då....) utan mer för att andras plånböcker ska bli nån storlek större...

Vårt travsällskap tar nästan det dubbla... plus att transportbesiktningen går på så där 5 ggr vad det kostar hos bilprovningen. :mad:

Jag vill gärna se den skriftliga tolkningen från ST men jag har inte hittat den någonstans.

Eftersom det i mailet står nåt helt annat än vad du hört....

Jag är B-tränare och kör hästar som jag antingen äger helt själv eller är delägare i. Det blir väl några hundra tusen kronor per år. Vad gäller för mig?

"De flesta B-tränares verksamhet är att betrakta som hobby/amatörverksamhet. Är dock verksamheten så omfattande att den ger en betydande del av inkomsten, betraktas den som yrkesmässig och transportörstillstånd, godkänd bil och kompetensbevis krävs. Det är alltid den enskilde utövarens ansvar att bedöma i vilken kategori verksamheten hamnar."

Detta hittade jag på en annan sida på JBV.

Om du som amatör fraktar dina egna hästar behöver du inget kompetensbevis men om du däremot fraktar delägda eller andras hästar och låter delägarna betala för det så måste du ha det.
Står om det i senaste Travronden, nr 36/2012.
Det står också att om någon B-tränare får böter och måste upp i domstol kommer ST bistå med hjälp.

Pratade med en nyligen som kollat upp lite vad som gällde för honom. Han är B-tränare och kusk, transporterar bara egna hästar, har hästarna i företag!

Då hade de sagt att om den huvudsakliga inkomsten kommer från annat arbete och inte från hästföretagandet då behövs inget kompetensbevis osv.

Antagligen behöver den som är B-tränare och har företag och inte jobbar med annat kompetensbevis.

Men det behövs nog en dom i frågan innan vi vet säkert hur det ska vara!

Problemet är väl att länsstyrelsen tolkar reglerna på ett sätt, och polisen på ett annat sätt.

Tack för alla svar :)

Med den frekvens jag har på verksamheten väljer jag nog att ligga lite lågt. Jag fick känslan av att Travsällskapet försöker dra in pengar på oss B-tränare av vissa formuleringar och det verkar som jag med mina två helägda hästar i träning kan ha is i magen ett tag till. :D

Och TACK för länken, den kursen kostar mindre än en tredjedel av vad travets kurs skulle göra! :idea:

Problemet är väl att länsstyrelsen tolkar reglerna på ett sätt, och polisen på ett annat sätt.

Men om man blir stoppad av polisen, kollar de verkligen mer än att man kör lagligt och inte kör med överlast?

Jag åker knappast runt med F-skattebeviset för att bevisa att jag är företagare när jag åker på tävling. :idea:

Kompetensbeviset ska man ha med sig när man transporterar djuren.

F-skatten kan polisen kolla i företagsregistret, för organisationsnummer/personnummer får de av den de stoppar, så det behöver man inte ha med sig.

Ja, det kan de göra. Än så länge mest i danmark, skåne och dalarna.

Det är också bra att ha med sig ett program som visar att hästen ska starta när man är på väg och en resultatlista när man åker hem som bevis för att man varit och tävlat vid ev koll. Gäller även de som inte behöver kompbevis!

Man VAR står det att B-tränare som inte har företag slipper kompetensbevis medan de med företag ska ha det?

Det är också bra att ha med sig ett program som visar att hästen ska starta när man är på väg och en resultatlista när man åker hem som bevis för att man varit och tävlat vid ev koll. Gäller även de som inte behöver kompbevis!

Men varför i hela friden då? Man får väl transportera hästar även om de inte ska tävla.

Enligt någon på någon länsstyrelse är det viktigt att ha program och resultatlista om man är b-tränare (inte behöver kompbevis osv).

Kör du hästar åt andra, hästtransportörer, A-tränare ska du ha körjournal.

De verkar tolka olika, det är också de som skiljer på amatörer som har det som huvudsaklig sysselsättning och inte.

Jag tror inte vi får någon klarhet i detta förrän en dom har fallit!

När detta kom var inte B-tränarna undantagna först, det var något som ST genom påtryckningar fick igenom.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 164
Senast: Anna-Bella
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 970
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
724
Senast: Bison
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 934
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar