Transport problem

S

Sunbeam

Är det nån som har vart med om det här, och vet hur man ska träna bort det?:confused:

Jag har vart och kollat på en ponny, som går bra att lasta, men han kan inte stå i transporten när den står stilla, då blir han tokig, och har tom. hoppat över bommen... :crazy: det innebär att man måste hålla i hästen hela tävlingsdagen och vid rödlyserna måste man backa, och köra framåt hela tiden...:crazy: Inte så kul.

Vi tänkte att man borde kunna öva på det hemma, genom att stå med honom i transporten och kanske mata honom med morot, eller så.:idea: det har vi gjort med andra hästar som varit lite stissiga när man bara ska lasta ur en hhäst och inte båda...

Men tror ni att det kommer gå att träna bort?

Sv: Transport problem

Sunbeam skrev:
Är det nån som har vart med om det här, och vet hur man ska träna bort det?:confused:

Jag har vart och kollat på en ponny, som går bra att lasta, men han kan inte stå i transporten när den står stilla, då blir han tokig, och har tom. hoppat över bommen... :crazy: det innebär att man måste hålla i hästen hela tävlingsdagen och vid rödlyserna måste man backa, och köra framåt hela tiden...:crazy: Inte så kul.

Vi tänkte att man borde kunna öva på det hemma, genom att stå med honom i transporten och kanske mata honom med morot, eller så.:idea: det har vi gjort med andra hästar som varit lite stissiga när man bara ska lasta ur en hhäst och inte båda...

Men tror ni att det kommer gå att träna bort?

Det går att träna bort, mkt tålamod. Det kan nog ta ett tag men har ni egen transport? för då är det bra att träna varje dag, träna i 5 eller 10 min/dag och öka sen allteftersom han blir lugnare.

Brukar ni ha hö i transporten? annars kanske det är en bra idé.

det går definitivt att träna bort!
din häst litar helt enkelt inte till 100 % på sin omgivning.
du måste komma ihåg att aldrig bestraffa din (blivande..??) häst när han blir nervös i transporten.
jag tror inte att man ska hålla på och "muta" hästen med en massa mat å godis för att den ska stå still..
det blir nog lika drygt i längden som att hålla i hästen hela tiden.
det jag kan rekomendera dej (och alla andra som har problem med att lasta) är att köpa
Monty Roberts bok "Från mina händer till dina".

I den står det jätte mkt bra om hur du ska få en bra relation till din häst och hur ni kan kommunicera utan våld och onödiga redskap.
I den boken finns det även, med hjälp av bilder, beskrivet hur du ska gå tillväga med en häst som är svår att lasta.
Alla M.R. metoder bygger på Join Up! som man också får en bra och grundläggande förståelse för i boken.

Något som M.R. ofta nämner i boken, och som han betonar att vi aldrig får glömma när vi handskas med hästar,
är att hästen endast har två mål i sitt liv.
det första är att överleva och det andra är att föröka sig.
hästar planerar aldrig att göra något, att vara elak, nervös, tittig osv.
hästens känslor och betende är ofta en direkt responsp på vad vi sänder för signaler till hästen.
hästens mål att överleva spelar också in på hur en häst beter sig i olika situationer.
en trängd och skrämd häst kommer med största sannolikhet att försöka fly..
då blir han tokig, och har tom. hoppat över bommen...
att han hoppade över bommen var med största sannolikhet för att han ville fly från det som skrämde honom, transporten i detta fall.

Hoppas mitt svar kunde vara till nytta!
:banana:

Nej, jag vet inte om jag ska köpa häst överhuvudtaget, det var bara en bekant som skulle sälja den... :angel: Blev bara lite fundersam för det här med transporten...:crazy:

Han är alltså snäll att lasta, och står stilla i transporten så länge som den rullar, men inte när den står stilla:confused:

Tack för svaren=)

Jag har haft hästar med motsvarnade problem och löst det genom MYCKET träning. Ta upp hästen i transporten, låt den stå en liten stund, belöna den och ta ut den, upprepa detta dagligen och låt stunden i transporten bli längre och längre .... Mycket tid och tålamod krävs! Ofta trivs hästar bäst i boggiesläp än i enaxlade dessutom! Många hästar blir oxå lugnare av att ha en kompis med. Jag tycket att man alltid ska börja med att köra en unghäst med en äldra van och lugn häst så att den ovana hästen har en trygg kompis att lita på och lära av i början. De första resorna bör vara korta och sluta och börja hemma där hästen är trygg. Ngt jag dock inte tycker att man ska göra med ngn häst - oavsett ålder och vana är att lämna den ensam timmevis i transporten på en tävlingsplats - då bör man sätta sin egen bekvämlighet åt sidan och ta ut sin häst och låta den röra på sig eller åtminstone sitta vid transporten och hålla den sällskap. Har sett alldeles för många olyckor med hästar som är oroliga i transporter på tävligsplatser och ägarna är inte i närheten och vet inte vad som händer ...

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 458
Senast: Thera
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat