Träns & annan utrustning - Dressyr

Quickeman

Trådstartare
Hoppas någon har något bra svar på det här:)

Nu har jag suttit och lusläst TR om och om igen:crazy:
Men, kan inte hitta något svar på om det här tränset skulle ses som tillåtet på tävling :confused:
32313217.jpg

Alltså, utan käkrem och pannband:D

Tänkte också passa på & fråga om någon vet vart man kan få tag på så kallade "dummy spurs", dvs sporrar utan någon hals/utskjutande del :confused:
har letat som en galning, men hittar inte någonstans :o

Tack tack! :)

Sv: Träns & annan utrustning - Dressyr

det är bara för decoration eller pytte lite "sporr effekt"

finns hos shire och mark todd

Jag ska ha det för att man måste ha sporrar när man tävlar, men vill rida utan ;) (pålle flyger i luften om jag skulle råka komma åt med sporrarna):D

Okej, tack! ska kolla detta:laugh:

Jo, jag vet;)
Men ska åka på en pay & ride, mailade och fråga dom om man måste ha sporrar, och ja det var man tydligen tvungen till att ha:crazy:
Däremot behövde man inte ha kavaj och hela baletten.

Någon som vet något om tränset? :confused:
(på den här "tävlingen" säger dom väl antagligen inget, men tänkte till eventuella tävlingar i framtiden också:D)

Säkrast är ju att maila förbundet och fråga om tränset eftersom det inte står något om vilka delar som "ska" finnas på ett träns.

Personligen hade jag använt ett vanligt träns för att undvika tjorv på tävlingsplatser.

Maila ridsportförbundet menar du? Det var ju skitsmart:idea: Tack!

Nä, det va ju just det jag funderade över, eftersom det faktiskt inte står något om att det måste finnas käkrem och pannband, bara att pannbandet ska vara av läder, eller något i den stilen.

Jag tycker det är snyggare när det inte är "vanligt":o:angel::p

Risken finns att du kommer få tjorva på varje tävlingsplats även om det visar sig vara okej att rida med det, domarna vet inte, överdomarn vet inte, du kommer får försvara dig och visa upp mailet hela tiden. Men jag tror att man ska ha käkrem och pannband på ett huvudlag.

Sådant orkar inte jag med, jag gör bara som man "ska" helt enkelt :p

Om det står att pannbandet ska vara i läder så är det detsamma som att det står att tränset ska ha pannband, vad jag har förstått.

det står ju "Träns består av huvudlag och nosgrimma gjorda av enbart läder" men vad räknas som huvudlag då?

vore bättre om det stog exakt lika delar det måste ha

Ja men precis. För mig är huvudlag remmen som bettet sitter fast i:grin:

Jag har i alla fall mailat och frågat nu, kan återkomma med vad de svarar:)

Jo, jag vet;)
Men ska åka på en pay & ride, mailade och fråga dom om man måste ha sporrar, och ja det var man tydligen tvungen till att ha:crazy:

Nej, det finns ingen som kan tvinga till sporrar på en pay and ride. Ta med TR, visa att det är först på regional det krävs,och då bara på tävlingsbanan, framridning ka alltid ridas sporrfri.

Nej, det finns ingen som kan tvinga till sporrar på en pay and ride. Ta med TR, visa att det är först på regional det krävs,och då bara på tävlingsbanan, framridning ka alltid ridas sporrfri.

Jag tänkte att dom gör egna regler liksom, eftersom det inte är riktig tävling:confused:
Men dom kan alltså inte göra så?:o

Nej, inte vad gäller sporrar i denna fråga, sedan finns det såklart utrymme i andra frågor att vara mer fria, men ingen arrangör kan tvinga sporrar på en pay and ride

Senast ändrad:

Om det står att pannbandet ska vara i läder så är det detsamma som att det står att tränset ska ha pannband, vad jag har förstått.

Så tolkar jag det också.

Till TS: Man kan sätta lite egna regler på pay & ride och liknande klubbtävlingar (t.ex. en domare som även är ÖD dömde hos oss och gav som förslag att ena ridskolehästen skulle tillåtas ha benskydd då den strök sig en aning när den inte gick i balans), men sporrtvång verkar vara en ologisk regel på lätta nivåer.

Ja, precis:crazy: det var därför jag mailade dom och frågade, och enligt personen som svarade så skulle man ha sporrar. Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro nu ;)
Dat kanske är bäst att inhandla ett par sporrar och lägga dom under sågen:devil:
(har inte hittat någon sida som säljer dom utan "pigg" nämligen)

Liknande trådar

O
  • Låst
Dressyr Har jag lagt tråden fel...flytta den, tack! Det var längesen jag var aktiv ryttare...och har inte läst TR...ja...sen dess. Jag har...
Svar
2
· Visningar
1 862
Dressyr Eftersom jag med största sannolikhet kommer få kommentarer om det: ja, jag vet att det mesta går att hitta i TR... Men det är så många...
2
Svar
23
· Visningar
2 262
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar