Transport av häst - vilket körkort?

godishanna

Trådstartare
Något jag undrat över är huruvida man får köra bil+hästsläp på B-körkort. Vissa påstår att det går bra om man bara drar en häst, men är det inte totalvikten för släpet som räknas? Jag vet många (typ alla) som drar två hästar med bara B-kort.

Är det någon som vet hur det egentligen ligger till? Och förresten, jag missade varför det blivit lag på att överluckan där bak skall vara stängd... varför är det så?

Sv: Transport av häst - vilket körkort?

nu vet jag väl inte om jag använder mig av rätt ord och fraser här men det är så att det har ju med totalvikten av fordonet att göra, vad bilen maximalt får dra på B-körkort samt hur många kilo man får lasta i släpet.

Jag har inte lyckats hitta nåt släp där man kan köra två hästar på B-körkort. Har visserligen inte letat så himla noga.

Tycker det är nog svårt att hitta ett boggiesläp man får köra på B-kort med en storhäst i. (har inget eget släp utan brukar hyra)

//k

hej! detta är lite krångligt, ska förklara så gott jag kan :)
du får dra häst+släp på b-kort OM: släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt, och den sammanlagda summan av bilens och släpets totalvikt får inte vara mer än 3500 kg. Då är det okej, annars krävs BE-kort. Vikterna hittar du på bilens/släpets registreringsbevis. Hoppas det blev lite klarare, fråga om det är ngt du inte hänger med på ! :smirk:

Oftast har du ca 500-650 kg lastmöjlighet i ett släp oavsett om det är boggie eller enaxlat för att inte överstiga den tjänstevikt som en normal dragbil har mellan 1400 och 1800 kg (Volvo, Saab och övriga bilar i den storleksklassen).

Ett litet halvblod väger kring 500 kg och ett stort närmare 700 kg. Är det däremot ponnier som ska åka så borde det i alla fall vara fullt möjligt att köra åtminstone 2 C-ponnier utan att köra olagligt!

Vad gäller övre luckan så är jag inte säker på att det finns någon lag som reglerar denna. Däremot ser hästar ser mycket bra bakåt, varför man bör ha den övre bakluckan stängd för att inte hästen ska bli skrämd om exempelvis en lastbil kommer upp bakom.

grimman skrev:
Vad gäller övre luckan så är jag inte säker på att det finns någon lag som reglerar denna. Däremot ser hästar ser mycket bra bakåt, varför man bör ha den övre bakluckan stängd för att inte hästen ska bli skrämd om exempelvis en lastbil kommer upp bakom.

Vill man ha luckan öppen så får man det, det finns ingen lag som förbjuder detta. Själva så fäller vi alltid upp luckan, har möjligtvis en "glipa" öppen.

Det finns ingen lag som säger att den ska vara stängd. Jag har den nästan alltid öppen då det är på tok för dålig ventilation i ett släp med den stängd.

/Linda

Du får köra med B-körkort om släpets totalvikt (själva släpets vikt + maxlast) inte överstiger bilens tjänstevikt. Dessutom får HELA ekipagets vikt inte överstiga 3,5 ton. I bilens registreringsbevis hittar du tjänstevikten och där brukar det också anges hur mycket man får dra med den aktuella bilen och B-körkort (om det på något sätt skulle skilja sig från bilens tjänstevikt - man har ju också totalvikten på 3,5 ton att ta hänsyn till). Släpets totalvikt hittar du i släpets registreringsbevis.

Det där med släpets totalvikt har INGENTING att göra med hur mycket du för närvarande har lastat i släpet, utan totalvikten är densamma oavsett om släpet är tomt eller fullastat.

Uppfyller ekipaget inte ovanstående krav för B-körkort och du ändå kör, så är det olovlig körning och du kan mista körkortet om du blir ertappad.

Skulle du lasta för mycket i ditt släp, men totalvikt och tjänstevikt är OK, så räknas det "bara" som överlast, vilket ses som en lindrigare förseelse än olovlig körning, och därför riskeras inte körkortet på samma sätt.

På grund av detta, är det många som köper släp med hög maxlast, men registrerar om dem, så att de blir "godkända för B-körkort" och får en lägre maxlast. Sedan lastar man trots detta till exempel två hästar och kör alltså medvetet med överlast. Då tror man att det inte finns någon risk att körkortet ryker, men jag skulle vara försiktig med att göra så - om hela "planen" uppdagas, kan det säkert bli kännbara straff för att på detta vis planerat lagbrott.

Kör själv med två hästar i släpet med B-körkort, men det är islandshästar, så det blir bara liiiite överlast....

Jag kan prova att förklara lite mer praktiskt.
Mitt släp har enligt registreringsbeviset en tjänstevikt på 690kg och maxlast är 670kg således är släpets totalvikt 1360kg.
På min dragbils registreringsbevis står att bilen max får dra ett släp med totalvikt 1510kg om man har B-körkort. Det hade räckt om det stått att min dragbil max får dra 1360kg med B-kort så hade ekipaget i alla fall varit lagligt framfört.

Lastvikten har andra svarat på så jag svarar bara på luckan.
Det var ett tag lag på att den skulle vara stängd, men jag tror att den lagen togs bort. Jag upplever att visa hästar tycker om att ha den öppen och blir mer stressade om den är stängd, medan andra hellre har den stängd.

bara en liten anmärkning, visst är det så att det inte finns ngn lag på att överluckan skall vara stängde MEN, däremot har man gjort en undersökning som har visat att en utav dom vanligaste orsakerna till att hästar går över bommen i fram är att man kör med överlämmen öppen. ngt som kan vara värt att tänka på.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 450
Senast: __sofia__
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 462
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka