Träningsschema

C

clarinho

Hur seriösa är ni med er ridning? Jag menar planerar ni typ vecka för vecka vad exakt ni ska träna på vid varje ridpass? Gör ni upp ett träningsschema typ?

Jag tycker att jag har fastnat lite mer min ridning nu. Jag och pollen har gjort väldiga framsteg fram tills nu, då jag har brist på fantasti och känner att jag inte får ut så mycket av varje pass. Jag har därför bestämt mig för att sätta upp ett träningsschema för varje vecka, där jag skriver in vad jag ska träna på och hur det gick. Detta för att få mina ridpass så varierade som möjligt och för att verkligen få ut något av min ridning. Någon gång ska jag även få tummen ur r*ven och anmäla mig till någon tävling, det börjar nog bli dags nu. Jag tror inte att vi skulle skämma ut oss längre :)

Sv: Träningsschema

Ponnyn halt nu men annars brukar de se ut ungefär såhär:

Mån: Vila, ev gå en sväng
Tis: Konditionsträning i skogen (uteritt)
Ons: Dressyrträning lösgörande/avslappnande övningar
Tors: Intervallträning på vallen.
Fre: Dressyr, mer samlat och "högre" skolor
lör: Gymnastikhoppning
Sön: klättring

har du alltid i princip samma schema för alla veckor?

jag försöker lägga upp träningen vecka för vecka. varierar arbetet så mkt det går, o ibland lägger jag in perioder där t.ex. vi tar en paus från dressyr på banan osv. ibland är det härligt att bara va' :love:

Jag brukar lägga upp vårt schema vecka för vecka, mest för att jag har medryttare och då är det bra om hon vet vad jag har planerat så han inte behöver gå i paddocken tre dagar i rad. Brukar ha två-tre dressyrpass, ett-två hoppass och uteritter med kondition o klättring däremellan. Han vilar inte så ofta för då blir han både knäpp och stel (gammal i kroppen, ung i sinnet :D), men en av dagarna brukar bli skritt-tur i stan (miljöträning är alltid bra).

När jag var ung nog att tävla var jag mer noggrann med långsiktig träning och utveckling, nu är det mer lite hejsan hoppsan ponnypensionärsliv och det är också roligt. Har mer eller mindre seriösa projekt med pållen också! :D (just nu; rida utan träns i kameldrivarkudden på sommarbetet :p)

Jag brukar när jag skrittar av hästen tänka på hur jag ska rida veckan därefter - dock är det inte alltid jag följer det. :angel:

Jag går mest efter känslan, t ex idag red jag ut då jag fick sällskap och pållen hade inte varit ut i skogen på nästan en vecka :eek:
Men imorgon ska jag rida lösgörande, och resten av veckan blir lite lösgörande samt intervallträningar och som avslutning på en bra vecka (förhoppningsvis) brukar jag och pållen rida till en fantastisk galoppbacke där han får kuta av sig och bara leka, bocka och ha det roligt. Sen dagen därefter är det träning igen eller seriös skogsridning..

delvis kl

Men brukar ni följa upp era pass? Exempelvis om du tränar på övergångar, följer du upp det nästa gång?

Jag gör inte upp ett schema i förväg men har alltid en plan för vad vi ska göra. Rider inte samma typ av jobb 2 dagar på raken utan varierar träningen. Har ingen medryttare så då är det lättare att vara flexibel.

Men brukar ni följa upp era pass? Exempelvis om du tränar på övergångar, följer du upp det nästa gång?

Om jag tränar på övergångar och fått det resultat jag vill ha så går jag bara igenom det på passet därefter så jag ser att pållen förstått vad matte vill ha ut av övergångarna. Men sen börjar jag träna på ngt annat, t ex sidvärtsrörelser och passet därefter går jag bara igenom och ser om han får till en lika bra skänkelvikning som på förra passet! :)

Brukar inte planera i förväg vad jag ska träna på så mkt. Har hållit på och satt igång min häst efter att han stod i 3 månader och då ökade man ju hela tiden lite succesivt, med kondition, klättring och att träna oliak muskler och rörelser. Brukar träna på det lite som känns aktuelt för dagen, känns han jätte springig och ouppmärksam så rider jag mkt avsaktningar och halter mm och får han att lyssna.
Skriver varje dag vad jag har gjort och tränat på tkr det är bra att kunna gå tillbaka sen, och det är bra eftersom jag delar min häst med min kompis då kan vi kolla vad den andra gjorde dagen innan så man inte gör samma ska igen.

Nej.. Jag brukar faktiskt inte planera.. När jag tänker efter så planerar jag faktiskt aldrig. Eller ibland så kanske man tänker bara Åhh, jag måste hoppa någon gång, men det är i princip hur jag brukar "planera" :P

-nee, jag brukar ha samma saker ungefär fas blanda runt lite bland dagarna :D

Sen nu på sommaren blir det ju lätt fler skogsturer och bad mm :)

Normalt planerar jag bara att ungefär den dagen rider jag ut och har kul, nästa tränar dressyr osv osv, men vad jag tränar på under just det passet varierar, brukar bara planera in själva "temat"

Måndag: Dresyrpass
Tisdag: Vila, skritttur i skogen eller lite NH
Onsdag: uteritt i skogen
Torsdag: Dressyrpass
Fredag: Markarbete med bommar
Lördag: Uteritt i skogen
Söndag: Hoppning

sen kan det ju ändras lite beroende på väder och så.

Jag har en sommarhäst nu så jag tänker inte alls på träning eller så, men pållen är 22år så jag brukar liksom tänka efter hur långt jag rider. Men jag rider alltid i skogen eftersom det inte finns någon ridbana/ridhus i närheten. Men sen tänker jag ju liksom att jag inte rider för hårt en hel vecka, utan slappar den större delen av veckan.

På sista tiden har jag börjat planera i grova drag hur jag vad jag ska rida dom kommande ca 3 veckorna i min almenacka. Har då fått en bra överblick hur mycket hon går. Har satt mig ner och funderat på vad vi behöver stärka upp och vad vi kan bra.
Planerar även in vila, både för en dag och lite längre.
Jag mår bra av att ha planerat i förväg vart vi ska rida och vad vi ska jobba med.
Självklart kan detta ändras om humöret inte är på topp eller om något annat oförutsett händer.

detta känns på ett ungefär som det jag har tänkt att börja med :)

Tränar du för tränare? Om inte är det jätte nyttigt tycker jag, då kan du ju få tips och råd om nya saker och saker ni behöver träna på :)

Nej, inte för tillfället.

Jo, jag vet. Det är helt suveränt :p Jag har bara inte kommit så långt än. Det tar ett tag innan saker och ting börjar hända!

I veckorna brukar det se ut ungefär så här, ett ganska bra schema tycker jag.

Måndag: trimma (skrittmaskin)
Tisdag: Vila (skrittmaskin)
Onsdag: Uteritt och bus i skogen (skrittmaskin)
Torsdag: Trimma
Fredag: Uteritt/longera/longera
Lördag: Åker med hästen och rider för tränare
Söndag: Uteritt bus i skogen/tömköra/longer

Jag ser till att hela tiden roa honom genom att växla det riktiga arbetet med att rida ut barbacka, klättra lite och skutta lite bommar. Det bästa sättet att roa honom är att rida ut och bara galoppera :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 059
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 766
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix