Träningstips inför vårens utställningar...?!

E

El Karisma

Jag har planerat att ställa ut min arabtös (2-åring) till våren och hoppas på tips från lite mera erfarna!

Detta är nämligen min första unghäst som skall ställas ut och jag skulle gärna höra hur ni tränar (skritt, trav, halt + annat viktigt)! Hur får man en showig trav, utan att hästen rusas till skogs med en?!

Thanx :idea:

Sv: Träningstips inför vårens utställningar...?!

Hej. Nu har jag bara ställt ut Nordsvensk. Men hoppas det kan hjälpa ändå. Själv fick jag hjälp av en äldre som ställt ut många många hästar allt från arab till shettis. Vi började med att gå med fölet OCH mamman när dom var ganska små. Men du har inte mamman till fölet? Sen. När du gör halt så höjer du upp tygelhanden ( vänster) framför fölet så att du ger det en tendens att stanna.. ( förmodar att du har ställt ut äldre hästar tidigare? så . .Ett kort smack brukar vi använda för Varje ENSTAKA hov hästen ska flytta. då får man den lättare att stå rätt på utställningen. när nu ska sätta igång i trav så mana på direkt men ha handen i beredskap för att visa hästen sakta av samtidigt som du säger sakta* eller vad du väljer att använda. träna i hagen i början. . sen kan du väl träna på ett järde el. liknande. det viktiga är ju att aldrig hamna Efter* hästen så att den känner sig fri . givetvis flaxar du inte med handen på utställningen om det inte behövs. Ett ord ska kopplas till Handen så att det tillslut räcker med det. Mvh :)

Söka gärna på mina trådar under ngn passande rubrik. Har skrivit väldigt utförligt om traven och uppställning iaf vet jag... Orkar inte dra allt igen just nu...

Men generellt: det ska se lätt ut, du ska inte märkas och dina signaler ska helelr inte märkas. Dvs träna på små hjälper hemma. Ett kommando för stå still är bra "stiiillaaaaa" säger jag. Lär dig stanna i rätt stegmoment för att få hästen att direkt ställa upp sig rätt (lär dig hur den flyttar fötterna och lärd dig se detta från sidan i skritt). Lär den följa dig i skritt trav vändning utan att du behöver hålla i munnen, denspringer på dig, du behöver snavända spö.

Fråga gärna mer! Har ju inte gett dig ngn hjälp nu eg :( Men jag orkar nog skriva mer ngn annan gång! Men som sagt, sök på mitt namn, skrev just om traven för inte jättelänge sedan.

Tack för tipsen!

Jag har haft/har lite problem med att få unghästen att koncentrera sig på mig när vi promenerar... Emellanåt tycker hon att det är mera spännande att skutta runt... Blir inte mycket träning de gångerna.

Egentligen tränar jag inte på "allvar" med henne, utan under promenaderna försöker jag smyga:idea: in lite trav, vändningar, halter...

Det är nog bra att göra både och. Kör ngn ordentlig träning efter ngn promenad eller en stund mitt i promenaden på ett litet fält eller så och kräv koncentration en kort stund.

Det går att få dem koncentrerade men det kan vara lite svårt ibland. Men e du på en öppen plats så öva isf trav, 90 gradersvändning, skritt, 90grader vändning trav, lägg in lite helvändningar oxå och ngn halt när hon börjar lyssna. Hon får absolut inte knö på dig hur pigg hon än är, du ska inte hänga som en vante, det är oavsett situation tillåtet. Traven funkar inte bra förrän hon är lugn och lyssnar på dig men då travar du bara långsamt när hon är busig, framåt men såpass långsamt så det blir rätt takt utan att hänga i tygeln så kommer snart den goa traven när hon lärt sig vänta på dig.

I viss mån kan du även "busa med" lite utan att det blir oknotrollerat. För tillfället har jag hästen som jag beskrev travträningen i en annan tråd i tankarna, hon är lätt att "busa" med när hon blir lite för busig. Man kan hålla henne på rätt glada humör men sedan be henne skärpa sig när det blir allvar. Exvis efter varje bra trav (för jag blir så glad :love:) så skrattar jag lite åt henne o berömmer henne, klappar o rufsar lite på henne på halsen då blir hon jättenöjd med sig själv och kan skritta vidare istället för att bli uppjagad av traven och inte skritta bra. Samma metod om hon är för pigg, hon verkar på ngt vis tro att man förstår henne och oxå vill busa men inte kan eller ngt. Lr jag vet inte men det brukar funka iaf o det är ju huvudsaken ;)

Jag skall försöka mig på ett "riktigt" träningspass nu i helgen! Dessutom så är hon faktiskt snart 2 år, så lite koncentration måste man ju få börja kräva! ;)

Ifall någon har några bra tips på ledövningar mottas de med tacksamhet! :idea:

Jag har inte ännu lett henne i träns, hur brukar ni göra de första gångerna? Grimman är väl bra att också ha på?!

Underlaget hemma hos mig är inte det bästa för tillfället, halt på sina ställen, dessutom måste jag alltid gå längs med en trafikerad väg förrän jag kommer till skog och ängar...:mad: Kan inte direkt skryta med att pållen skulle vara trafiksäker...

puffar på...

Måste bara få fråga om det var premiering eller utställning du tränade för? Undrar bara därför att visa en arab är inte riktigt som att visa tex halvblod. På utställning är det fart och fläkt och en massa musik och jubel!:banana: På premiering springer man fram och tillbaka på en rak linje till skillnad från utställning där man springer i en triangel. Detta ger domarna chansen att se hästen från alla vinklar.
Tränar själv med tre åringen och även vi har lite problem med koncentrationen men det blir bättre. Jo. En annan stor skillnad mellen P och U är att ston och vallacker oavsett ålder visas i show träns utan bett och hinstar med bett på U. På P har ska alla ha träns from en viss ålder. (Minns inte riktigt vad:confused: )
Sedan så har man inte tyglar på U utan man har ett "grimskaft"(långt)Det är nämligen så att när du ska visa hästen i trav så busar man igång den på volt och sedan är det bara att lubba gärnet! Eftersom att hästar springer lite fortare än oss människor så gör linan att hästen kan springa förbi handlern och visa upp sig ordentligt. Kanske inte att rekomendera på en busig tvååring... :angel:
En annan sak du bör träna på är att få "damen" att sträcka ut och visa sin fina hals! Själva uppställningen är oxå annorlunda. Försök få tag i en film från en U. Man lär sig jätte mkt bara av att se hur proffsen gör! Lycka till!

Hmm.. det blev lite problem med terminologin iom att hästen skall ställas ut i Finland... Men det är fråga om en utställning där hästen, tydligen till skillnad från i SE, springer på rak linje fram och tillbaka framför domarna. Hästen skall visas i trav å skritt, samt uppställd. Både skritten och traven skall vara energisk men inte skyndsam.... Hur finner man den gyllene medelvägen???? :confused:

Det skulle vara trevligt om ni delade med er av några "osynliga" tecken som ni använder när ni ställer ut en häst. Berätta gärna också hur ni förbereder er inför en utställning! :bump:

Oj då. Låter som du borde träna likadant som till premiering. Det enda tippset jag kan komma med är att träna mkt trav och göra det så kul som möjligt. Det är svårt, men försök göra nått el ha typ en påse tex med varje gång som hon koppla ihop med SKITKUL! Jag har ett spö med en påse på som jag använder vid bus. Detta funkar även vid träning. Brukar få fram superfin trav med mkt luft i stegen! Träna även så att hon vet ett hon INTE får springa förbi dig. När du stannar/saktar av ska hon göra likadant. Vet inte om detta hjälper dig alls, men lycka till!!!

Zmulan skrev:
Träna även så att hon vet ett hon INTE får springa förbi dig. När du stannar/saktar av ska hon göra likadant. Vet inte om detta hjälper dig alls, men lycka till!!!

Just det här att hon skall veta att hon INTE får springa om mig är något som jag måste träna mycket. Har du tips om hur man bäst får det att funka? Brukar du jobba dina/din hästar/häst (?) lösa?

Tack för tipsen som kommit hittills! :banana:

putt putt.... :bump:

El Karisma skrev:
Just det här att hon skall veta att hon INTE får springa om mig är något som jag måste träna mycket. Har du tips om hur man bäst får det att funka? Brukar du jobba dina/din hästar/häst (?) lösa?

Tack för tipsen som kommit hittills! :banana:

Bruakr du låta henne springa förbi dig så du blir hängandes i grimskaftet? I sådana fall är det stor tid att hon vänjer sig av med det... Mina hästar ska alltid gå vid sidan av mig, går de för fort/långt fram så bromsar jag och vänder de då in framför mig så för jag tillbaka dem till deras linje.

I grova drag: En häst som i princip drar iväg och mejar ner mig blir jag jättearg på! Bromsar med linan och viftar undan framdelen med vänster handen. Jag ska kunna bromsa i linan utan att de vänder in mot mig utan de ska bromsa. Och jag segdrar aldrig i linan, de går alltid med total eftergift tills de behöver bromsas med den och då är det förhållning från att ta i en slak lina (inte ens stäcka upp den) till att rycka tag i dem så de vänder huvudet mot mig alltid följt av slak lina igen och upprepar förhållning om de inte lyssnar.

Sedan att inte springa på mig, det är farligt som attan! Oftast så vänder unghästarna ju mot en när man bromsar dem med linan innan de ens lärt sig att de ska stanna då. Då höjer jag vänster hand mot ögat så de automatiskt vänder undan. Vissa hästar är mindre känsliga och de kan jag knacka lite på nosryggen med spöknoppen (jag viftar aldrig med "änden" på spöet framför hästen, håller hellre lite längre ned på spöet och använder knoppen mot ögat/nosryggen).

Kroppsspråksmässigt så ska de eg stanna när jag rätar upp mig och själv stannar upp med min kropp. Lyssnar de dåligt kan jag göra dem uppmärksamma genom att stampa till i marken, funakr även om de bli lite stökiga och de borde kunna skärpa sig lite mer.

Är man tillräckligt tydlig och sätter riktigta gränser från början så får man en lättvisad och uppmärksam häst. Den följer dig när du springer och håller sig på sin linje (annars gör du det mkt svårt för domaren och se ngt av hästen oxå) och när du vill bryta av så saktar du bara ned själv oh hästen saktar ned på sin linje.

Träna vändningar om hästen vill springa på dig oxå, jag vänder genom att höja handen mot ögat och möjligtvis strama upp en tygel men de ska kunna vända snävt utan att bromsas eg tycker jag. Helst ska man kunna driva lite i/ur vändningen och få lite mer energi att trava på/länga skritten direkt ur vändningen. Alltså måste de vara väl tränade att vända runt och inte göra värsta volten och knö utåt. Då får man bara framvikt, fel linje och en ouppmärksam häst = inte så bra förutsättningar för nästa vända framför domaren.

Träna även trav på volt (med dig på utsidan), ibland vill de se alla hästar på volt i trav om de har svårt att skilja ut ngra, ex i bis-ringen. Då är de skön att ha en lydig häst som inte knör på en på rkaarl injer för då går det aldrig att få in den på en volt och visa en bra trav.

El Karisma skrev:
Jag skall försöka mig på ett "riktigt" träningspass nu i helgen! Dessutom så är hon faktiskt snart 2 år, så lite koncentration måste man ju få börja kräva! ;)

Ifall någon har några bra tips på ledövningar mottas de med tacksamhet! :idea:

Jag har inte ännu lett henne i träns, hur brukar ni göra de första gångerna? Grimman är väl bra att också ha på?

Ta bara ett bett och träns utan tyglar o nosgrimma och lägg på under grimman. Sätt på det redan nu och träna med bettet i munnen bara, ju längre du har bett utan att ta i det desto bättre så börja! Dvs du leder henen precis som vanligt i grimma o grimsakft eller vad du nu har och så har du bara ett bett under.

the_connemara skrev:
Bruakr du låta henne springa förbi dig så du blir hängandes i grimskaftet?

Nej, jag brukar inte låta henne rusa om mig... De gånger hon dock försöker brukar jag vända tvärt och byta riktining (då kommer hon automatiskt på en bra linje gentemot mig)

MEN! Man skall ju inte behöva vända och byta riktining varje gång för att hon skall fatta vinken (kanske inte så bra när hon skall ställas ut att man vimsar runt framför domarna..?!;) ) Därför har jag försökt börja markera genom att lyfta handen när hon kommer för långt framför mig och hålla in henne med ledtygeln lite grann. De gånger hon tramsas mycket har jag till och med fått ryta till. Men det har faktiskt funkat och säkert behöver jag använda mindre hjälper i framtiden för att få henne att förstå vinken.

Det som jag blivit lite fundersam över är att när jag på ovannämnd vis korrigerar henne, vänder hon huvudet mot mig och baken ifrån mig, det är ju inte direkt så jag vill att hon skall gå... :crazy: Men jag skall pröva det där som du tipsade med att lyfta spöknoppen mot huvudet, kanske det funkar!

Synd bara att vi har så jä**a kallt, är inte värst motiverad av att träna i -25 graders köld.... men våren är väl på väg!

TUSEN TACK FÖR DINA FINA TIPS!! :idea:

El Karisma skrev:
Nej, jag brukar inte låta henne rusa om mig... De gånger hon dock försöker brukar jag vända tvärt och byta riktining (då kommer hon automatiskt på en bra linje gentemot mig)

MEN! Man skall ju inte behöva vända och byta riktining varje gång för att hon skall fatta vinken (kanske inte så bra när hon skall ställas ut att man vimsar runt framför domarna..?!;) ) Därför har jag försökt börja markera genom att lyfta handen när hon kommer för långt framför mig och hålla in henne med ledtygeln lite grann. De gånger hon tramsas mycket har jag till och med fått ryta till. Men det har faktiskt funkat och säkert behöver jag använda mindre hjälper i framtiden för att få henne att förstå vinken.

Det som jag blivit lite fundersam över är att när jag på ovannämnd vis korrigerar henne, vänder hon huvudet mot mig och baken ifrån mig, det är ju inte direkt så jag vill att hon skall gå... :crazy: Men jag skall pröva det där som du tipsade med att lyfta spöknoppen mot huvudet, kanske det funkar!

Synd bara att vi har så jä**a kallt, är inte värst motiverad av att träna i -25 graders köld.... men våren är väl på väg!

TUSEN TACK FÖR DINA FINA TIPS!! :idea:

Förstod det som att du vänder dig från henne när hon går mot dig? Jag gör tvärtom! Tänker de knö på mig så ska jag bannemig vända åt andra hållet bara för att störa, för att tydligt visa att "du flyttar dig undan mig, INTE tvärtom".

Hon vänder troligen huvudet mot dig när du tar i ledtygeln, eller? Det är normalt, men det ska "bort". Beroende på hur mkt hon är på väg att springa förbi/mot dig så ger du EN hjälp. Antingen höjer du handen mot huvudet (och då ska hon automatiskt flytta sig undan din hand annars får du går på henne mer) eller så tar du i tygeln.

Höjer du handen mot hvudet o hon flyttar sig undan så springer du bara vidare, det är HIT du vill komma inför utställningen. att du bara behöver parrera linjen lite när hon blir pigg utan att hon "drar iväg". Då kan du oxå utan problem visa henne på volt.

Tar du i tygeln så kommer hon gå mot dig. Du tar i tygeln och ger genast efter SEN höjer du handen mot henne för att flytta henne ifrån dig. Observera att detta sker i trav hela tiden, du ska så mkt som möjligt springa vidare i samma takt, ALDRIG bryta av och rätta henne. Iaf så gör jag det bara om hästen får helt spel och börjar resa sig och även då så rättar jag fort och sedan springer vidare. Och du får vara jäkligt snabb och med på noterna för du ska inte behöva tappa din linje när du rättar henne så här.

På brötigare hästar som eg vet att de inte ska springa förbi/på mig kan jag samtidigt hålla i tygeln och putta undan dem men det blir mer som en bestraffning och det brukar inte behövas på unghästar. Bara för gamlingar som fått köra sitt race tidgare ;)

Åh, nu vill jag visa häst! Längtar till sommaren :bump:

El Karisma skrev:

Skrev nog inte så tydligt... Menade att du här ska ge en hjälp i taget som jag beskrev och på det viset så rättar du in framdelen på bakdelen. Vänder hon bakdelen alldeles för mkt från dig har du bromsat för mkt, bara en förhållning och sedan puttar du tillbaka framdelen. Själv är jag heller inte rädd för att "slå" lite på huvudet men det beror så klart på vad det är för häst men den måste lära sig gå undan för dig så du inte blir nedsprungen! Det är bara respektlöst och man ser många fall av det när hästar visas.... Tråkigt värre...

the_connemara skrev:
Skrev nog inte så tydligt... Menade att du här ska ge en hjälp i taget som jag beskrev och på det viset så rättar du in framdelen på bakdelen. Vänder hon bakdelen alldeles för mkt från dig har du bromsat för mkt, bara en förhållning och sedan puttar du tillbaka framdelen. Själv är jag heller inte rädd för att "slå" lite på huvudet men det beror så klart på vad det är för häst men den måste lära sig gå undan för dig så du inte blir nedsprungen! Det är bara respektlöst och man ser många fall av det när hästar visas.... Tråkigt värre...

Nu har jag en hel del att bita i! Du beskrev väldigt utförligt HUR man skall göra!!!

T.ex. en sån sak att jag skall vända mot hästen, inte ifrån den när den är på väg om! Det är en grej som jag tror att kommer att fungera utmärkt på min häst... Bara att fortsätta träningen... :bump:

kanske du kommer till Finland och drar en intensivkurs i "hur man ställer ut en krånglig unghäst" ;)

Putt putt, mera tips och funderíngar! :banana:

Hejsan!

Jag skall detta året visa min unghingst (nu 3,5 år) på utställning och nästa år blir det premiering. Jag har aldrig visat häst förut, bara varit skötare och publik. Jag skulle vilja komma i kontak med någon som visar hästar, gärna araber. Någon som känner någon eller vet hur jag går till väga för att få kontakt med en sådan person?

Jag har också problem med just traven. Inte så att han går på/över mig (vi har tränat mycket ledövningar) men min häst tycker sig hamna i en ledarposition och vill fösa mig allternativt hugga mig då jag inte flyttar mig för honom. Något tips?? Skritten fungerar perfekt men inte traven. Jag försöker hålla mig vid hans bog, men det är inte alltid så lätt eftersom han har en bra trav. Även om han nu inte hugger utan "bara" springer och ser sur ut, så ger ju inte det några bra poäng...........

Tack för svar!

Liknande trådar

Hästvård Hej. Min snart 12 åriga ponny Aurora har fått artos i ett bakknä som inte gått att behandla och som inte blivit bättre sedan våren 2021...
Svar
13
· Visningar
1 427
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 362
Senast: pews1972
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 804
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar