Transport, vilket täcke?

O

OliviaM

Vilket täcke tycker ni jag ska använda i morgon? Han ska transporteras i ca 20 - 30 min, om inte längre. Han har en kraftig vinterpäls, och hela transporten ska vara stängd. Ska jag ha ett vanligt fleece täcke, eller mitt tjockare, fodrat stall täcke? Är fortfarande kluven, vill inte direkt att han ska stå och frysa. :smirk:

Sv: Transport, vilket täcke?

Finns ingen anledning att ha täcke alls, tycker jag.Det är sällan hästar fryser, om man ser att hästen "skakar" så gör den det för att hålla värmen, inte för att den fryser, om du lägger ett täcke på så hindrar du hästen att kunna använda sina naturliga temperaturändringar i kroppen och det kan innebära att hästen istället svettas om den inte är van vid täcke annars.

Eftersom du bor i Skåne påstår jag bestämt att inget täcke behövs när det handlar om en så kort transport.

Immer

Behövs absolut inget täcke om han har kraftig vinterpäls och ska åka i stängd transport.
Dom värmer upp utrymmet rätt bra själva.

Hade hästen däremot varit och tränat och blivit svettig, skulle jag lägga på ett tunt fleecetäcke så fukten transporteras bort från hästen.

Finns ingen anledning att ha täcke alls, tycker jag.Det är sällan hästar fryser, om man ser att hästen "skakar" så gör den det för att hålla värmen, inte för att den fryser, om du lägger ett täcke på så hindrar du hästen att kunna använda sina naturliga temperaturändringar i kroppen och det kan innebära att hästen istället svettas om den inte är van vid täcke annars.

Jag håller med om att hästen troligen inte behöver täcke.

Men jag vänder mig mot att en häst som skakar inte fryser, utan "skakar för att hålla värmen". När du fryser ordentliget så skakar du också, eller hur? Det är också för att hålla värmen. Samma fysiologiska reaktion som hästen. Men visst fasiken fryser du?? Det gör hästen också.

En häst som skakar fryser = på med täcke!

Norrland

Jag tycker att det låter som om pollen inte behöver täcke öht :)

Okey, haha. Jag som var så orolig att det inte skulle räcka med ett fleece. Men då blir det antingen täckesfri åkfärd, eller så slänger jag på det fina fleece täcktet.

Okey, haha. Jag som var så orolig att det inte skulle räcka med ett fleece. Men då blir det antingen täckesfri åkfärd, eller så slänger jag på det fina fleece täcktet.

ta med det i vilket fall som helst. så kan du ta på det när du åker hem :)

För några dagar sedan transporeterde jag mina unghingstar hem från betet. De har fått rejäl vinterpäls och åkte hela 10 minuter i transporten. Då var de lite små svettiga när de lastades av. Hade de haft täcken hade de varit riktigt svettiga.
Nu åkte de ju bara en kort bit men de var två i släpen som var helt stängd. Men varmt var det i allafall.

;)
Det är det, att jag inte ska åka hem. Utan flytta till ett nytt stall. ;) Så ett bra första intryck hade ju inte skadat..

haha nää det hade ju inte varit fel :D

men se hur vädret är imån då. men du bodde i skåne eller? där är det la inga direkta - grader så du får väl borsta som en iller istället så hästen glänser:rofl:

;)

haha nää det hade ju inte varit fel :D

men se hur vädret är imån då. men du bodde i skåne eller? där är det la inga direkta - grader så du får väl borsta som en iller istället så hästen glänser:rofl:

Jepp, skåning här ja. ;) Haha, jo men det ska jag göra det också. Kommer ta ett bra tag att göra min lilla skitgris helt ren.

--------------

Innan när han åkte transport en lite mindre sträcka, till träning var han inte alls varm under täcket. Han har inte värsta jätte jätte tjocka pälsen, men han är ju en ponny så lite grövre har han allt. Ska se hur vädret är imorgon. Tror inte direkt heller att ett fleece täcke skulle spela så mkt mer eller mindre roll. :bump:

Jepp, skåning här ja. ;) Haha, jo men det ska jag göra det också. Kommer ta ett bra tag att göra min lilla skitgris helt ren.

--------------

Innan när han åkte transport en lite mindre sträcka, till träning var han inte alls varm under täcket. Han har inte värsta jätte jätte tjocka pälsen, men han är ju en ponny så lite grövre har han allt. Ska se hur vädret är imorgon. Tror inte direkt heller att ett fleece täcke skulle spela så mkt mer eller mindre roll. :bump:

Ett tunt fleecetäcke gör knappast nån skada;) Blir det varmt i transporten så transporterar det ju bort svetten också:idea:

Jag skulle inte haft ngt täcke alls.

La på honom fleecetäcket. Eftersom jag precis tagit honom från hagen innan coh va lite blöt av lera och regnet. Funkade utmärkt. Han va inte varm när han kom fram ens..

Liknande trådar

Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 094
Senast: Inte_Ung
·
Utrustning Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen...
Svar
14
· Visningar
857
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka