Träningsvärk? Vara eller icke vara

nowa

Trådstartare
Tänkte höra hur många olika åsikter eller lika åsikter för den delen, det finns om hästar som får träningsvärk.

Får din häst träningsvärk? Hur märker du det? Var får den det isf? Vad gör du åt det?

Eller är du en som aldrig "låter" din häst (vet inte hur jag skulle formulera frågan) få träningsvärk?

Anser ni det som en dålig sak när hästen får träningsvärk?

När/om/ i vilket syfte skulle ni tycka det var OK att hästen har/ har dragit på sig träningsvärk?

Sv: Träningsvärk? Vara eller icke vara

Träningsverk får muskler (vilket djur det än sitter på -människor eller hästar) :

Vid excentriskt arbete håller muskeln emot och bromsar, samtidigt som den förlängs och belastningen på muskelfibrerna blir hög.
Vad som exakt händer i muskeln är inte helt entydigt. En tidigare studie som byggde på muskelbiopsier, vävnadsprov, visade förändringar på de s k Z-banden i muskelfibern. Vid träningsvärk var deras normalt tvärstrimmiga struktur uppluckrad. En annan senare studie visar en ökning av ett ämne, en viss neuropeptid, i muskler med träningvärk. Ämnet, som bl a är med och bygger muskelproteiner är också smärtframkallande. Ytterligare en annan studie hävdar att vid träningsvärk startar myofibrillerna en om- och nybildning för att växa och anpassa sig till den ökade belastningen och att det är denna förändring som ger upphov till träningsvärken.
Även om forskarna inte är helt överens om vad som exakt händer på mikronivå så är man överens om att träningsvärk oftast kommer efter ovana och/eller tuffa excentriska belastningar. Och att träningsvärk inte är farligt, men att muskler med träningsvärk har lägre kapacitet och därför inte bör utsättas för lika hårda belastningar som de som utlöste besvären.

källa: friskis&svettis

Det ultimata är ju att undvika träningsvärk och ska man öka träningen ska man göra det stegvis..:idea:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 350
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 741
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 110
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA