transport av dräktigt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pigelin73
  • Startdatum Startdatum
P

pigelin73

Mitt sto ska transporteras till annan stad innan hon ska föla, vad gäller här?
får man köra henne 4veckor innan beräknad fölning?

Sv: transport av dräktigt sto

Taget på jordbruksverkets hemsida

Du får inte transportera:
dräktiga hästar under de 35 dygn som föregår den beräknade förlossningen.
dräktiga hästar under de sex veckorna före beräknad förlossning om transporten varar längre än ett dygn.
föl som är yngre än en vecka.
ston den första veckan efter förlossningen.

Men jag tycker att man byter stall till stoet som ska föla så tidigt som möjligt. Tänk på att hon kommer till en främmande miljö som hon ska känna sig trygg i så att hon kan föla i lugn och ro.

Jaha, då har jag missat att det är ändrat.
Stoet bör vara i den nya miljön i minst 3, helst 6 veckor innan hon fölar, så att råmjölken anpassas.

jag har precis transporterat mitt sto till stallet hon ska stå i, transporterade henne ca. 5 ½ vecka innan beräknad föln.
(hon har dessutom stått i det stallet varje sommar i 4 år)

min vet. säger som de i tråden att transportera hästen så tidigt som möjligt är det bästa då den ska vänja sig vid miljön osv.
kör din häst så snart som möjligt! :d

jo. det blir nog att köra henne i helgen. Hon ska tillbaka i en miljö där hon tidigare bott i hela sitt 9åriga liv. Vi har haft henne här sedan i november.

Då ska hon ju "hem" så då blir det inga problem. Problemet kommer om man flyttar ston som ska föla inom en månad brukar dom gå långt över tiden.

Jag flyttade mitt sto 50 mil sex veckor innan beräknad fölning, var akut pga sjukdom men blev tajt pga transportören. Hon fölade 2 veckor för tidigt, vilket var tur för den fölisen var enorm, hon hade aldrig orkat få ut henne, vi fick dra ut henne. Hon hade iofs förvärkar i över en vecka och var slutkörd pga det oxå.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 082
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31