Träningstips?

S

Schuldig

Jag har tyvärr kommit in i en sådan där fasanfull kreativ svacka, när jag inte kan hitta på något som helst roligt för mig och min ponny. :confused: Han är relativt nyinriden (men inte ung, lång historia), och jag vill gärna lägga ner ganska mycket tid på grundläggande uppmjukning och kondisträning (samt att ha kul!), men - saknar helt idéer. Oftast blir det en stund i paddocken eller en kort uterunda, och vi börjar båda bli sååååå less på det. Jag har försökt göra en lista på saker vi kan hitta på, men hjärnan är bara tom, tom och åter tom. Finns det någon som sitter inne med bra tips på vad man kan göra för att variera sig lite? Vi har tillgång till paddock men inget ridhus, och ute kan man rida åt nästa all håll så långt man kan komma.

Tacksam för svar! :)

Sv: Träningstips?

Att variera är grundordet tycker jag, samt att rida för en duktig instruktör som kan ge dig fortsatta tips om vad som passar just er två!
Longera, tömkör, gå promenader i skogen (både uppsuttet och från marken), klättra i backar.

Det är ju jättekul att rida ut. Du har ju möjlighet att göra både och, vilket jag tycker är perfekt. Ta med dig dressyrarbetet ut i skogen.
-Rid slalom,
- skänkelvinkning på otrafikerade vägar,
- gå på böjda spår runt träd,
- gå på raka spår mellan träd (då kan du även göra fram och bakdelsvändningar när du styr in riktningen mot nästa träd.)
- Övergångar i massor, till att börja med kan du ta sikte på ett ställe där du ska stanna, sen kan du börja räkna steg vilket är svårare att få exakt.

Du kan göra ett helt dressyrprogram ute i skogen. Finns väl hemsidor med färdiga dressyrprogram (typ till tävlingar) om du vill ha lite tips, så kan du rida dem så gott det går både i paddock och ridhus.

Jag får också toltala svackor i fantasin ibland, så det ska bli roligt att följa tråden.

Tack för tipsen - jag tror att det delvis är vädret som gör att jag börjar tappa suget lite; paddocken är nästan försvunnen i snön, och alla vägar är antingen hala som is eller överblåsta, och om inget av detta gäller så blåser det halv storm i stället... Just nu känns det som om jag mest mockar och väger foder och inte så mycket annat. En annan anledning till at jag letar tips är att hästen är krubbitare och blir lite hysterisk om han inte aktiveras dagligen - så alla tips är mycket välkomna. :)

Men snö som är så underbart att träna i! :love:

Ishalka är inte alls roligt, men där det är snö är ju toppen att rida. Jättebra träning för hästen! Har ni bra snö så kanske du kan tolka också?! Passa på att ha lite kul och åka pulka.

Vi har nästan aldrig riktig snö här på västkusten, nu har vi ett par dm, verkligen jätteroligt. Vet inte hur mycket snö ni har, men om det är typ 1 meter så kan jag förstå att det inte är lika enkelt att rida i.

Jag har precis börjat träna för en CR tränare och det är verkligen superkul. Det bästa med tränare är ju att man får träningstips och framförallt att man får en "läxa" till nästa gång så att det blir enkelt att sätta upp delmål för sig själv. Jag brukar ha väldigt svårt för det, så att ha någon som säger vad jag behövar öva på och hur jag kan göra det är verkligen värdefullt för mig när fantasin tryter.
Hoppas på fler tips i tråden så att jag får några också.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·
V
Hästmänniskan Jag vet att det finns personer här på forumet som känner både mig och de aktuella personerna i det här fallet, så därför väljer jag att...
Svar
8
· Visningar
2 823
Senast: villvaraanonym
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama