Träns i hagen?:|

H

hape89

jag var på en tävling för 1 år sen nu. det var en ridklubb som hade ca. 40 uppstallde hästar(ca.6privata)
Först vart jag helt paff, hästarna fick BARA vara ute i 3 timmar(alla fick inte gå ut) nu vet jag att det finns hästar som itne får vara ute varje dag, men för mej är det självklart!
å sen så stoppade dom ut två hästar i sammma hage(ser inget konstigt i det) men hästarna var så på klädda att det fanns inte, dom hade TRÄNS (ingen nosgrimma, men ändå?!) å dom spran å skuttade å lekte.. hagen var en järnrörshage, så det stack ut järnrörssnuttar , å skruvar man skruvar i hop dom med, hästarna hade kunnat fastna å slita sönder munnen, jag vart helt tillmej, eller är det vanligt :eek:

Vi har också sådanana hagar på ridklubben, men hästarna har då inte TRÄNS(inte ens grimma) på sej.

*

Vi hade en unghäst som fastande med båda bakbenen i hagen ingen vet hur hon lyckades, mne det var blodigt värre, hon hade slitit upp senor å dyl. det vart hennes död, för det ena leder ju till det andra. hon lever än, men kommer bli utdömd.
kotledsinflamationer.. den ena efer den andra, så nu var det så illa som det hade varit , å det är en häst som hade kunnat gå långt. så hon har då fått tid, inget stress. men försäkringsbolaget vill itne dömma ut henne, men hon lider ju!

man ska aldrig låta ett djur lida!

Sv: Träns i hagen?:|

När det är tävling så ska man enl. TR leda hästar till å från hage, eller hästar som tävlas i träns/ledträns, så det är väl det du har sett?

Men varför har de haft träns i hagen förstår jag inte?

en del tävlingshästar (syftar då på elit höstar) får ju bara gå ute vid FINT väder för att ägarna är så rädda om dem. :crazy:

men träns i hagen?! det låte ju vrickat. dessutom är det väl inte bra för hästarna att äta med bett i munnen?

Dom hade träns i hagen alltså sprang å busade med tränsen, det var RIDSKOLEhästar

hape89 skrev:
Dom hade träns i hagen alltså sprang å busade med tränsen, det var RIDSKOLEhästar

Men fråga din ridskolechef varför de hade träns i hagen, å förklara att det är farligt!
Vid tävling skall häst LEDAS i träns, till å från hage, även de tävlade skall leda sina hästar i träns!
Men varför ha träns I HAGEN, jag tror din ridklubb fårr lite om bakfoten faktiskt... :crazy:

Jag har också sett liknande fall där hästar går med träns på i hagen :eek:

Kan inte för allt i världen förstå varför man gör så :confused: Det var oxå ridskolehästar :o

Varför ska man överhuvudtaget behöva ha träns på hästarna!!!??? Jo därför att vi inte kan hantera dem tillräckligt :eek: Förbaskat dumma regler.......... :mad:

Niken skrev:
Varför ska man överhuvudtaget behöva ha träns på hästarna!!!??? Jo därför att vi inte kan hantera dem tillräckligt :eek: Förbaskat dumma regler.......... :mad:

:bow: nämen precis :bow:

Säkerligen är det just därför de stackarna måste ha träns på i hagen. Man klara inte av att hantera hästarna till och från samt vill inte "bråka" när man ska hämta.

verkar vara helt sjukt. till och från hagen är som sagt okej, men INTE i!!!!

när det gäller täcken och kläder på djuren så är det ju som sagt en del som tror att deras hästar är gjorda av glas..... Tyvärr! Jag säger bara på med ett täcke om det behövs, ut med dem i alla väder, MINST 6 timmar om dagen, helst 10-12 timmar!

//Z

Asska skrev:
Jag har också sett liknande fall där hästar går med träns på i hagen :eek:

Kan inte för allt i världen förstå varför man gör så :confused: Det var oxå ridskolehästar :o

Men varför träns i hagen, jag kan inte förstå det?
Måste vara att klubben fått denna regel om bakfoten, eller att de som släppt ut hästarna tappat hästarna i grinden å de får då ha tränsen kvar? :confused:

Niken skrev:

Det är en regel som säger att man ska ha träns på hästen.
Det är av säkerhets synpunkt, en mycket bra regel tycker jag!! :bow:

låter ju helt sjukt med träns i hagen!
och den där regeln kan väl ändå inte gälla för hästar i hage...vi har då inte träns på våra hästar när det är tävling!

De har väl antagligen tränsen i hagen för att ingen ids ta bort dem.Så är det på ridklubben i min stad iaf.

Men hur svårt är det att ta bort ett vanligt ledträns?

Cronis skrev:
Men varför träns i hagen, jag kan inte förstå det?
Måste vara att klubben fått denna regel om bakfoten, eller att de som släppt ut hästarna tappat hästarna i grinden å de får då ha tränsen kvar? :confused:

utsläppet gick lungt och fint till

Jag vet precis vilken du menar (tror jag, PM:a gärna om du vill!), har också varit där och tävlat. Såg precis samma syn som du beskrivit. Träns på i hagarna, en kort stund i hagen också byta med någon annan häst. Blev väldigt upprörd när jag såg det och frågade dem varför.
Jo serru, det var ur "säkerhetssynpunkt" och för att ingen ska bli skadad eller att den ska komma lös när hästen leds till och från hagen. Grrrr! :mad: Man kan ju fråga sig varför de inte tar av tränsen väl inne i hagen då?

Detta har de sysslat med i många år dessutom...

ja värden är full av idioter..man slutar aldrig o förvånas..

Cronis skrev:
Hur vet du det om det inte är din hemmaklubb/ridskola...?
Du va ju bara där å tävlade?

jag såg när dom släppte ut hästarna, å då gick det lungt till....

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Hade behövt lite hjälp med att kanske hitta nåt bra sätt att mina hästar kan gå tillsammans under vintern. Den ena är en 11-årig...
Svar
3
· Visningar
1 090
Senast: Efwa
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·
Anläggning Jag har ett problem som jag behöver bolla lite... Jag har fri tillgång på halm till mina tre hästar i hagen. Förr la jag ut ca 1-2...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama