Transport?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare dressyrryttare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 426
D

dressyrryttare

Funderar på att ev. köpa en ny transport, men det finns ju tusentals modeller, så behöver lite tips, här är min krav:

* Lång invändigt, då jag har en stor häst.
* Möjlighet med att köra med 3/4 bom, då hästen är stor.
* Plastmellanvägg
* Fönster fram
* God ventilation
* Ska kunna dras med Volvo V70 & E-körkort
* Gärna sadelkammare

Sv: Transport?

Hmm kanske en värmlandsvagn? de kan man ju få sadelkammare till och det är bra ventilation, fönster fram, osv. Har en sån, fast der är bara plats längst ner ca 50 cm på mellanväggen resten är trä. Jättenöjd e jag med den.

Några exempel:
Många av de nya "EU-transporterna" har det du söker, t ex Christ, med undantag för fönster fram. Där sitter fönstren i taket istället, men vissa hästar verkar gilla det bättre än fönster i "släpnosen". Till Christ kan man välja till assymmetriska bommar som ger 3/4-bred spilta hela vägen eller helbom. T ex Fautras har fönster fram och är stora och rejäla. Boj kan fås extra hög och extra bred, men hur det är med längden vet jag inte.

Totalvikt brukar man kunna välja själv när man köper nytt.

Senast ändrad:

Bojs transporter med sadelkammare skulle kunna vara ett alternativ för dig. Där finns gott om plats för hästens huvud eftersom det är en "lasthylla" invändigt över sadelkammaren. Dessa transporter kan man få extra breda och nu för tiden kan man även få dem extra höga.

På min har jag innerdörrar bakom hästen och de går att stänga även om man kör med öppen mellanvägg, eller om man väljer att åka utan mellanvägg.

Man kan välja på mellanvägg helt i trä, eller en med plast längst ner, så hästen kan stå bredare om den vill.

Fönster finns givetvis (i taket på modellen med sadelkammare), och det går att få fler insatta, och öppningsbara fönster finns som tillbehör att köpa till.

Ventilationen är bra. Det finns taklucka, vilken jag tycker funkar bra.

Om du köper en begagnad transport finns det ändå en hel del tillbehör du kan köpa till och som de kan sätta dit i efterhand.

Ett tips till dig är att surfa runt lite på internet och gå in på de olika transportmärkernas hemsidor så är det lättare att se vad just du vill ha för funktioner på ditt släp.

På Hästnet kan man klicka på hästtransporter så kommer du till återförsäljares hemsidor.

En boj :) :bow: ev. ett umesläp då dom har kanon bra ventilering.
Men om jag skulle köpa ett nytt släp nu så skulle de bli en boj..

Ingen Värmlandsvagn, vi provlasta i den och den va alldeles för liten :crazy:

Kom på att jag också behöver så att man kan sätta bak och frambomen högt upp, för på Värmlandsvagnens bakboms högsta läge satt han nästa ner...

Boj- Bravo S är ganska rejäl, den kan du ju få både extra bred och extra hög.
Har själv haft en häst på 175 av grövre modell i ett sånt släp..han fick plats!

Boj Magnum II

Boj Classic S

www.boj.nu ( finns en del filialer och Boj-danmark´s hemsidor sidor med fler bra bilder på släpen)

dressyrryttare skrev:

Kom på att jag också behöver så att man kan sätta bak och frambomen högt upp, för på Värmlandsvagnens bakboms högsta läge satt han nästa ner...

Bojs frambom går att ha i tre olika lägen. Jag kör mitt halvblod på 175 cm på högsta läget (jag har visserligen en bojtransport utan sadelkammare). På orginalframbomen går det tyvärr inte att köra med hög bom i ena spiltan och låg bom i andra spiltan samtidigt

Det där med att hästen nästan sätter sig på bakbomen slipper du om du väljer innerdörrar bakom hästen istället för bakbom.

Om du känner någon som har gamla nummer av Hästmagazinet, så har de haft en lång artikelserie där de objektivt har testat olika hästsläp.

En Ifor Williams! Jättebra transport, kan verkligen rekomendera den. Går att beställa i olika modeller och den bästa och framförallt lättaste transport jag kört! Bra fronturlastning med. Plast nertill (mitten i transporten behöver man dessutom inte plugga ner i ett hål utan man sätter bara fast den med bommarna! Jättebra till svåra hästar! Dessutom kan de sätta extra "bomhållare" Så att man kan få dem höjda i bra höjder! Är ingen inbyggd sadelkammare men man kan beställa till. Den kostar 56 000:- inkl. moms, så den är inte så dyr heller jämfört med många andra.
Christ transporten har jag inte fått så bra förtroende för, vet en som har hela sin transport med mögelfläckar överallt inne i den och väggarna har inte alls varit bra. Antagligen har hon fått ett "måndags exemplar" för jag vet några som är nöjda med, men hon har inte fått en ny än och har väl haft problem i 6 månader minst, men dom försöker bara laga hela tiden.... tråkigt....
Gå gärna in på Ifor Williams hemsida: www.harvidssonodotter.se
Klicka där det står "hästtrailers" Så kan du klicka vidare sedan!

:bump:

Glömde... det är den transporten som heter Hb 505 R som kostar 56 000:- den bredare och högre modellen vet jag inte vad den kostar, om man vill ha den...

Köp en variant prestige!! Den har dom kraven du vill ha... Pma mej om du vill veta mer om detta släp!! Billigt desutom..

Brenderup Imperial, superfin transport. Stor som en husvagn...;)

Blandrastik skrev:
Om du känner någon som har gamla nummer av Hästmagazinet, så har de haft en lång artikelserie där de objektivt har testat olika hästsläp.
Testat och testat. De har fokuserat på om släpens vikter stämmer med registreringsbevisen eller inte. Bra artiklar i och för sig och tillverkarna skärpte sig när HM drog igång hetsjakten. Tyvärr ger inte artiklarna så mycket i övrigt om släpen, åtminstone de jag har läst. Det hade helt klart varit intressant med beskrivningar om olika släps finesser, eventuella problem, vad man bör vara observant på för ett visst märke etc.

dressyrryttare skrev:

Det finns olika storlekar och bredder på värmlands vagnen
Man kan köpa till en massa om man vill

Brenderup har världens sämsta hemsidor men jag vetatt man kan få den i olika vikter, Brenderup, Star, Trane och Kylinge ingår ju i samma grupp nu så det är ju bara att fråga nån som säljer nån av dem. Har själv tittat på en Imperial och den var verkligen rymlig, både sadelkammare samt garderob. Väldigt bra pris också.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 827
Senast: Murray
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 013
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 959
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka