Träningsupplägg!

gullsanmullsan

Trådstartare
Hejsan! Har precis bytt häst, från senior till en knapp fyraårig :) han är inriden, inhoppad, har i sommar gått på turridning. Han är viktbärande i modellen, normalhull. Har börjat med uteritter blandade gångarter med klättring, uteritter enbart skritt en gång/vecka. Utebana med ev.bommar, 1-2 ggr vecka. Dålig bjudning i ridhuset, främst när det är andra hästar där. Nh-tränar lite smått. Tänkt att prova tömköra honom. Två vilodagar, men med promenad på den ena. Han har ju troligtsvis inte hoppat sedan i våras? Hur "hårt" vågar vi köra igång med det? Hört att en del säger att en fyrsåring bara ska ridas fyra de vecka? Kunde definitivt rida mer enl besiktande vet. Hur lägger nu upp träningen för era fyraåringar? Tanken är att han ska bli allround med inriktning mot hopp.
 
Sv: Träningsupplägg!

Jag tränar 4-5 åringar ca 4-5 dagar i veckan. Rider då ca 30min pass och mycket uteritter. Är mycket fokus på att de ska vara positiva till arbete.
De gånger jag tränar 5 dagar i veckan så gör vi något lugnare; så som ex. longering, markarbete, gå i skrittmaskin eller en liten skritt runda i skogen. :)
 

Liknande trådar

P
Fälttävlan Tänkte starta i fälttävlan så småningom ( hoppas om ett år)och tänkte höra lite hur ni tycker jag ska lägga upp träningarna samt hur ni...
Svar
9
· Visningar
1 587
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp