Träns och bett för ridtravare

H

heane

Vilka träns och bett är bäst att ha på en ridtravare som gärna vill rusa. Jag vill inte ha för skarpa saker. Men skulle vilja rida lite lugnare. Idag har jag ett westernträns, men det är ju inte så bra. Tips?

Sv: Träns och bett för ridtravare

Varför funkar inte westerntränset, det är ju i princip likadant som ett engelskt!:crazy:
Travare är ju oftast känsliga, och mår då bättre med milda bett.
vad har du nu?

Det du kan prova är ett rakt bett, tredelat d-ringsbett, tredelat fullcheck, alla med så smala munndelar som möjligt.
även bettlösa alternativ funkar på känsliga hästar.
tänk även på att arbeta mkt lydnad, travaren är ju avlad för att springa så fort den kan så omskolningen tar tid..

En favorit som jag upptäckt att många just travare trivs med är ett rakt bett med fasta ringar i kombination med en engelsk nosgrimma eller ofta ännu hellre med en remontgrimma och tyglar i denna också så att det blir tryck på nos och i mun. Många travare trivs bäst på bettlöst.

Jag rider med vanligt tvådelat bett här hemma på min travare. Och träns med pullargrimma eller vad det heter. Det funkar bra.

Det man ej ska glömma då det gäller Travare är att de som gått trav är lärda att köras med ett rejält stöd i munnen!Därför brukar man uppleva att de är "hårda"munnen".
Detta brukar bli annorlunda då hästen börjar arbeta i form, använder då andra delar av sin muskulatur....
Tycker att de brukar fungera bra med ett vanligt tredelat tränsbett.

min känsliga pojk fungerade bäst på rakt tränsbett och remontnosgrimma....varvade detta med tjock pullback aachen- nosgrimma och tre delat sötmalms bett

Det är upp till dig att skola hästen till att inte rusa, inte bettet! ;)
Min erfarenhet är att betslar man upp blir hästarna oftast mer stressade = ändå svårridna.
Ge inte hästen något att dra emot, dvs var inte hård i handen och ta inte långa sega tygeltag utan ta-lätta så hårt eller löst som det behövs tills du får effekt.

Det enda "bett" jag skulle säga är typiskt för att passa travare är bettlöst, travare är känsliga! :p

Testa dig fram med det mildaste. Mina trivs allra bäst på bettlöst och stoet som jag tog hem var väldigt nervös och känslig för bettet.

Men mitt tips är - skola hästen! Jobba med skritt och halter, rösthjälper och hjälp hästen att lära sig att ni ska ta det lugnt. Fungerar inte skritten fungerar ingen annan gångart och tycker själv det är helt meningslöst att försöka sig på någon annan gångart om ni inte kan kommunicera. Jag sitter efter ett halvår fortfarande och tragglar skritt med mitt sto. I tömkörningen får hon trava, har bara travat uppsuttet 3 ggr.

De ridtravare jag ridutbildade, bytte jag huvudlag på, det första jag gjortd. Jag bytte från pelham, pessoa, hackamore, graman... till vnligt tränsbett, med martingal och möjligen lätt inspänd halsförlängare, för att slippa värsta "ångloksvisslan".

Sen lade jag ner MYCKET tid på att få hästen att slappna av. Det kunde ta en månad, det kunde ta ett halvår, det kunde ta ett år. Men det fick TA DEN TIDEN.

Bakslagen kom när ägaren ringde sina kompisar och erbjöd dem rida. Kompisarna som var "proffs" letade genast fram graman, hackamor och olika stångbetslingar och red hästen EN ENDA gång och sen fick jag börja om med mitt tragglande igen.

Det jag vill ha sagt, är att det FINNS INGA universalbett och genvägare, speciellt anpassade till ridtravare. Det är SAMMA utbildningsgång, som en välstammad ridhäst. Det är bara FEMTIOELVA gånger så mkt mer arbete, som ligger bakom en välriden ridtravare.

Rakt bett har passat de med väldigt orolig mun... Iaf de jag har ridit, det vill gärna ha något som ligger still... :)

min travare va väldigt stressad, stark o springig.

rakt bett avskyr han. pelham hatar han.
(kanske för att det va rakt det med..)

bästa är ett vanligt 3 delat med kula.
och sedan dressyrjobb. tyvärr. det är den enda lösningen. hästen måste lära sig bli mjuk och avkopplad.

Hon är lugn och fin. Jag har jobbat med henne i 6 år, då var hon hysterisk men nu är hon min bästa vän. Därför vill jag ha de mildaste grejerna till henne. Men det var en tjej som tyckte jag skulle pröva en aschennosgrimma och vanligt träns, för hon vill gärna gapa. Och självklart går det för fort.

som alla andra innan mig oxå har sagt, bettlöst, varför inte bitlesbridle? men jag hade ett myler bett tredelat fast inte böjligt, det var ledat på två ställen mitt på o han verkligen älskade det, annars så körde vi mkt på hack eller halsring, kan ju vara mkt spring i benen men det e dom ju avlade för så...
lycka till =)

Tänderna är bra.
Hur fungerar bettlöst. Känns som dom skulle rusa ännu mer då.
Nu har jag tvådelat äpplebett, western. Det är just det där att hon gapar som skulle bort.

Vilka träns och bett är bäst att ha på en ridtravare som gärna vill rusa. Jag vill inte ha för skarpa saker. Men skulle vilja rida lite lugnare. Idag har jag ett westernträns, men det är ju inte så bra. Tips?

Jag skulle testat 3-delat tränsbett, eller 3-delat fullcheek.

Anledningen till att en häst gaar beror ju på obehag, är tänderna kollade, beror det på bettet eller en för hård hand..
en nosgrimma döljer bara problemet!

ett tvådelat bett slår upp i gommen, när man tar i båda tyglarna samtidigt, prova därför med en annan mundel, tredelat eller rakt, och kanske utan gummiklädsel (applemouth) som bara gör bettet onödigt tjockt och ökar friktionen.

ett tunt bett ligger bättre i hästens mun och blir därför snällare.
låt bli att använda nosgrimma tills du hittat ett bett hon tycker om, eller varför äns använda en..;)

*delvis knapplån*

Lite intressant att så många frågar om tänderna, för visst är det viktigt att de kollas och raspas med jämna mellanrum, men vanligast måste det ändå vara med annat fysiskt som ställer till det..
Om man tänker såhär; det är ju väldigt vanligt att hästar har sneda höfter. Inte alla, men mååånga som inte är regelbundet kollade av t ex ET har/får sneda höfter. När höfterna är sneda blir förr eller senare käken ur led. Om käken är ur led - hur trevligt kommer det då bli att ha bett i munnen? :crazy:
Just eftersom den biten är så vanlig så skulle jag i första hand råda att ta ut kiropraktor/ET eller dylikt som kan kolla upp hästen från rätt ände i det här fallet. Särskilt om det gått 6 år och den ännu inte accepterar handen.

Men tills vidare skulle jag faktiskt rekommendera att testa bettlöst, det minimerar risken för att förvärra felet/skapa obehag hos hästen om den har någon sån småskavank. Min erfarenhet hittills säger mig att det inte spelar någon roll alls vilket bett man använder om det fortfarande ligger i munnen på hästen, man kommer ändå åt rygglinjen såpass mycket så snart man tar ett tygeltag att symptomen kommer sitta kvar tills grundorsaken är löst. Även att hästen fortfarande vill gå snabbt är ett tecken på att allt kanske inte står rätt till, det tycker man också den borde ha lärt sig vid det här laget..

Tänderna är bra.
Nu har jag tvådelat äpplebett, western. Det är just det där att hon gapar som skulle bort.

Med tryck över nosryggen och/eller nacke. Testa och skola inom inhägnat område. Är tänderna ok så är det att gå vidare till resten av kroppen, som Totola säger så finns det även andra bidrag till det problemet. För om hästen fortfarande efter 6 år går emot bettet och vill rusa så skulle jag också misstänka något problem hos hästen.

Kompisen har en vbl travarmärr som blir riktigt het och stressad när hon rids med bett men fungerar betydligt bättre med bettlöst. Även våran valack har samma oro när han rids med bett, har testat olika men han vill inte ha det i munnen hur man än beteer sig där uppe, dock körs han på bett utan problem. Bettlöst accepterar han jättebra och går i en trevlig avslappnad form.

Sidepull tycker jag själv är bäst.
12039630.jpg

Tänderna är bra.

I regel brukar hästar gapa om bettet sitter för hårt eller om ryttarens hand är för hård. :angel:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: dukie
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama