Träningstips

a_c72

Trådstartare
Jag vill ha lite tips för att inte fastna i gamla spår..

Med 2 hästar på såå olika nivå i sin utbildning inom körningen så gäller det att kunna variera sig..

Krutrök.. MIN MIN MIN söta lilla norsvenska köttbulle. Har inte begrepp själv om HUR dålig kondis han har.. Koncentrationsnivån har ökat med 150 procent sen han fick på sig skygglappar..
Tränar mycket kommandon.. HALT igångsättningar i både skritt och trav och även nåt steg ryggning..
Han har dragit maratonvagnen 1 gång..

Big Money Pellini
En herre som börjar kunna samla ihop alla 4 benen och gå riktigt fint i stundtals...Jobbar på att försöka få honom att sträcka ut sig i traven och LÄNGA istället för att älga iväg typ travhäst vid ökningar..
Många halvhalter och igångsättningar för att få igång hela hästen.. Tragglar lite vidriga ryggningar också... Sen så leker vi precisionskörning också:banana::banana:
Galoppfattningar och samlad galopp med stora svängar

Jag behöver lite nytänkande...
Rolf kommer och drillar oss 7 oktober.. Efter det så lär jag ju få hemläxa av honom..

Anna-Carin

Sv: Träningstips

Vad gör ni när ni kör???

Flarken2006

Flarken2006

Senast ändrad:

Nu under sommaren/hösten har jag knappt varit på banan alls, utan kört mest i skogen och lite miljöträning efter vägar. Vi har kört riktiga styrkepass med mycket klättring, galoppintervaller, igångsättningar/avsaktningar osv samtidigt som man kan fila på dressyren ute också. Dock kan det ju vara bra att köra igenom ett ordentligt pass på banan också med volter osv.

När man kör ut kan man ju variera i det oändliga - olika tempon, olika krav på samling... Ren konditions- och styrketräning med andra ord. Dessutom kan man ställa och böja och göra det mesta utom att köra på volt om man inte håller till på en åker :)

När man kör på banan kan man t ex jobba med att ställa både inåt och utåt på volt - det kan bli stora protester när man försöker ställa utåt :p Men det brukar ge med sig... Sen kan man göra mycket tempoväxlingar även där och vara noga med vägarna. Köra igenom dressyrprogrammet kanske och finslipa det? Kommer inte på sy mycket detaljer just nu, men det kommer nog ska du se!

Lycka till! Dina hästar ser så fina ut :banana:

Nu under sommaren/hösten har jag knappt varit på banan alls, utan kört mest i skogen och lite miljöträning efter vägar. Vi har kört riktiga styrkepass med mycket klättring, galoppintervaller, igångsättningar/avsaktningar osv samtidigt som man kan fila på dressyren ute också. Dock kan det ju vara bra att köra igenom ett ordentligt pass på banan också med volter osv.

När man kör ut kan man ju variera i det oändliga - olika tempon, olika krav på samling... Ren konditions- och styrketräning med andra ord. Dessutom kan man ställa och böja och göra det mesta utom att köra på volt om man inte håller till på en åker :)

När man kör på banan kan man t ex jobba med att ställa både inåt och utåt på volt - det kan bli stora protester när man försöker ställa utåt :p Men det brukar ge med sig... Sen kan man göra mycket tempoväxlingar även där och vara noga med vägarna. Köra igenom dressyrprogrammet kanske och finslipa det? Kommer inte på sy mycket detaljer just nu, men det kommer nog ska du se!

Lycka till! Dina hästar ser så fina ut :banana:

Tack och bock!!

Pelle fick semester från körningen efter att vi tävlat i Villvattnet i somras. Då gick han som ridhäst en period. Sen tog vi tag i körningen igen inför Körkursen 30/8 -2/9
Han rids till vardags 2 dagar i veckan OFTAST ut efter vägen men nån gång ibland på bana..
En dag i veckan är det dressyr på bana som gäller för honom.

Krutrök har vi ju inte haft så länge. Just nu så försöker jag bygga upp konditionen OCH träna in körkommandona OCH försöka få honom mjuk i sidorna..
Han har inte jobbats på bana tidigare så vi har lång väg att gå. Jag har dock bestämt mig för att han ska gå med Maratonvagnen när vi tränar för Rolf. Så han måste få dra den mycket.
Då jag ännu inte har någon sadel till "köttbullen utan manke och sadelläge" så de vi rider är barbacka och därmed väldigt begränsat till skritt!!
Krutrök inser inte själv att han inte har kondition så han skulle kunna !spränga sig själv"om man inte hejdar honom
Anna-Carin

Anna-Carin

Ja det var han säkert välförtjänt av :p Hur går det att träna för Rolf då?

Hehe ja det ska nog gå bra det där :D Har hästen bara lite arbetsvilja så får man mycket gratis ;) Haha låter så sött när du säger köttbullen :love:

Hoppas det går bra för er :bump:

De går jättebra att träna för Rolf:angel::angel:
Vi har höstens första träning nu i oktober...
Krutrök ÄR en söt gullig köttbulle..rund som en boll.. Även om han nu gått ner MYCKET i vikt..
Selen ligger INTE riktigt stilla ens.. sadel.. ja de är en mardröm minst sagt...

Anna-Carin

Det viktigaste för oss oavsett var vi kör och vad vi tränar är att det ska vara kul!
Man kan ju variera körningen i det oändliga... lägg in tempoväxlingar i vardagskörningen på vägen, ta en sväng på åkern/vallen/hagen för en kort stund dressyr under utflykten... "busa" med hinderkörning...
Mitt tips är helt enkelt att inte göra en stor "sak" av träningen utan fokusera på att ha kul! :)

Jag underhållskör bara min ponny, för han är sjukpensionär. Ibland så rejsar vi mot b-ponnyn i stallet, men det är bara ibland. Så skritt, skritt, skritt.

Det viktigaste för oss oavsett var vi kör och vad vi tränar är att det ska vara kul!
Man kan ju variera körningen i det oändliga... lägg in tempoväxlingar i vardagskörningen på vägen, ta en sväng på åkern/vallen/hagen för en kort stund dressyr under utflykten... "busa" med hinderkörning...
Mitt tips är helt enkelt att inte göra en stor "sak" av träningen utan fokusera på att ha kul! :)

Självklart ska det vara KUL att jobba i vagnen för både mig och hästarna. Extra viktigt när man har en överviktig häst som säkerligen saknar sina bullar, kakor och sockerbitar.
De är ju därför jag ville ha lite nya ideer!

Anna-Carin

Aha spännande! :banana: Jag har ju som mist min tränare lite... Mikael kommer inte att åka ut och hålla träningar, och då måste jag åka till Vännäs med två bilar. Det kommer jag inte att ha möjlighet till så ofta :(

Hihihi ja en del har ju lätt att lägga på sig :p Min C-ponny har motsatt problem. Hans sele spänner jag på innersta hålet (ponnystorlek) och man kan fortfande nästan snurra runt på selen. Detta trots att han har en rätt markerad manke... :crazy: Men vi ska bygga muskler i vinter ;)

Jag som hade tänkt att boka in Micke nu under hösten..
Då är de ingen mening att ringa till honom..
Det är HELT underbart att Rolf kommer till oss. Då slipper vi körandet med vagnar osv..

Det finns förövrigt plats kvar om någon är intresserad!

Anna-Carin

Nä, han håller bara träningar i Vännäs varannan helg på söndagar. För ungefär ett år sedan var jag väldigt flitig på att köra dit, men nu behöver jag två bilar för att få med vagnen och då är det inte lika motiverande längre... :( Ja tänk om Rolf kunde komma till Vindeln :D

Liknande trådar

Körning Jag kör någorlunda regelbundet för instruktör med "Pelle plutt" ( Big Money Pellini varmblodstravare född -90, har haft honom sen 7...
2
Svar
20
· Visningar
1 773
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025