"Träningsgrad"

O

overtyre

Kunde inte komma på någon bättre rubrik än så, så ni får hålla till godo.

Det jag undrar över är hur ni lägger upp träningspassen om man enbart ser till hur pass hårda passen är. Rider ni två "hårda" pass, sedan ett lätt eller kör ni varannan dagsträning? Det vill säga varannan dag "hårt" och varannan dag "lätt".

Och, vad räknar ni till "hårt", "mellan" samt "lätt" pass? Är det samlingsgraden, tiden eller huruvida ni galopperar eller inte?

Motivera gärna så utförligt som ni kan. Tack på förhand! :bow:

Sv: "Träningsgrad"

overtyre skrev:
Kunde inte komma på någon bättre rubrik än så, så ni får hålla till godo.

Det jag undrar över är hur ni lägger upp träningspassen om man enbart ser till hur pass hårda passen är. Rider ni två "hårda" pass, sedan ett lätt eller kör ni varannan dagsträning? Det vill säga varannan dag "hårt" och varannan dag "lätt".

Och, vad räknar ni till "hårt", "mellan" samt "lätt" pass? Är det samlingsgraden, tiden eller huruvida ni galopperar eller inte?

Motivera gärna så utförligt som ni kan. Tack på förhand! :bow:

Jag rider allsidigt och tar gärna två lättare pass och avslutar med ett tuffare för att ge en dag vila. Det är idealet sedan blir det inte alltid så, då arbete och annat kommer ivägen.

Vad som är lätt, mellan och hårt beror givetvis på hästens träningsnivå och ålder. Jag mäter mina pass för kondition på hur länge man travar, skrittar och galopperar. Ett lätt pass är väl trav och skritt 5 minuter vardera kanske upprepat 4 ggr. Ett hårt pass är kanske 15 min trav, 5 galopp och 5 skritt varvat kanske upprepat 5 ggr. Mäter även i distans t.ex. trav 10 km i sträck. Förutom dessa rena konditionsträningspass (för distans skall jag väl tillägga) så rider jag pass som jag kallar SU (skritt och underlag - hårt underlag och över stock och sten, klättra). I det har jag lite olika rundor som jag tar och mäter det i tid. Sedan försöker jag även komma iväg till ridbana och hopp- eller dressyrträna. Där ligger hästen så på den nivån den vanligen ligger på, så där handlar det om att öka på för fortsatt utveckling. Kankse en gång i veckan. Denna typ av träning räknar jag som mellan, möjligen hårt.

Förutom dessa träningar så gör jag rena skritt och promenadridningspass som givetvis är lätta pass. Jag lägger hellre in en dags vila för mycket (i hagen och leka) än en för lite.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 676
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama