Transport Panik!!!

S

sazzalove

ARGGHHH jag blir tokig!! Min älskade:mad: pålla vill inte stanna kvar i transporten! HJÄLP vad ska jag göra??:confused: Hon går in hur smidigt som helst men går...springer...slänger sig ut lika fort:confused: Hon är inte rädd för den utan jag tror att hon helt enkelt märkt att DET GÅR att göra så!! Hon är en STOR dam på 1,80 så det är inte bara att hålla kvar..fatta vad grimmor och och snören (som en pappa till våra inackoderade kallar grimmskafft;) )
det har gått åt...suck..Fast ibland så stannar hon faktiskt en hel halv minut inne i transporten:banana:
Jag kör utan mellan-vägg, för med den i så går hon inte ens in.. jag har oxå en hel bakbom. Om jag mot förmodan skulle hinna stänga innan raringen står på stall planen igen så måste lämm och bakbom bort på ca 15sek annars så böjer hon bommen...:(
Så mitt hopp ligger hos er mina kära buke-smarties:) Ös in tips och råd till lilla mig som vill åka och träna och tävla utan att ligga sömnlös 1 vecka innan pga lastning...;)

Sv: Transport Panik!!!

Min ena häst gjorde så också tidigare, men det fungerar för oss, om någon står med en hink med mat längst fram i transporten, så att han kan stå och äta lite medans någon annan då hinner stäna luckan. Men man bör vara minst tre som lastar, en som leder in hästen, en som står med en mathink och en som stänger luckan.
Hoppas att det kan fungera för er. Lycka till.

Jooo...om hon bara hade velat äta!! Hon är fruktansvärt kräsen, och när hon är på det humöret så äter hon inte alls!! Men tack för tipset:smirk:

Kan du tänka dig en situation där hon beter sig likadant, men det är inte i en transport hon ska in i?

Tex att du hittar en lagom trång ladgårdsdörr eller likande, där du kan få en transportliknande situation, liksom. Där du helt enkelt kan öva att gå in i ett trångt utrymme och stanna kvar.

Hästen vet ju inte skillnaden mellan en dörr och en dörr sas.

Så att du kan göra en lydnadsgrej av hela saken, matte säger in här genom den här dörren och stanna. Punkt slut.
Om det sedan är en transport eller en vedbod spelar ju ingen roll.

Om du har egen transport så kan du öva med att gå upp på luckan, till hälften, och stanna och där ska hon stå still tills du säger att hon får backa. Gör om gå en meter längre in den här gången, men aldrig helt in, stanna stå still, backa. Du kanske får nöja dig med två hovar på luckan i början, bara det är du som bestämmer när hon får backa.

Titta i tidigare trådar. Jag har skrivit om sånt här ett flertal gånger.

LAI

Min häst gör likadant dock vet jag att han är rädd och vet också delvis varför. Men det jag har gjort är att först undersökt släpet både in och utvändigt. Vill han gå in får han det och vill han sen gå ut så får han det.

Har sen hängt in en krubba med lite gott i som han fått mumsat på.
Backat ut honom (innan han själv hinner backa) och sen gått in igen.
Viktigt att du backar ut honom innan han själv hinner backa.

Om du lastar in henne och sedan backar ut henne direkt, INNAN hon själv bestämmer sig för att backa, så är det inte längre hennes "grej" och då borde hon så småningom tappa intresset för det. Bäst är ju att du kommenderar back innan hon ens hinner tänka på det. Hoppas att det kan vara till ngn hjälp!

FÖRLÅT!! Läste visst för slarvigt... Inlägget ovanför mitt handlade ju om det... Ber om ursäkt! :o

Ta ut en NH-tränare. Ledarskapsfråga. Kan vara bra att se hur de gör i verkligheten, och få göra konkreta övningar på plats, med hjälp.

Hej
Hade samma problem med min förra häst.
Jag gjorde så här, (mat hjälper inte i längden, detta måste fungera ändå)
Du behöver en stark person, Pappa; bror, kille, Sätt en lina på ena sidan av transporten när hästen gått in tar din medhjälpare och spänner linan bakom hästen, precis som att det är en bom, och håller hårt. Hästen kommer nu antagligen att backa och förhoppningsvis känna att linan tar emot. sen kan man stänga bommen. Detta fungerade jätte bra på min häst och jag fick göra så många gånger till slut gav hon upp att försöka för hon visste att det inte va någon idé. Men det gäller att personen som håller linan är stark och håller emot.
Min pojkvän borrade sedan fast en båt knap som man kunde vira fast linan i snabbt, och sen kunde jag lätt åka själv. Hoppas du förstår hur jag menar. S

undar har det hänt någonting någon gång när hon åkt trailer?
om inte är trailern av en äldre modell? lite mörk inuti med lite lägre tak! det kan vissa hstar reagera på! fundrade på om hon kanske ska ha hela dörrar bak!!asså istället för bom, som man kan välja till på ume och boj ( vet inte om andra märken också har det?)annars vet jag inte! när dom är så stora vill man ju inte slå ett grimmskaft runt bommen och hålla i eftersom det blir så mycket kraft när dom kastar sig bakåt och kan då skada sig riktigt illa!!!
LYCKA TILL:)

Eftersom hästen inte är rädd, behöver den lära sig, att det blir besvärligare att knalla ut på gårdplanen än att stanna kvar inne i transporten. Det behövs inte särskilt hårda metoder för det, men förberedande ledarskapsövningar, så hästen vet vad som gäller.
Den måste lära sig att lyda sin ledare. Ta hjälp, är mitt råd!

Vi provade ockås att fodra i släpet, han fick äta middan där varje dag, men det hjlpte inte o han betedde sig som trådskaparens häst.
Vi gav upp efter ett års träning o vi är vana transportörer o hyrde en lastbil istället för då lastar man på ett annat sätt o det gick bra.
Vad jag vet var inte denna häst med om nåt annat än en lång resa från Mariestad till Uppsala men utan nåra problem.
Han var en av dessa hästar som alla o då menar jag alla Nh- experter mm gick bet på.
Han var så hög i sin rangtanke men ändå otroligt snäll , det var bara vid lastning o ledning i grimma han var lite stökig aldrig under ridning eller skötsel annars

Senast ändrad:

TACK SÅ OTROLIGT MYCKET FÖR ALLA TIPS:bow: :bow: :bow:
Lina har jag prövat, och om jag säger så här...våran bakbom var som ett U efter första gången jag hade den i..det går verkligen INTE att hålla en lina bakom henne:( Hon har faktiskt blivit bättre, igår last tränade jag och då hann vi faktiskt att stänga!!:banana: :banana: Däremot så har hon så otroligt bråttom ut!! Därav den böjda bommen..och den var splirrans ny:mad:
Jag kör mkt "jag är ledaren" med henne och hon otrolig respekt för det men det just i trailern som hon gör så! Fast det gäller väll bara att träna på..nån gång så stannar hon väll kvar
ÅHHH vad jag vill ha front utlastning, jag tror att ALLA mina problem skulle lösas då..;) Det där med dörrar istället för bakbom verkar jätte bra och jag har sett det, problemet är bara ett jag har en värmlands vagn-94, fast det är stor och rymmlig och ljus inuti.
Jag tror nog att hon har lite klaustrofobi..;) och en stor vagn skulle nog vara bekvämare för henne med min ekonomi tillåter inte det:smirk:
Tack än en gång!!:bow: :bump:

Att ha takfönster på sidan hjälper en hel del mot "klaustro"
Du kan köpa ett sånt o sätta dit själv.
Du får vara blixtsnabb att stänga för bommen, så lär den sig att det tar stopp.

Frågan är om din häst får plats på längden i ditt släp.
fick själv köpa nytt släp när min häst oxå blev 180+.
Alla släp idag är dock inte tillräckligt långa i "spiltan", men det finns.

En så stor häst kommer inte ut fram i en framurlastad transport.
Sen tycker inte jag att hästarna ska lära sig att gå ut fram, då risken är stor att Om de får panik, försöker ta sig ut den vägen trots frambom o stängd dörr.
Fram urlastningen bör vara på vä. sida som nödutgång om släpet har vält.
Om urlastningen är på hö. sida, har man ingen större nytta av den då de flesta släpen välter åt just den sidan.

hej!

min häst gjorde likadant förut men aldrig när man väl hade fått upp luckan och börjat kört så det gällde att man var snabb att stänga och åka! jag lastade honom alltid hungrig och satte upp en krubba så han visste att transport=mat! sen tog jag bort bakre bommen och satte dit rem istället som inte är lika lätt att böja.
min häst har alltid haft respekt för mig och aldrig backat över mig (hittills som tur är) vilket medförde att jag också kunde stå bakom honom och trycka på och hålla kvar honom tills remmen var på plats. men det är nog lite farligt med en som är 1,80. vet inte hur snäll din häst är.
om din häst inte är rädd så får du helt enkelt se till så att han inte KAN backa ut. sätt fast 100 bommar och 100 rep, nej men allvarligt talat så nånting riktigt stabilt som håller.

lycka till!

Jo min häst har respekt för mig, hon går inte över mig, men det är ju som du säger inte sååå lätt att hålla fast en häst på 1,80 men jag tror nog att det bara är att öva på..:crazy: Den bak bommen jag har är köpt av värmlandsvagnen så då tror man ju (iaf jag) att det ska vara rejäla saker men men.. Idag blir det till att köra fram släpet och lasta, håll tummarna alla:bump:

jo det är faktiskt en bra idé, men man får inte hålla på med det för länge. Det har jag erfarenhet av, efter några "back" så "fattade" han att han skulle backa och började backa ut av sig själv eftersom han trodde att han skulle göra det :crazy: smart häst det där.. ;)

Hej.
Har haft samma problem med min unghäst.
Gick (hyfsat) bra in, men ut! ut kom han men det gick i 190 km. Och panik av bakbommen fick han med. Detta var i våran kylingetransport. Som då har sånna brunaktiga väggar. playwood eller vad det nu heter:) altså mörk inne i transporten. Det senaste har vi åkt med en annan. En stor ljus transport, dessutom med fönster. Det funkar hur bra som hellst! :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hur skulle ni öva in det på häst som gärna blir lite spänd och otålig i transporten? Vi pratar inte om att resa över halva Sverige, men...
2
Svar
21
· Visningar
2 521
Senast: mackan
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka