Träningsövningar för montéryttare

Pearlow

Trådstartare
Hej!
Jag ska ta montélicensen i höst, har redan ridit 2 montéprovlopp iår för att testa på det hela. Tyckte faktiskt inte det var så jobbigt, men är rätt tränad i övrigt.
Har ridit travhäst hela livet och håller på med ridhästar just nu. Har även jobbat som beridare på ett försäljningstall.

Men nu tänkte jag, eftersom jag lär senare vilja åka till frankrike och jobba. För att riktigt lära mig en bra montésits!
Därför måste jag nu träna upp mig till max. Så jag tänkte lägga upp ett tränings-schema för dom kommande veckorna.

Någon som tävlar monté som kan ett bra tränings-schema eller några bra övningar jag kan ha med? :d

Vill ha många svar, så peppra på :love:

Ska nämligen rida upp licensen på en proffstränares hästar så man vill ju inte vara otränad och skämma ut sig då... :angel:

Sv: Träningsövningar för montéryttare

Tack för tipsen båda 2 uppskattar det :bow:

men ingen som har tips om styrketräningsövningar också bl.a :d ?

Balansplatta i montésits i 5-10 minuter - detä'r det statiska och inte repetitioner du måste göra och hela kroppen måste vara med.

Diverse lite mer avancerade bollövningar där balans också är inblandade är säkert bättre än ren styrketräning.

När du står i montésits på bollen - då har du garanterat styrka så det räcker... ;) (Jag skulle aldrig fixa det)

Stå i 90 grader mot en vägg med armarna nedhängandes så länge du kan! :)

Balansplatta i montésits i 5-10 minuter - detä'r det statiska och inte repetitioner du måste göra och hela kroppen måste vara med.

Diverse lite mer avancerade bollövningar där balans också är inblandade är säkert bättre än ren styrketräning.

När du står i montésits på bollen - då har du garanterat styrka så det räcker... ;) (Jag skulle aldrig fixa det)

balansplattan måste jag testa! men det får bli efter starten på måndag.....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 949
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 321
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 265
Senast: AmandaJ
·
Hästmänniskan Blir säkert långt och virrigt, vet inte vad jag vill, skriva av mig kanske bara... Köpte en ettåring för några år sedan, den växte och...
2
Svar
27
· Visningar
4 127
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar