träns + bett på unghäst?

jea78

Trådstartare
Hej vad tycker ni att man ska börja med för träns och bett på en unghäst?
har hört så olika så skriv gärna varför ni tycker som ni gör.
Tack på förhand:bow:

Sv: träns + bett på unghäst?

Tränset spelar väl ingen roll direkt... Som westernnörd använder jag ju så lite remmar som möjligt och rider på sidepull i början. När jag ska introducera bett blir det ofta ett rakt enkelt bett med fasta ringar som sen byts ut mot ett Billy Allen tredelat (går inte att vika). Har den erfarenheten att unghästar kan vara lite känsliga för mycket rörliga bett i början.

Tack för ditt svar..:bow:

Skrev lite fel.. menar ju nosgrimma och inte träns

någon annan som har hållt på men unghästa och säga sin mening?

mvh Jea

få jag fråga varför.?

jag har inte håll på så mycket med unghäst och vill att allt ska bli rätt på min kille

2-delat tränsbett, helst D-ring.... eller Billy Allen.
Westernnörd här med = ingen nosgrimma

Tre delat Billy Allen, viker sig inte i munnen o är milt. Kan ha en enkel nosgrimma över bettringarna löst spänd. Western nörd här me:smirk:

det raka bettet har ju inga brytpunkter och är därför mildast.
Remontnosgrimman ligger ju under bettet och hindrar ej bettets påverkan . Bettet ligger därför stilla i munnen. + att de inte ska lära sig att gapa undan bettet.
Unghästar =remonter=remontnosgrimma.

Därför:)

Senast ändrad av en moderator:

Tack för era svar:bow:

dom svaren jag har fått ute i butikerna är
1. 2 delat med remont lösa ringar,med bettskivor
2. 3 delat med Achen fasta ringar (stavas?)

suck en hel vetenskap detta..:crazy:

gärna fler svar och åsikter:D

nu har jag ju inte ridit jättemkt unghäst, men jag föredrar: rakt, inte för tjockt tränsbett med fasta ringar och remont. stadigt, milt och liten risk för nyp osv.

red en unghäst förut, inriden på tvådelat tjock tränsbett och aachen. hemskt trälig häst :p om det var en tillfällighet eller just "munpåverkan" låter jag vara osagt.

det viktigaste tror jag dock är att man inte ÄNDRAR för mkt. en unghäst ska få förtroende för handen och bett+nosgrimma ska vara den mest naturliga saken i världen, dem ska inte tänka så mkt på det. därför har jag lite svårt för att man varierar bett för mkt (eller utan en bra anledning) på unga hästar.

Jag red/rider in min unghäst på tredelat tränsbett med lösa ringar och achengrimma (hon hade remontgrimma först) men hon accpterade bettet på en gång så då bytte jag, tycker det är snyggare med achengrimma. Jag anpassar nosgrimmar och bett efter hästen.

har inte kommit så långt att jag rider min unghäst, men då vi träna på vänjas vid bett har hon ett rakt bett, ingen nosgrimma, blivande western nörd :p men kommer rida in henne på bettlöst :)

Allt är ju individuellt. 2-åringen här hemma har fått prova träns med och utan engelsk nosgrimma, och ett tredelat smalt bett med fasta ringar. Personligen börjar jag alltid med ett tredelat bett då det är det bett som jag upplever att flest hästar accepterar utan problem. Har dock planerat att de första uppsittningarna blir i repgrimma... Är f.d. hoppnörd med en vilja att rida mer akademiskt...

jag börjar alltid rida i grimma på mina egna. andras är inte säkert att de har kommit så långt att det fungerar och så vill ägaren att hästen ska ridas in fortast möjligt så då blir det träns direkt oftast.
föredrar rakt med tungfrihet (typiskt unghästbett men nu minns jag inte ens tillverkare, snordyrt iaf), tredelat och annars tvådelat. beror helt på hästen. nosgrimma använder jag helst inte alls, sitter det en på tränset jag ska använda spänner jag den MYCKET löst. nosgrimma ska inte behövas tycker jag, hästar som behöver det (alltså, att en häst har en nosgrimma på tränset betyder ju inte att ryttaren använder nosgrimma utan den sitter kanske bara löst) har ofta ett opassande bett, ryttare med oroliga händer, ont nånstans, felridna eller något sådant.

/hoppryttare som mest sysslar med unghästar

Smalt tredelat bett med fasta ringar, engelsk nosgrimma. Har ridit in ett tiotal unghästar, och samtliga har accepterat denna kombination direkt (vänjer dem vid bettet redan som 1-åringar, så det är inga problem, nosgrimma åker på vid 2-årsåldern, och jag börjar sitta/hänga på dem vid 2,5 års ålder om de är tillräckligt färdiga i kroppen för det)

Rider även mina "färdiga" hästar (blir en häst någonsin färdig???) på tredelat bett och det funkar kanon. Är hoppryttare med inriktning mest på unghästutbildning (eftersom jag tycker det är roligast) men har oftast haft någon häst att tävla mer med...

Har testat både 2-delat o 3-delat på min unghäst men hon går bäst på oledat - eller rakt bett. Vid tömkörning har jag ett postkandar som hon går absolut bäst på och det tror jag beror på tuingfriheten (kör med tömmen på översta ringen då är det inte starkare än ett tränsbett)

Nosgrimma har vi inte börjat med ännu.

När det är dags för inridning så börjar vi med att kolla tänderna och ta bort eventuella vargtänder.

Sen brukar vi prova tredelat eller raktbett ibland med stänger så att det ligger still.OBS!Viktigt att man har rätt storlek det ska inte vara för stort!

Remontgrimma har vi alltid på unghästarna för den ligger inte och "skaver" på sidorna av hästens huvud när den fäller tänder.(Hm luddigt kanske...men ni kanske förstår?)

Till visningar och sånt brukar vi rida på engelsk nosgrimma eller achen för vi tycker att det är snyggare.

Jag rider min på varierande bett. Tredelat- Gummi tredelat med wire- Rakt med röliga ringar.
Varvar olika. Har aldrig samma mer än två dagar i rad.

Även nosgrimmor varvar jag. Pullar-vanlig engelsk- utan -
Achen rem.

Här gäller det att variera mellan olika typer och
lägen/inställningar. Alla nosgrimmor ger ett tryck utifrån på
mjukvävnaderna och en alltför enkelsidig användning ökar risken för sår.

Samma sak gäller betten, ett och samma ger ju ett tryck på smma ställe hela tiden.. = Större risk för sår och störningar osv..

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 064
Senast: Tora
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 723
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama