Transport av foderhäst?

Ellanamde

Trådstartare
Hejsan!
Jag ska få hem en häst på foder, men min fundering är vem som ska stå för transporten och betalningen av den. Vad tycker ni? Ska jag som fodervärd stå för att hästen transporteras hit och sedan hem när kontraktet avslutas, eller ska ägaren göra det?
Tacksam för svar! :)
 
Sv: Transport av foderhäst?

Det beror ju på. Är du intresserad av att veta var hästen hamnar kan ni ju göra upp så att du lämnar och sen att fodervärden kör tillbaka. Annars hade jag som fodervärd räknat med att få hämta och lämna. Det känns dock tryggare att den som känner hästen lämnar ifall att något händer på vägen.
 
Sv: Transport av foderhäst?

Rekommendationen brukar vara att man skriver in det i foderavtalet och det vanligaste är nog att fodervärden får stå för kostnaden på bägge hållen även om det är ägaren som lämnar/hämtar den.
 
Sv: Transport av foderhäst?

Vi gjorde så att ägaren lämnade hästen hos mig, sedan när det är dags att lämna tillbaka hästen står jag för hemresan. :)
 
Sv: Transport av foderhäst?

Har ni inte gjort upp om detta innan??

hm...Då är det nog du som får hämta och lämna hästen. Sånt borde man göra upp om innan.
 
Sv: Transport av foderhäst?

Jag har alltid både hämtat och lämnat mina foderhästar. Det känns liksom naturligt, det är ju jag som ska ha den och som ska förvara den. Och ansvara för den inför ägaren (återlämnandet).
 
Sv: Transport av foderhäst?

När jag hade foderhäst betalade jag lastbil från och sedan tillbaka till Skåne.
 
Sv: Transport av foderhäst?

Tack så mycket! Jag håller på att skriva kontraktet Magica, det var bla därför jag undrade...
 
Sv: Transport av foderhäst?

Jag har alltid både hämtat och lämnat hästen själv, skulle tro att det oftast går till så
 
Sv: Transport av foderhäst?

Jag har haft ute min häst på foder och då har jag kört honom till fodervärden för jag har velat se vart han hamnar.

Jag har även hämtat hästen båda gångerna. Första för att det stod i kontraktet (inte riktigt fodervärdsavtal då hästen skulle gå som lektionshäst men det visade sig att han inte fungerade) och andra gången så sa jag upp kontraktet och därför hämtade jag även hem hästen. Där stod att fodervärden skulle köra tillbaka egentligen men jag valde att hämta pga bråk.


Jag har även haft foderhästar själv och då har jag alltid som fodervärd både fått hämta och lämna hästen.
Det är nog det normala om inte ägaren är intresserad av att veta vart hästen ska stå
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 563
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 464
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 773
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 419
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp