Träningsprogram

Toya

Trådstartare
Hur lägger ni upp träningen för era islänningar?

Jag har en kille på foder, Kjarni, f-89. Han är en 4-gångare med mkt aktion, och väldigt fina gångarter - förutom tölten :crazy:
Han har verkligen extrema problem, o tränare har sagt att det är så svårt för honom att det är i princip omöjligt att få någon ren tölt mer än några få meter... MEN, man kan ju göra det bästa av det...

Just nu håller jag på med ngn slags varannan dags träning, men jag skulle vilja ha lite tips på hur ni tycker att jag ska lägga upp träningen!

Han kan de flesta dressyrövningar (bla skänkelvikning i trav... jag tror inte han har fattat att han är islänning), galopp på volt, han går i form i alla gångarter, om jag lyckas be om det (där är bristen hos mig, tyvärr), och han är inkörd. Alltså en väldigt välutbildad häst, som jag ska försöka underhålla, så att han inte tappar muskler, o så att man kan göra det bästa av det han har!

Tacksam för tips!

Sv: Träningsprogram

Jag lägger inte upp någon speciell träning alls. Mamma gick kurs för Atli och han sa att man ska inte lägga upp ett träningsprogram som man ska gå efter. Utan man ska träna på det hästen behöver just då. Om hästen behöver kondis så tränar man på det i en vecka kanske och sedan tränar man på nästa grej man behöver träna på.

Hoppas du förstod.

Hmm, ja, jag förstod. Men ja, jag vet inte... jag är ett sånt kontrollfreak, :smirk: o det känns lite planlöst. Är nöjd med den här varannandags-träningen eg. men skulle behöva ett mål o lite olika övningar så att man inte nöter planlöst på samma saker för länge.

Ja jag tänkte precis som du till en början. Du kan ju börja med att sätta upp ett mål exempelvis: vill du tävla, kvala in till b-klass eller bara få gångarterna rena? Sedan strävar du efter det målet hela tiden. Jag har också ett mål jag jobbar efter.

Jag rider kurs en gång i månaden för Jamila Berg, jag trivs jätte bra med henne. På kursen jobbar vi med olika övningar och efter kursen åker jag hem och tränar på dom grejerna. Och efter en månad så har man försökt att träna in dom grejerna så gott man själv och hästen kan och då är det dags för en till kurs då ser hon kanske att man har gjort framsteg och ser att det är något annat man behöver träna på tills nästa gång.
Så tränar jag.

Jag skulle önska att det funkade så för mig också, men... tja, eftersom jag bor som jag gör, går det inte. Har börjat gå kurser höst o vår för en isländsk instruktör, som känner hästen väl, o där har jag ju fått lite feedback, men det är ändå så långt mellan gångerna att man hinner in i både en o två svackor... Det är ju så svårt med hästen, eftersom han är 16 år, välutbildad, o riden av väldigt duktiga tränare o ryttare (det var Olil Amble som tog honom till Sverige) och ändå har så svårt för tölten. Det finns inte en chans att jag kommer kunna ändra på det. Så jag underhåller honom liksom bara , samtidigt som jag lär mig massor på honom!
Om allt går bra o jag får fortsätta rida honom kanske jag tävlar i vår.

Nu ska man ju ha ett långsiktigt mål för vad man vill nå med hästen, och däremellan lägga in delmål på vad som behövs. Jag tycke rinte man kan rida helt utan att ha något mål alls, då blir det fel.

På ungvalacken t ex som ridits in har det varit att han skall vara trygg, gå överallt, hitta gas o broms o få den fungera, tycka det är roligt, finna eftergift o så vidare med vila emellan. Så har jag det i tankarna o vet ungefär vad jag ska göra, men anpassar sig efter hästen.

På den äldre är det samling och aktion som delmål o huvudmål mellantempo tölt. Den hästen har haft det mycket svårt med tölten.

Nu är det väldigt olika hur man ska gå tillväga o du ser ut ha en välutbildad häst. Kan du få fram en bra sluta? Slutan stärker bakdelen och från slutan rakriktar du och försöker få fram några bra töltsteg. Det är viktigt hästen inte lyfter huvudet högt upp, utan har en bra form i tölten med. Håll om hästen med lår o underskänklar o stöd den, prova hur det fungerar.

F ö kan du jobba mkt med samling, gör det för vana att rygga o driva fram, att rygga är inget straff el dyl utan en helt vanlig övning. Använd gärna små nerförsbackar, försök få hästen gå mer lateralt, skuffa på när hästen lyfter o för fram sitt vä framben hjälper du till o skjuter fram din vä höft, samma med höger när hästen lyfter fram sitt hö framben så "vaggar" ni, hästen måste följa ditt bäckenrörelser, du styr honom där. Lägg på tyngre skor bak en skoperiod el lägg på boots på bakhovarna. Det kan behövas mycket pedagogisk undervisning av sådana hästar och det finns inte så många tränare som klarar av det heller anser jag. Kom ihåg att göra det roligt, varje små töltsteg ska berömmas o så räcker det för den här gången. Det är ett långt arbete, men oftast lyckas man bara man har ett mål för det man vill nå. O vet ungefär hur man ska göra. Jag lovar, jag har provat i många år o fel tränare o det har varit eländigt ibland. Men det går. Bli aldrig arg på hästen. Den förstår inte. När den förstår, aha, jag ska tölta, då släpper det!!

assa skrev:
Jag skulle önska att det funkade så för mig också, men... tja, eftersom jag bor som jag gör, går det inte. Har börjat gå kurser höst o vår för en isländsk instruktör, som känner hästen väl, o där har jag ju fått lite feedback, men det är ändå så långt mellan gångerna att man hinner in i både en o två svackor... Det är ju så svårt med hästen, eftersom han är 16 år, välutbildad, o riden av väldigt duktiga tränare o ryttare (det var Olil Amble som tog honom till Sverige) och ändå har så svårt för tölten. Det finns inte en chans att jag kommer kunna ändra på det. Så jag underhåller honom liksom bara , samtidigt som jag lär mig massor på honom!
Om allt går bra o jag får fortsätta rida honom kanske jag tävlar i vår.

Finns det ingenstans du kan bara rida en privatlektion då? Eftersom han verkar så välutbildad så kanske du kan rida lektion för en dressyr ryttare om det finns något "storhäst stall" i närheten. Det lär man sej verkligen mkt på. Du kanske kan försöka ta något ridborgar märke, det har jag gjort med min tävlingsshäst.

Tack för svaren! Och det stämmer, balderum, han går bättre i tölten ur slutan, problemet är att han är så bra på att fuska undan, lär sig nya saker hela tiden! Men, vi jobbar på. Han kan! Och visst, förut blev jag arg, men jag har känt att ju mer han lär känna mig o litar på mig, o ju längre jag kommer med min ridning, desto bättre samarbetar vi, o jag lär mig uppskatta det han faktiskt gör superbra, istället för det han har svårt för. Oftast ligger felet hos mig, är jag rädd!

Poplan: Jag bor på en ö... finns inte nåt annat stall på den här sidan vattnet... vi är väldigt isolerade, vilket är anledningen till att jag kommer iväg så sällan, o har sån dålig koll på islandshästvärlden i stort. Trist!

Jag ska tjata mer på mamma, hon är faktiskt duktig ridledare, o håller lektioner på helgerna. Problemet är att förut har jag inte varit här på helgerna, o i veckorna har hon inte orkat/haft lust/tid :mad:
Det är klart att det är lite knepigt att rida lektion för sin mamma/hålla lektion för sin dotter. Särskilt eftersom jag ifrågasätter och kräver mer än hennes andra elever :smirk: Men vi ska nog lösa det. Just nu har jag en kampanj för att vi ska longera varandra för att förbättra våra sitsar. Får se när jag får igenom det!

assa skrev:
Hmm, ja, jag förstod. Men ja, jag vet inte... jag är ett sånt kontrollfreak, :smirk: o det känns lite planlöst. Är nöjd med den här varannandags-träningen eg. men skulle behöva ett mål o lite olika övningar så att man inte nöter planlöst på samma saker för länge.

Vet du vad jag tänker när jag läser ditt inlägg ovan. Att en grej att träna på är just att känna in vad ni behöver. Och att ha roligt ihop. Kanske behöver ni bara busa en dag, gör det då. Kanske är det en dag för att träna sluta och tölt, jamen gör det då. Alltså, jag känner igen mig i kontrollfreakandet, men skippa det, och ha kul med pållen.

OA

hej!
du säger att han är välriden och inkörd(kör du?)
då kan du ju stapla upp vilka olika saker du kan göra med honom oh göra upp ett shecma som du går lite lätt efter det behöver ju inte följas till punkt och pricka men för att få någon sånär struktur över det.

du kan ju som ex säga att du gör dessa saker:
uppsuttet:

*ridning ut(kondition, muskler, klättring m.m)
*dressyr(banan, skogen)
*hoppning?(skogen, banan)

markarbete:

*körning(bana eller ute),
*löshoppning/lösgalopp
*skogspromenad,
*ledarskaptsövningar
*longering,
*tömmkörning(bana/ute)

bara dessa saker är ju lite att hänga i julgranen och så kan du ju sätta ihop ditt schema som du vill ha det och som det passar hästen.

jag skulle nog tränat honom 5-6dagar/vecka och en-två vilodagar ev vila en vecka nångång ibland.

då hade jag ridit ca 3-4dagar och markarbetat 2-3dagar i veckan.

jag gör ett ex:
mån: ledigt
tis: ridning (skogen)
ons: ridning (banan)
tors: markarbete (longering/tömmkörning)
fre : ridning (skogen)
lör : ridning (banan)
sön: markarbete (körning)

alltså ja vet inte men du kan ju säga vad du tycker om detta=):angel: :D det finns hur mkt som helst du kan hitta på ju det svåra är att ordna upp det hehe.

Tack för alla svaren, jag känner mig redan lite inspirerad!

Hmm, det där låter lite som just det vi gör just nu, veckan blir lite planerad utifrån hur den ser ut, när jag ska in till stan, vädret, underlag etc. o humör såklart... Men jag rider honom 6 dagar i veckan, han blir lite stressig av att stå, tar ett par lugnare utepass ist.
Den här veckan tex.

Mån- red ut med några i stallet, för en gångs skull töltade vi ute. Lite klättring, o kliv i terräng.
Tis- jobb inne i ett litet ridhus, på volt. Lydnad, lösgjordhet, samling, tölt.
ons- vila
tors- något jobb inne i ridhuset, eller på volt på äng.
fre-antingen ut, eller löslongering/tömkörning
lör-förhoppningsvis kan jag hänga med på en lektion.
sön- rida ut, om jag ridit lektion dagen innan.

Vi har haft så dåligt underlag, så jag har inte kunnat jobba så som jag velat under hösten, i somras var det lättare, då kunde jag ta en dag då vi bara var ute o galopperade i olika tempon, eller en dag då vi jobbade med formen i traven.

Jag kan köra hjälpligt iaf, men vi har så dåliga vägar på ön, o ingen vagn, så där är det kört (ursäkta dålig vits :smirk: ). Och jag vill att någon riktigt duktig ska visa mig hur jag ska tömköra honom. Han är väldigt känslig, o överreagerar lätt, så jag är rädd att det ska bli tokigt om jag försöker själv.

Har inte provat att hoppa, dels för att jag inte är så bra på det, o så tänker jag helt enkelt inte på att han kanske kan! Men jag ska prova, det vore kul! :bump:

Eg. kanske jag inte behöver ett program, snarare ett mål. Jag trodde nog bara att varenda människa hade fina och väl genomtänkta program som de följde till punkt och pricka :D

assa skrev:
Poplan: Jag bor på en ö... finns inte nåt annat stall på den här sidan vattnet... vi är väldigt isolerade, vilket är anledningen till att jag kommer iväg så sällan, o har sån dålig koll på islandshästvärlden i stort. Trist!
QUOTE]

Okej , då förstår jag ;)

svarade du till mig det om att mitt schema va ungedär som det du gör nu?...i så fall kul att ja kunde gissa så rätt då hehe...

nej men bra att du fått ut nåt av tråden det är ju det som e meningen och kan kände så innan med att ja troddee att alla hade värsta planen för sina dagar men sen upptäckte jag att de flesta red iväg utan att ens veta vilken väg de skulle rida just den dagen hehe för sånt va ja tvugen o tänka ut typ halv dan eller nåt.

Jag planerar jättemycket. Också kontrollfreak! *erkänner* :D
Brukar planera ungefär en vecka i förväg och försöker också köra enligt "varannandagsprincipen", dvs att man inte ska träna samma muskler två dagar i rad.
Såhär hade jag tänkt mig den här veckan:

Måndag: Rida ut, ganska kort o lugn tur med mycket trav.
Tisdag: Vila
Onsdag: Lektion, ganska mycket töltarbete.
Torsdag: Tömkörning/longering
Fredag: Uteritt, lite mer tempo o längre, mkt i alla gångarter
Lördag: Vila
Söndag: Dressyrarbete

Ja, ungefär så ;) Ett mål som jag har är att han ska utveckla passen till i vår så vi förhoppningsvis kan kvala till SM i femgång (och T2). Tror det är jättebra med mål och planering!

Det är som en kombination av ditt o Olle Atlas förslag. Jag gör mkt vad jag känner för för dagen, o hur han känns, inom vissa ramar, som liknar de du satte upp. Om jag hade tänkt att rida dressyr en dag, men det verkligen inte är läge, så tar jag en hyfsat lugn tur, så att jag kan göra det dagen efter istället.

Filippan: Haha, bra, då känner jag mig inte så ensam om kontrollbehovet då! Känns som att våra hästar är lite lika på vissa plan, känsligheten osv. även om min strulputte nog är snäppet värre ifråga om oberäkneligheten! Sickna knasbollar :love:

Hehe, nä, det behöver du verkligen inte känna dig ensam om! :D
Tänkte också på det, att våra hästar är rätt lika på många sätt.
Känsliga, alerta o lite "speciella" :angel:
Lite oberäknelig är han allt Kjarni! :D
Han stack ju med mig, när jag red honom förut som du vet :p Men han verkar jättemysig!
Du måste rida Kurt också!!! Kanske i vinter om vi kommer över isen? Eller kanske i sommar!

Ja, kommer ni hit är det klart att jag vill prova Kurt! :bump:
Ja, jäkla häst, han testar alla, oavsett ålder o kunskap. Liiite jobbigt. Men nu har det ju nästan bara varit jag som ridit honom, föutom du en gång, anna o lisa en gång (de red honom på volten när jag var med), en duktig tjej som red honom på volten en gång, o en liten tjej som han stack med rätt upp i skogen på väg till volten :eek: Ibland känns det som att han blir rädd för sig själv också, han blir helnervös när han inte känner ryttaren.
Det var väl det som de förra ägaren sa "var inte rädd för honom, visa aldrig att du är nervös eller rädd! Det utnyttjar han på en gång!"

Sen har jag upptäckt att han är jätterädd för lampor. :smirk: när mamma kom gående upp till stallet med ficklampa fick han nästan psykbryt. O han kryper förbi buskarna vid huset, eftersom vi har satt upp en ljusslinga där! Han gick tätt förbi när jag bad honom om det, men han var lika rädd nästa dag, så det var inget trams.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
696
Senast: MiniLi
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 596
Senast: Boj
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 397
Senast: Hedinn
·
Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
4 315
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar