tränings schema?

Buck

Trådstartare
jag har fått ett hemskt stopp i min ridning, ingen motivation, inga mål som jag känner att jag kan klara och allt skjuts upp. rider i nuläget 2 gånger i veckan och det avskyvärda vädret hjälper inte till. är trött på ridhuset och hade blivit super glad om jag bara kunnat rida i paddock för att få luft och en gladare häst.
men den är precis som alla hagar och fält dränkt av vatten.

jag behöver en spark i baken och ett fast schema för vad jag ska göra. andra år så har jag gett mig ut i snöstorm för att ta mig till ridhuset bara för att longera, men nu orkar jag knappt ut när det är mulet och duggregnar.:cry:

så snälla ni! ge mig ett fast schema att hård träna i några veckor så jag kommer igång igen!

har tillgång till grusväg på 2km och ridhus 700m bort.
häst är svag i v sida, jag är svag i v sida. kan öppna, sluta, skänkelvikning i alla gångarter, framdels/bakdels vändning. häst har lång rygg och haft sadel problem + är svår att få i form.

vill starta dressyr + hopptävling i år! vill bryta mitt mönster med en tävling eller färre om året :p
så snälla, ge mig en plan att följa :D
 
Sv: tränings schema?

Om jag var du skulle jag ta en månads tömkörning helt utan ridning. Dels för träna upp vänstersidan, samt att om man kan tömköra någorlunda bra är mycket lättare att korrigera hästen och därmed lättare gå rätt.

Tömkörnigen kan du variera mellan :

dressyr i ridhus (precis samma övningar som när du rider men fokusera extra mycket på vänstersidan, t.ex. mkt högergalopp som stärker vänster bak)

dressyr på grusvägen - träna samlingar

även bommar/cavletti i ridhus, perfekt styreträning !

Samt såklart tömköra i skogen, ta promenader, och varför inte passa på att träna upp dig själv genom att jogga med hästen i grimskaft :)

Ett hett tips är desutom att du börjar träna själv så du får starkare vänstersida så det underlättar ditt arbete med hästens svaga sida oxå :bow:
 
Sv: tränings schema?

tömkörning är bra, om man kan det dvs :p när jag gjort det så har det bara varit raka spår i skritt på lång töm eller på volt= inte så bra på tömkörning, longering är jag dock mycket bättre på.
skog finns ingen som jag får rida i, och har dåliga knäckande leder så att bara att gå i rask takt mer än 500m gör ont i 3 dagar efteråt, även med stöd bandage om vristerna(tränar aikido, bra för koordination, och att bli mer liksidig, ska bara komma igång igen och gå regelbundet igen :p).
men skritta till ridhuset och longera el tömköra där, och göra lite "flytta-på-hästen-så-hon-inte-går-på-mig" övningar :p kan jag göra nån dag i veckan.

ok säg, på måndagar och torsdagar + lördagar = longering och tömkörning.

fler tips!!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp