Transport för STOR häst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare gazira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 12 252
G

gazira

Hej
Behöver hjälp ang invändig storlek på olika hästtransporter, har försökt leta på internet men det är väldigt få modeller som man kan hitta information om hur lång själva spiltan i transporten är. Många står det bara den totala invändiga längden. Jag har en jättehäst på 176cm och med lång kropp, har testat att lasta henne i en värmlandsvagn och i den gick inte luckan att stänga pga att hon är för lång.
Har via hemsidan förstått att vv spiltor är 190cm långa. Boj har 200cm långa spiltor vilken kanske kan räcka, men vill inte gärna pressa in den stackars hästen i en för trång transport. Någon som vet något märke som är längre?
Funderade på tex Henra, dom verkar ha den längsta totala längden, vet dock inte hur stor del av den längden som är framför bommen.

Tack på förhand

Sv: Transport för STOR häst

Jag har en pålle på 174cm och syrrans var nog 176cm+. Båda får/fick utan problem plats i min Star Trailer Diamant (boggie) men åkte helt ok i min enkelaxlade Kylingekärra.

I vårat star trailer xr3000 skulle den mkt väl få plats.. Våran kille på 172 cm har gott om plats över både på brädden å längden i de släpet =) sen att de STORT framför bommen också e ju kanon så dom har rörelse frihet =)

humbaur känns ju som ett alternativ, samtliga av deras modeller har ju en ganska generös invändig längd, står dock inte hur lång själva spiltan är. Får kontakta återförsäljare och se om jag kan få fram uppgifter om det.
Tack för tipset!

Den totala invändiga längden på xr3000 är 300cm, vilket inte är mycket längre än vv. och kortare än många andra släp Och då det framförallt är längden som är ett problem så tror jag inte att den är det bästa alternativet. Men tack för tipset.

Vi har en BOJ 220SEH som är extra hög + extra bred. Kört en 180 kluns i den utan problem.

Höjden på hästen säger ju inte så mycket. Mitt halvblod är 175cm o stadig, men han är kort. Har massa plats i vårt standard Boj.

Henra är ju ett jäkla rangel så det är inget jag skulle titta på alls.
Hur är det med Böckman?

Böckman hör till dom längre släpen total innerlängd 310-330cm, står dock inget om spiltlängd. Någon som vet hur dom är?, har aldrig kört/tittat på något.

Tycker det verkar vara bra släp. Har vänner som har dem o är väldigt nöjda.
De är trevliga på Böckman center o hjälper dig säkert gärna :-)

Jag har också en häst i den stl och jag har Böckmann Big Champion. Det är rymligt och ljust, stadigt och stabilt.

Champion är i aluminium, men finns även glasfiber släp, Big Master heter modellen då.

Vi har haft riktigt stora hästar i Boj Classic. Breda, grova 170+ fölmärrar med föl. En av dem var dessutom av den gamla typen, d v s lång som ett ösregn. Inga problem.

Vi sållade ut bl a Böckman just för att utrymmet var för dåligt.

Det som funkade på våran höga och väldigt långa clydesdale var IforWilliams.
Vi hade en värmlandsvagn ett tag, men den var för kort :p
Fautras är väl stora också tror jag

Är du nöjd med ditt böckmansläp? Champion/master känns ju helt klart som ett alternativ, verkar vara ett av dom längsta släpen på marknaden. Är det mycket plats framför bommen? Har du någon uppfattning om hur lång spiltan är?

Boj har jag funderat på men då spiltlängden "bara" är 200cm är jag rädd att det är i kortaste laget. Skulle vilja ha ett släp med minst 210-220cm lång spilta.

Våran häst e LÅNG å har 165 i täcke får som sagt plats utan problem å han får INTE plats i ett vv kan jag säga.. vi får inte ens på bommen bakom honom i ett vv så xr3000 e mkt större. tror dom gjorde nån som undersökning i nån tråd å där va xr3000 bland de största..

Kylinge boggi -89: 173 cm
Thule Horseliner Boggi årtal?: 177 cm
Brederup Royal m sadelkammare -90: 180 cm
Trane 140 TB, -03: 185 cm (användbar golvlängd 180 cm )
Brenderup Imperial Exclusive -07 (2,5-tonsvagn m sadelkammare): 182-185 cm (lite svårt med tumstocken)
Trane 130T -99 Enkelaxlat: 183 cm mellan bomarna
Tranesläp -88 enkelaxlat: 184 cm
Fautras Provan E1 2008: 185cm
Boj Bravo SEH -07: 185 cm
X-trail -06: 185 cm
Stema (extrahög/extra bred) m sadelkammare (2,5tons vagnen) -03: 185 cm
Ifor Williams HB506 -08: 185 cm (bommarna i yttersta läget)
Sluiss Amelo -04: 187 cm
Umesläp A10 2001, 187 cm
Thule Trane 1500 boggi -06: 187 cm
Värmlandsvagn boggi -02: 189 cm
Henra Couronne -99: 190 cm
Boj Classic XX -??: 190 cm
värmlandsvagn -03: 190cm
Värmlandsvagnen enkelaxlat -00: 190 cm
Boj Alumin -80: 195 cm (Bommar ditsatta i efterhand, ursprungligen med kedjor.)
Värmlandsvagnen classic boggie -07 : 195 cm
Kylinge HTB1500-19S (tvåaxlat) årsm 1991 : Längd 195
Umesläp sb20, boggi -97: 195 cm
Christ Comet -04: 195 cm
Opus av okänd modell och årtal: 195 cm (vem säljer dem?)
Boj Stabilo -99: 195 cm (bommar bak)
Dalavagn 200 -89 enaxlat (inga bakbommar, band i stället) ca 195 cm
Star trailer rubin -95: 197cm
Star Trailer Ringo Star (Thule Exellent) -04: 200 cm
Böckman Master med sadelkammare -89: 185-200 cm man kan korta och länga avståndet.
Värmlands enaxlat 1½ hästars -??: 200 cm
Christ Cortez -11: ca 200cm spiltlängd, spiltbredd 80cm, totallängd inv: 300cm
Ume A35 och A45 -08: 200 cm
Star Diamant -03 m fronturlastn, extra bred (äldre mod av 03): 202 cm
Kylinge Apollo -01 (m vänd frambom): 203 cm
Kylinge Euro Trailer -04: 204-205 cm
Ume A35 -07: 205 cm
Start XR3000 -05 (numera Thule Premium): 205cm (flyttbar)

• Gilla
Reactions: _L_

Liknande trådar

Träning Vet att det finns ett antal trådar under ämnet köra häst, ur hästen reagerar i släpet mm mm. Men jag tror ingen tar upp det jag har...
Svar
17
· Visningar
2 152
Senast: trofé
·
N
Träning Måste skriva av mig och få råd om någon orkar läsa... När vi köpte D-ponnyn sa dåvarande ägarna att det hade varit en del problem...
Svar
12
· Visningar
1 437
Senast: jessivega
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31