tränsbett vs kapson

Sv: tränsbett vs kapson

Håller du på att utbilda hästen så är det ju enorm skillnad. Hästen bör vara utbildad på båda sorterna.
 
Sv: tränsbett vs kapson

Jag jobbar mina gärna med kapson när jag jobbar från marken. Medan jag rider enbart på träns
 
Sv: tränsbett vs kapson

Samma här. Ska jag rida bettlöst väljer jag hellre sidepull, så att jag får tyglarna där de gör bäst nytta.
 
Sv: tränsbett vs kapson

Hej!

Enligt min tränare är det svårare att få till en vettig ställning i hästens nacke med kapson- något jag håller med om. Vissa hästar hänger gärna hela huvudet i ryttarens händer med kapson.

Jag rider hellre på kapson än bett, mest för att jag inte har nåt direkt val.

Hoppar jag väljer jag hackamore- jag inbillar mig att det har lite mer effektiv broms och styrning, men det är nog mer psykiskt än nåt annat.

/Lavinia, vars pålla av medicinska skäl endast får ridas på rakt bett och helst ska ridas bettlöst.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Sesca
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
496
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Avel Jag ska rapportera in resultat av betäckning och funderar över vad som räknas som resorption vs kastning? Tekniskt sett innebär ju båda...
Svar
1
· Visningar
612
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp