Tränsning av unghäst?

Sv: Tränsning av unghäst?

Vande min nu tvååriga shettis vid träns med bett när hon var ca 9 månader (köpte henne då)

Move_Over skrev:
När kan/ska man börja vänja unghästar vid bett och träns?

Själva tränset utan bettet kan du börja träna i stort sett på en gång.
Det gör man ju redan när man övar med grimma. Bettet bör du vänta med tills dess din häst är ca 5 år eftersom det händer en hel del i hästens mun mellan åldrarna 2.5-5. Det är mycket som kan strula till sig om du sätter i bett tidigare och varför utsätta sig själv och framför allt hästen för det???

Men hur gör jag då med inridning vid 3år ålder....? :confused: Ska jag rida med ett bettlöst träns då?

Det går utmäkt att ha bett på hästen när den är yngre och givetvis skall du ha bett när den rids in.
Jag kommer att betsla mina unghingstar ja vid 1 1/5 år ålder kan ja tro så dom blir vana

yes skrev:
Det gör man ju redan när man övar med grimma. Bettet bör du vänta med tills dess din häst är ca 5 år eftersom det händer en hel del i hästens mun mellan åldrarna 2.5-5. Det är mycket som kan strula till sig om du sätter i bett tidigare och varför utsätta sig själv och framför allt hästen för det???

:devil: Då börjar man ju självklart med att vänja dem vid bett INNAN 2,5 års ålder :angel:

Alltså klart man kan ha bett på hästar under tiden 2.5-5 år...
Det kanske finns belägg för ditt inlägg men min spontana kommentar är "det var bland de dummaste jag hört"... Som om man inte skulle kunna äta med bestick som ung för man har ju bara mjölktänder ???

Move_Over skrev:
När kan/ska man börja vänja unghästar vid bett och träns?

Jag har haft bett på min sen han var 1 - 1,5 någonting där.. Men inte så jag använder det. Brukar ha träns och sen en grimma över när jag är ute och går och har då grimskaftet i grimman. Har fungerar perfekt för honom, blir lite lugnare då han har nåt att pyssla med när vi är ute också.

Grana skrev:
Hör inte hit. Men vilken söt liten Kurre du har på din bild :)

Visst e han/hon :banana: satt i min balkonglåda en dag å åt på mina talgbollar som egentligen e småfåglarnas :)

Söt kisse :banana:

Beror på vad du menar med "vänja".
Vi stoppar in bett i fölets mun dag 2. Grimma dag 1, vilket borde kunna jämföras med träns/huvudlag.
Komplett träns, inkl bett, runt 1 års-åldern och därefter någon gång ibland.

Använder komplett träns, gör vi först runt 3-årsåldern. Inte för att det skulle vara skadligt, men det fungerar utmärkt att rida/köra/jobba hästen med side-pull, så vi ser inte behovet.

LIA

Vid ca 1 års ålder tycker jag. Men bara ha det i munnen, leder gör man i grimma ovanpå tränset.

corzette skrev:
:devil: Då börjar man ju självklart med att vänja dem vid bett INNAN 2,5 års ålder :angel:

Det kanske finns belägg för ditt inlägg men min spontana kommentar är "det var bland de dummaste jag hört"... Som om man inte skulle kunna äta med bestick som ung för man har ju bara mjölktänder ???

:rofl: :rofl: :rofl: Håller fullständigt med :smirk:
De flesta hästar har träns MED bett i munnen tämligen regelbundet from två/tre års ålder... Tänk på alla travare ex.
Tilläggas ska att min nu 2-åriga shettis har träns med bett en gång varannan vecka Inte varje dag... :smirk:

corzette skrev:

:bow: :bow: Det var inte bara jag som har den åsikten ;) :angel: :D

corzette skrev:

Jo viss, självklart kan man ha bett när de är 2.5-5 år, inga problem.
Fast hur många här vet om eller känner hästar som tex inte vill bli tränsade?, slår med huvudet under ridning?, protesterar vid vissa tygeltag? mm. Allt detta kan vara tecken på problem i munnen på hästen. Om man tränsar en unghäst och det blir problem med hästens tänder under den här perioden, vilket det absolut kan bli med tandfällning och andra saker, så kan man få ett tränsnings problem senare eftersom hästen förknippar tränset/bettet med smärta. Du kan även få följd-problem tex spänningar i nacke och rygg efter att ha gått runt med smärta, problem med träningen då smärtan gör det svårt för hästen och om hästen inte kan slappna av under träningen/ridningen kommer den inte att hålla i längden. Den kommer att felbelasta sig och få andra skador.

Det funkar utmärkat att rida in och träna hästen i bettlösa alternativ för att "spara" hästens mun när den är i den åldern. Låter man en riktig hästtandläkare titta på hästens tänder och mun så får man oxå oftast hjälp med vilket bett som passar hästen. Det är att rekomendera.

Har under mina 25 Hästår inte träffat på nån häst ännu, som haft munproblem pga tidig invänjning av bett... :smirk:

yes skrev:
Jo viss, självklart kan man ha bett när de är 2.5-5 år, inga problem.
Fast hur många här vet om eller känner hästar som tex inte vill bli tränsade?, slår med huvudet under ridning?, protesterar vid vissa tygeltag? mm. Allt detta kan vara tecken på problem i munnen på hästen. Om man tränsar en unghäst och det blir problem med hästens tänder under den här perioden, vilket det absolut kan bli med tandfällning och andra saker, så kan man få ett tränsnings problem senare eftersom hästen förknippar tränset/bettet med smärta. Du kan även få följd-problem tex spänningar i nacke och rygg efter att ha gått runt med smärta, problem med träningen då smärtan gör det svårt för hästen och om hästen inte kan slappna av under träningen/ridningen kommer den inte att hålla i längden. Den kommer att felbelasta sig och få andra skador.

Det funkar utmärkat att rida in och träna hästen i bettlösa alternativ för att "spara" hästens mun när den är i den åldern. Låter man en riktig hästtandläkare titta på hästens tänder och mun så får man oxå oftast hjälp med vilket bett som passar hästen. Det är att rekomendera.
Jo men ska man dra ALLA saker som KAN hända så ska man nog inte rida alls... Men alla sköter sin inridning på sitt sätt...

Men "kastande" med huvvet behöver inte ens vara BETTrelaterat... Vet många travare som springer å "kastar" me huvvet i hagen utan att för den delen ha problem med för tidig bettinväjning....

Börja med träns så tidigt som möjligt, en liten stund i början , sen längre och längre tid. Sen när hästen börjar ömsa tänder kan du rida den med bettlöst ett tag till det är klart. Kolla om den har vargtänder när den är två-tre år, ta bort dem i så fall. Krångla inte till saker o ting mer än nödvändigt, använd det sunda förnuftet!

Senast ändrad av en moderator:

Är det inte ett krav på att hingstar över 1år måste visas med träns på utställningr o likande? isåfall borde man ju kunna vänja hästen tidigare än så. Som någon skrev att man inte skulle vänja hästen med bett före 5år ålder, tycker jag låter konstigt... bara för att man vänjer hästen med bett betyder inte det att hästen har på sig det varje dag, det är ju bara något man tränar nångång ibland tills hästen är van. Om man har ett bett på hästen 30 min - 1 h, vilken skada hinner det göra på tänderna då... troligtvis inte så stor :smirk:
Svar på din fråga... vi 9 månaders ålder kan man med säkerhet börja om hästen inte har några problem med munnen...

yes skrev:

???????????

På arabutställningar så måste väll hingstarna ha bett när de är 2 eller om det är 3år gamla....

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Tora
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Anläggning Jag har byggt om ett gammalt kostall. Golvet behöll vi, men nu har unghästen börjat gräva loss stora stenar ur golvet som är av cement...
Svar
2
· Visningar
316
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst