Träningstips till framtung häst

Youmeoh

Trådstartare
Jag har en ganska framtung häst som är "lång" att rida (har långt steg med mycket övertramp, men går näst intill rak i halsen och samlar inte upp sig) Rider även med graman ibland, men vissa gånger känns det som han blir ännu mer låst i ryggen och korset och går varken med eftergift i nacken eller övertramp
Behöver lite tips om hur jag kan få honom att verkligen trampa under sig och börja jobba bättre med ryggen och få bra eftergift i nacken utan gramanen.
Rider för tränare och då går han alltid kanonbra, även fast jag rider precis likadant när jag är själv, som när jag rider för tränaren :crazy:

Sv: Träningstips till framtung häst

Jag har en ganska framtung häst som är "lång" att rida (har långt steg med mycket övertramp, men går näst intill rak i halsen och samlar inte upp sig) Rider även med graman ibland, men vissa gånger känns det som han blir ännu mer låst i ryggen och korset och går varken med eftergift i nacken eller övertramp

en redan framtung häst brukar inte vara lyckat att rida med graman på,för den inbjuder till att hästen bara viker in halsen och blir ännu mer på bogarna. drivkraften måste komma från bakbenen. kommer bakbenen in rundas ryggen, nacken och halsen kommer upp en bit, och rundas. du drar i fel ände om du drar framifrån med en graman....

jag skulle fokusera mer på att hästen trampar på med bak och i princip skita i huvudet på en sån häst. ge den en ram mellan tygel och sits, och rid fram till handen. du får inte bromsa eller verka motverkande (bakåt) med handen samtidigt som du ber den gå fram. Mycket övergångar får också fatt på baken, hästen får inte bli hängande i handen, utan ska samla upp sig bakifrån och bromsa upp för dina sits och vikthjälper.

rid mycket på rakt spår med en sån häst, böjda inbjuder till att den tar stöd i handen för mycket om du inte är helt hundra med i dina hjälper, utan hästen böjer då lättare ihop sig, och återigen - hamnar på framdelen.

Jag har endast ridit med graman själv på honom ett fåtal ggr och då har det gått käpprätt åt he***e, så det har jag lagt av med, men när jag rider med graman för tränare brukar han gå med någorlunda rundad rygg/hals och trampa under sig så länge det inte går snabbare än trav :crazy: Trots att jag inte rider mer annorlunda då.

Det där var tvärt emot vad jag har blivit tipsad om annars :confused: folk har sagt att det är bara bra att rida böjda spår, för han är även rätt stel i sidorna ibland. Men jag rider så omväxlande som möjligt, både raka och böjda spår.
Det där med övergångar har jag också försökt, men i stället blir han jättehet till slut och bara springer ifrån

Ska prova om dina tips fungerar :bow:

Fler tips och idéer är välkommna, är öppen för det mesta :idea:

Försök separera dina hjälper så mkt som möjligt. Gör halt med en liten förhållning, tar inte hästen den släpp efter och ta en ny förhållning, dock lite skarpare denna gång. Detta utan tryck från skänkeln. Släpp efter på tyglen när hästen står still och driv den framåt sen med skänkeln, utan att sitta och nöta. Rid dessa övergångar ett tag, och se till att han inte blir hängande i handen och att du inte blir dragande i halterna. Vill han hänga sig i handen vid halterna (ta balans i handen), så släpp efter på tygeln och driv fram honom igen =ge honom inte det stödet han vill ha. Han måste lära sig att bära sitt eget huvud.

Övergångar är det optimala för att få med hästens bakdel (och när bakdelen är på plats och ryggen kommer upp, så kommer huvudet i rätt position så småningom), då han måste engagera sig hela tiden.
Jag brukar rida övergångar ungefär var 5:e steg, alt variera tempo i gångarten. Ju fler desto bättre liksom.

Lycka till!

En av de hästarna som jag rider var väldigt framtung ibörjan när jag red henne och jag hade alltid ont i axlarna efter varje ridtur men så en dag försökte jag mjukna i handen och göra en massa halvhalter för att flytta tyngden bakåt och då gick det mycket lättare.

Alltså: mjukhand så att inte hästen hänger sig på bettet och många ordentliga halvhalter så att hästen flyttar tyngden bakåt och kommer under sig med bakbenen. Använd mycket ben och mjuka händer och som sagt halvhalter så kommer det nog att lösa sig Hoppas det fukar för dig! Lycka till.....

Senast ändrad av en moderator:

Hej! Min gammla tävlingsponny var oxå framtung när jag köpte henne. Börja rida massor med övergångar. Ta hjälp av en bra tränare så säjer den hur du skall bära dig åt...
Lycka till.

En ide kan vara att gå tillbaka i hästens utbildning.
Börja skritta hästen. Se till att hela hästen är med, gör skänkelvikning, öppnor, slutor så att hästen hela tiden är aktiv och inte blir tung.
När det känns bra så gå över i trav och rid hela tiden aktivt. När hästen blir tung saktar du av till skritt och hitta balansen igen. När hästen jobbar bakifrån och det känns bra kan ni gå upp i trav igen.
Håll på så och gör hela tiden nya saker som skänskelvikning öppnor volter.
När traven börjar kännas bra så fatta galopp och rid på samma sätt. Hela tiden aktivt. Mycket övergångar och igångsättningar så du får igång bakkärran. En framtung häst behövs ofta ridas fram mer, man kan inte heller rida med för mycket hand utan nyckeln är att använda sätet och ben.
Det kommer säkert ta några gånger innan man märker någon skillnad och en tung häst kräver mycket tålamod.
Om jag var du skulle jag strunta i gramanen den brukar inte vara till så stor hjälp på en framtunghäst...
Lycka till :)

HeJ!

Min tjej är också framtung och överbyggd och jag har kämpat massor på volter och ridbana. Enda gången hon känts riktigt bra har varit hos tränaren, annars har det mest varit rak i halsen och spring på bogarna..

Jag har lyckats ändra på detta på ett något anorlunda sätt och jag har inte själv märkt riktigt hur mycket bättre hon blivit förrän sambo kom ut och red...

Mitt recept på förändring har varit:
överge ridvolten- jag har inte ridit på volten på över ett år ffa pga skador som gjort voltarbete till en omöjlighet.
Ridit massor i skogen, övergångar, skänkelvikningar, öppna/sluta mycket omväxling.
Struntat helt i var huvudet varit, det hamnar där det gör, och gör jag rätt hamnar huvudet där det ska vara.
Koncentrerat mej massor på min egen sits, hållninh och träning, så jag orkar träna henne.
Har alltid med galopp i uppvärmningen i varierat tempo.

Detta har gjort min handhängare till en pålle som faktiskt är bekväm att rida och som inte alls händer med hela sin balans i mina händer.. Underbart!!

Lycka till!
/ Lavinia

HeJ!

Mitt recept på förändring har varit:
överge ridvolten- jag har inte ridit på volten på över ett år ffa pga skador som gjort voltarbete till en omöjlighet.
Ridit massor i skogen, övergångar, skänkelvikningar, öppna/sluta mycket omväxling.
Struntat helt i var huvudet varit, det hamnar där det gör, och gör jag rätt hamnar huvudet där det ska vara.
Koncentrerat mej massor på min egen sits, hållninh och träning, så jag orkar träna henne.
Har alltid med galopp i uppvärmningen i varierat tempo.

/ Lavinia

Har du haft långa tyglar under detta arbete?

1. Lösgör hästen: rid sidvärtes; framdelsvändningar, flytta bogarna tills den är loss i båda sidorna och lätt att ställa om åt båda hållen.
2. Om hästen hänger i handen är principen att du inte ska ge den något att hänga i; lätta och ta snabba tygeltag med avslappnade axlar och armar.
3. Se till att hästen svarar för framåtdrivning och förhållning. Träna förhållning (avsaktning/halt) tills det fungerar. Kan ta lång tid och är tålamodsprövande men det är nödvändigt om du ska få ordning på hästen.
4. Tillåt hästen att gå i låg form tills den är stark där(utan att hänga)
5. Sen är det bara att ta ihop hästen och rida!
Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 443
Senast: Hedwig
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka