Transport utomlands.. chip?

M

Muninntrollet

Hej! Jag och min häst ska resa till Österrike ganska snart. Har lite funderingar och hoppas att de passar in i den här gruppen.

Är det ett måste att ha chip på hästen?
Är det något mer än friskhetsintyg och pass man behöver?

tack :smirk:

mvh katrin

Sv: Transport utomlands.. chip?

Jag är rätt säker på att chip är ett krav om hästen ska utomlands, har en bekant med en äldre häst som inte behöver vara chippad i Svergie. Men genom att han ska få åka med till finland så krävdes ett chip, och det vara bara att ordna det för henne.

Nej man måste inte chippa hästen om de uppnått ett visst antal år, hur många känner jag inte till. Vår häst har pass, men han är inte chippad, behövdes inte eftersom vi inte har för avsikt att köra honom utomlands.

Hästen behöver inte ha chipp,ej heller till finland (har varit där med min 4åriga tyska hannoveraner)

Hästen behöver inte ha chipp,ej heller till finland (har varit där med min 4åriga tyska hannoveraner)

Är du väldigt säker på det, eftersom vår bekant hade sommarställe just i finland. För att kunna ta med sig hästen var den tvungen att vara chippad.

Ska du köra hästen själv?
Om svaret är ja kolla då upp hur länderna ni åker igenom har tolkat transportreglerna, du kanske måste registrera dig som transportör? I Danmark har folk fått böta 25000 DKK då de där inte tolkar det som att hästarna måste vara i ekonomisk verksamhet för att man ska behöva vara registrerad som transportör. Då är det nog bättre at betala 800:- till DSM + taxa enligt kommunen för en inspektion av transporten.
Ska du inte köra själv är detta inget problem för dig, förutsatt att den som kör kan reglerna.

Ja,tvärsäker åtminstone för 2006 så om inte reglerna är ändrade i år så var det det som gällde

Såhär står det på Jordbruksverkets hemsida:

"Till EU, Andorra, Färöarna och Norge
Hälsointyg ska utfärdas av officiell veterinär inom 48 timmar före lastning.
Intyget är giltigt i 10 dagar och ska behållas i minst 6 månader. Blankett för hälsointyg finns hos officiell veterinär.
Godkänt pass ska uppvisas i original för veterinären i samband med utfärdandet av hälsointyget.
Om restiden beräknas överstiga 8 timmar ska transportören upprätta en färdplan, som ska kontrolleras och signeras av officiell veterinär."

Jag har aldrig hört talas om att folk fått böta med sina transporter i Danmark eller någon annanstans heller. Man måste ju få resa med sina djur utan att behöva anmäla det till varenda jeppe på vägen.

Det har blivit mycket tuffare med transportreglerna i år, och har man oturen att åka fast i en kontroll kan man få böta, det hände två svenska ekipage som var över på tävling i Danmark i mars. De var ej registrerade som transportörer och fick böte 25000 DKK/ekipage, de körde en bil med en vanlig transport och en mindre lastbil (för B-kort). Olika länder har också olika tolkning av EUs direktiv, så därför bör man kolla upp vad som gäller i de länder man reser igenom.

Sålde häst till Tyskland i januari. Inget chip och inga problem!

Dessutom svor jag över det där förb**** hälsointyget. De senaste åren har jag åkt med 5 hästar över gränserna Tyskland - Danmark - Sverige och det har aldrig ens SUTTIT någon i de där båsen vid tullen.

Känns meningslöst att slänag ut 1000 kr på eländet om ingen ens vill se det. Jag hade antagligen kunnat köra hit flera hundra rabiessmittade sjuka hästar från Östeuropa utan att nån märkt nåt...

Jag tycker de ska ha bättre koll!

Har tagit med mig mina två hästar till Tjeckien. De är inte chippade. Hästpass, hälsointyg samt färdrutt krävdes.

Dessutom svor jag över det där förb**** hälsointyget. De senaste åren har jag åkt med 5 hästar över gränserna Tyskland - Danmark - Sverige och det har aldrig ens SUTTIT någon i de där båsen vid tullen.

Har du kört över Öresundsbron då eller har du åkt färja?
Och om man ska köpa häst i Danmark och hämta den själv - måste man regga sig som transportör då (ngn som skrev ngt sånt?)? Tycker det låter konstigt...

Enligt svenska regler behöver du ej vara registrerad som transportör om du har hobbyhästar och gör enstaka långresor, men jag hade kollat upp hur landet hästen som ska transporteras i har tolkat EU direktivet, alla länder har inte tolkat skillnaden som här på ekonomisk verksamhet och hobby på samma vis som Sverige har gjort.
Som jag skrev innan så tror jag att man hellre registrerar sig för 800:- + inspektionskostnad hos kommunen för en 5-årsperiod, än riskerar att betala 25000 danska kronor i de fallen jag känner till. Kontrollen av denna typ i t ex Danmark är inte hårdast vid gränserna, de har ett antal inspektörer som enbart arbetar med denna typen av kontroller och kollar det i den vardagliga trafiken samt vid tävlingar.

Senast ändrad:

OK tack för svar.
Vet ngn hur det är med koll av hälsointyg vid tullen vid öresundsbron?

Jag vet ingen som har kollats där, men om man gör det så får man ju inte köra över, så jag hade inte chansat.

OK tack för svar.
Vet ngn hur det är med koll av hälsointyg vid tullen vid öresundsbron?

Vi har åkt fram och tillbaka över bron åtskilliga gången och aldrig blivit kollade. Nu har vi iofs rest med tävlingshästar och då krävs inget intyg men som sagt, det har heller aldrig efterfrågats.

Tack för svar allesammans, men hur bakvänt det än är så blir det (pga. alla intyg hit och dit) billigare att anlita en professionell transportör som kör hela sträckan fram och tillbaka än att jag hämtar själv. :confused: :crazy:

Såg detta på djurskyddsmyndighetens hemsida. Där tycker jag att det klart och tydligt står vad som gäller inom EU - så att Danmark hittar på egna regler låter ju väldigt underligt faktiskt....

"Registrering av transportör
Inom den Europeiska unionen (EU) ska varje transportör, som transporterar djur i samband med en ekonomisk verksamhet, vara registrerad hos Djurskyddsmyndigheten eller en behörig myndighet i något annat EU-land. Denna registrering räcker fem år och kostar i Sverige för närvarande 800 kr.

Exempel på transporter som har samband med en ekonomisk verksamhet kan vara:

när en transportör tar betalt för att köra djur
när en djurhållare regelbundet kör egna eller andras djur till bete, slakt eller försäljning
transport av grisar i en suggring

En transport som inte har samband med en ekonomisk verksamhet är t.ex:

när en djurhållare någon enstaka gång kör ett enstaka djur till slakt.
transport av enstaka djur i samband med köp eller försäljning som inte sker regelmässigt.

I Djurskyddsmyndighetens föreskriftsmotiv nr 6/2006 finns ytterligare riktlinjer för vad som kan vara en ekonomisk verksamhet. För ett transportbolag med flera anställda chaufförer räcker det att registrera själva bolaget. Kontakta miljö- och hälsoskyddsförvaltningen eller motsvarande i kommunen och be någon besiktiga och skriva ett intyg om att det transportmedel som du tänker använda uppfyller föreskrifterna. "

Så med andra ord: någon enstaka resa som för att hämta en häst tex är tillåtet att göra utan att regga sig som transportör. Förstår inte hur ett land inom EU kan få tolka ett ganska tydligt direktiv "som de vill" :confused:

Hur kan jag kolla upp vad som gäller i Danmark? Vem frågar man??

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 116
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 507
Senast: Oknytt
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 106
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar