träns + bett på unghäst?

Sv: träns + bett på unghäst?

KL
Tack för alla svar.. :bow:
Min kille är ett och jag har tänkt börja tömköra lite på rakt spår och ute i skogen.
Tänderna ska kollas ni i dec

Han har haft träns med bett två gånger, en gång vid löshoppning och en gågn vid promenad, hade dock grimma över så ingen har tgit honom i munnen än..

Forsättt gäran med svar och åsikter väldigt intresant :bow:

kl
Flera här har förespråkat tredelat bett med fasta ringar. Det tycker jag är logiskt, vill använda sånt själv, men så banne mig om jag får tag på ett?! Vart har ni köpt dem? Kanske bäst att PM:a?

Kl.

Rider min unghäst på tredelat med lösa ringar.. Har ingen nosgrimma för det mesta och har jag är det vanlig engelsk..

Dock är hon inkörd och har blivit körd på rakt + tvådelat och är därför lite tung i munnen så jag funderar på att sätta ett starkare bett för att få lite mer aktivitet och inte den stumma mun vi har idag

Några förslag?

KL

Rakt tränsbett eller liknande, och ingen nosgrimma. (Eller väldigt löst spänd nosgrimma, 4 fingrar på höggkant :P) Tycker att det är viktigt att hästen först får känna ordentligt på bettet, gapa och se vad som händer, en stund. Och sen kunna gäspa ordentligt efter arbetet och när man ''pausar''.
Nosgrimman är ju till för att hålla ihop nosen om hästen störtar, ch för att den inte ska kunna undandra sig bettets verkan t.ex. om den blir rädd. För att det ska fungera behöver den inte alls vara hårt spänd, och gapar hästen mot en löst spänd nosgrimma hela tiden så är något fel..och det är inte att nosgrimman är lös. :3 Dessutom är det nog svårt att slappna av i käkmusklerna med munnen åtsnörd hårt.

Vid inridning hade jag använt kapson.

Min lilla hoppetossa gillade inte alls de tredelade inte heller de raka, men 2delat går hon jätte bra på, vilken skillnad de vart..:rofl:
Började med ett tredalat med fasta ringar eftersom att jag vart rekommenderad de, fast de gillade hon inte alls.Sen fick jag höra att vissa unghästar stör sig på trycket på tungan från de 3delade så efter de har jag ridit på ett 2delat även fast vissa säger att de kan nypa osv..men hon trivs med det och de är huvudsaken.
Så det är väll lite från individ till individ..men
börja alltid med att kolla tänderna så kan du utgå från att allt är som det ska och var noga med att ha ett bett i rätt storlek..:)

remontnos grimma och rakt gummibett eller 3-delat bett

Rakt gummibett och ingen nosgrimma, gapar de mkt så en remont.

jag skulle ta en vanlig nosgrimma, dvs en rak.
och ett 2 delat inte så tjockt och inte smalt bett, inte fasta ringar! :)

Tack för alla svar:bow::D
jag har fortfarande inte införrskaffat något, blir nog att jag börjar efter nyår...
Ska då summera tråden och se vad somm fått flest "röster"

sen får vi se vad som passar lill killen:D

Hej vad tycker ni att man ska börja med för träns och bett på en unghäst?
har hört så olika så skriv gärna varför ni tycker som ni gör.
Tack på förhand:bow:

Ehm, med ungponnyn jag hade på tränin började jag med vanlit tränsbett oc rsökte bara hitt rätt storlek - använer aldrig nosgrimma om hästen tuggar osv - för det finns ju alltd en anledning till att dom gör det - hjälper inte att spänna ihop käften på dom.
Hon accepterade bettet från dag 1. Inga som helst problem. Tränsade henne väl första gången när hon var 2 tror jag. Hon kom ju som ohanterad ettåring så det fanns en hel del att jobba på*
eftersom hon var så snabb med att acceptera bettet så använde jag nosgrimma för tränings skull, ville se om hon kunde ha bett och nosgrimma och det var helt ok det med.

Däremot unghästen ja har nu, 06:a. Verkar inte alls gilla bett. Har hittat rätt storlek på ett vanligt tränsbett men han tuggar och tuggar och tuggar så det kanske är bettet som är för rörligt i munnen på honom helt enkelt, kanske det är bättre med ett rakt vanligt (westernnörd här med)... Så jag leta vidare tills han är helt tillfreds med bettet, inga nosgrmmor här inte.
Han är jättelätt att tränsa och när man ska ta ut bettet hugger han gärna tag i det och ordnar för att undersöka så han är ju intresserad men njae....vanligt tränbett är nog inge hit för honom. Jag tar gärna emot tips också* Han är två i maj.

Jag har ett hett tips! :idea:

Ta på lite sirap på bettet och "få in det" i hästens mun. Jättemumsigt tycker de! efter ett tag så högg min efter det :eek:

Rakt, tunt, i gummi (happy mouth) med D-ringar, ingen nosgrimma. Sen håller jag koll på henne så hon inte får tungan över.

Hon har vänt på bettet några gångr men då vänder jag bara tillbaka det.

När hon är lugn i munnen en stund så tar jag av tränset igen.

När hon är lugn från start så kör vi på med alla bett jag har, ett i taget tills hon är lugn i munnen.

Sen visar hon troligen vilket hon gillar mest och det kommer vi börja arbeta på.

Och arbeta = lära sig vad tryck på olika sätt betyder. Stanna, svänga osv.

Detta arbete görs i stallet, på gången.

Sen börjar vi promenera i skogen, fast med grimma över.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 064
Senast: Tora
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 723
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama