Träns och bett till stark häst.

D

Dressyrponny

Hej.
Jag har en mycket stark häst som oftast lägger huvudet på sidan och springer på och lyssnar inte alls.

Han rids idag på ett stångbett med kedja och ett vanligt träns med och utan nosgrimma.

Men det är så jobbigt när han inte lyssnar och bara jobbar mot handen.

När han bestämmer sig för att sneda med huvudet så går det inte att byta varv med honom utan han har bestämt sig.
Lägger man till ridspö så bryr han sig inte.
Dock gör han bara detta på ridbanan då han vill testa.
Ställer och böjer och rider lösgjordat han lyssnar annars bra.

Detta är ngt han börjat med nu men visar det inte med tränaren som sagt.

Men nu undrar jag om man skall byta bett och träns?

Vad tror ni?
När vi rider för tränare går det bra men själv inte. Då är jag ruttinerad dressyrryttare men vill gärna ha tips ifrån er.:)

Sv: Träns och bett till stark häst.

Jag skulle helt klart börja med att kolla tänderna, och sedan gå vidare med en massör, equiterapeut eller liknande.

Troligen försvarar hästen sig från något, antingen något som gör ont i munnen eller någon spänning någonstans.

Men "rätt knep" vid ridningen kan man få hästen att inte visa dessa obehag, men det bästa är ju att ordna så att hästen mår helt bra istället.:)

Jag skulle helt klart börja med att kolla tänderna, och sedan gå vidare med en massör, equiterapeut eller liknande.

Troligen försvarar hästen sig från något, antingen något som gör ont i munnen eller någon spänning någonstans.

Men "rätt knep" vid ridningen kan man få hästen att inte visa dessa obehag, men det bästa är ju att ordna så att hästen mår helt bra istället.:)
Håller med, detta är bra att börja med!

Han rids idag på ett stångbett med kedja och ett vanligt träns med och utan nosgrimma.
Stångbett låter väldigt olämpligt på en sådan häst, som dessutom kanske har ont/obehag! När du fått hästen kollad av tandläkare,et/massör så byt till ett snällare bett!

Med tanke på att hästen inte visar det när du tränar så rider du antagligen hästen rätt då... Kolla upp vad du gör när hästen gör så.

Kan du inte komma på något kolla bett, tandläkare och ET. När de tjafsar fram sitter det ofta bak och tvärt om..

känner igen det här problemet, jag bytte till ett snällare bett, vanligt två eller tredelat, vad tror din tränare då om problemet?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 739
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 064
Senast: MiniLi
·
Träning Just det förväntar jag mig inget svar på, men kanske någon som varit med om något liknande?! Har ett treårig nordsvenskt brukssto, hon...
2
Svar
35
· Visningar
6 196
Senast: vallhund
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 245
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama