M
Move_Over
När kan/ska man börja vänja unghästar vid bett och träns?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Move_Over skrev:När kan/ska man börja vänja unghästar vid bett och träns?
yes skrev:Själva tränset utan bettet kan du börja träna i stort sett på en gång.
Det gör man ju redan när man övar med grimma. Bettet bör du vänta med tills dess din häst är ca 5 år eftersom det händer en hel del i hästens mun mellan åldrarna 2.5-5. Det är mycket som kan strula till sig om du sätter i bett tidigare och varför utsätta sig själv och framför allt hästen för det???
Move_Over skrev:När kan/ska man börja vänja unghästar vid bett och träns?
Grana skrev:Hör inte hit. Men vilken söt liten Kurre du har på din bild
corzette skrev:Då börjar man ju självklart med att vänja dem vid bett INNAN 2,5 års ålder
Alltså klart man kan ha bett på hästar under tiden 2.5-5 år...
Det kanske finns belägg för ditt inlägg men min spontana kommentar är "det var bland de dummaste jag hört"... Som om man inte skulle kunna äta med bestick som ung för man har ju bara mjölktänder ???
corzette skrev:Då börjar man ju självklart med att vänja dem vid bett INNAN 2,5 års ålder
Det kanske finns belägg för ditt inlägg men min spontana kommentar är "det var bland de dummaste jag hört"... Som om man inte skulle kunna äta med bestick som ung för man har ju bara mjölktänder ???
Jo men ska man dra ALLA saker som KAN hända så ska man nog inte rida alls... Men alla sköter sin inridning på sitt sätt...yes skrev:Jo viss, självklart kan man ha bett när de är 2.5-5 år, inga problem.
Fast hur många här vet om eller känner hästar som tex inte vill bli tränsade?, slår med huvudet under ridning?, protesterar vid vissa tygeltag? mm. Allt detta kan vara tecken på problem i munnen på hästen. Om man tränsar en unghäst och det blir problem med hästens tänder under den här perioden, vilket det absolut kan bli med tandfällning och andra saker, så kan man få ett tränsnings problem senare eftersom hästen förknippar tränset/bettet med smärta. Du kan även få följd-problem tex spänningar i nacke och rygg efter att ha gått runt med smärta, problem med träningen då smärtan gör det svårt för hästen och om hästen inte kan slappna av under träningen/ridningen kommer den inte att hålla i längden. Den kommer att felbelasta sig och få andra skador.
Det funkar utmärkat att rida in och träna hästen i bettlösa alternativ för att "spara" hästens mun när den är i den åldern. Låter man en riktig hästtandläkare titta på hästens tänder och mun så får man oxå oftast hjälp med vilket bett som passar hästen. Det är att rekomendera.
yes skrev:Själva tränset utan bettet kan du börja träna i stort sett på en gång.
Det gör man ju redan när man övar med grimma. Bettet bör du vänta med tills dess din häst är ca 5 år eftersom det händer en hel del i hästens mun mellan åldrarna 2.5-5. Det är mycket som kan strula till sig om du sätter i bett tidigare och varför utsätta sig själv och framför allt hästen för det???