Transport (hjälp)

YES_quarterhorse

Trådstartare
hej jag undrar hur och på vilket sätt det är lättast att ta hem fryst transport semin från tex USA till Sverige. notera att jag helst vill ha det till arlanda. och vilket ämne och behållare är det bäst att skicka det med och i.:confused: tack alla som svarar.

Sv: Transport (hjälp)

Riktigt hur det bäst och enklast mer än med flyg vet jag inte. Men sak som du ska tänka på är att det är ganska mycket papper runt det hela. Dels för att enligt EU räknas även sperma som häst så det behövs ett dokumnet som motsvara passet för att de ska få transporteras. Sedan för att det kommer ifrån ett land utanför EU och ska passera tullen med en del avgifter där också innan man får hämta ut det.
Men jag kan tänka mig att det går att skicka med de flesta kurirföretag från USA precis som det går att göra det inom EU.

Tips är att kontakta Saddlebred föreningen i Sverige. http://www.saddlebred-sweden.com/ vet att de ofta importerar från USA just för att deras genre är som störst där och det är där hingstarna finns. De kan säkert hjälpa till med tips om transport.

Tänk på att hingsten måste vara tappad på en EU godkänd station i USA.

Många quarter och painthingstar har agenter i Europa, tex Frozen Partners och European Horse Breeders. Kolla in deras hemsidor och kontakta dom så får du hjälp!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 741
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
823
Senast: Tilly_85
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
1 043
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka