Jag har bra och trevliga ridvägar där jag bor, mestadels otrafikerade grusvägar vilket självklart är underbart! Jag har också en paddock med dåligt underlag (för mjukt/djupt och med för många lösa större stenar) och en liten gårdsplan som fungerar för arbete vid hand och eventuellt lite voltarbete uppsuttet. Resultatet av detta är givetvis att jag rider ut 95% av mina ridpass. Inget som helst fel i det, men jag skulle vilja ha lite inspiration till mer varierande ridpass. Det blir gärna typ samma varje gång, samma gångart på samma vägsträcka för att vägen och naturen passar för det. Hur gör ni andra som mestadels rider ut för att få lite variation? Jag har en häst jag behöver "väcka" litegrann för att han ska ta i, så behöver rida ganska aktivt hela tiden och det funkar bäst i lite högre tempo, vill gärna ha tips på övningar som ger samma aktivitetsnivå men i ett långsammare tempo. Det är en islandshäst så vi har fem "växlar" att ta till, det vi behöver jobba på är att få en bra överlinje i samtliga gångarter och att inte tappa energi och bärighet i långsammare tempo. Tacksam för tips även från er som rider tregångare, vi har mycket att lära av varandra!