Tränings och licens frågor

CA

Trådstartare
Då jag snart ska bli hästägare till en häst i påbörjad träning vill jag ha så mkt information som möjligt.

*B-tränar licens, vad innebär det? Ska man även köra lopp?
När man har fått denna licensen, kan man då träna sin häst hemma och även åka till travbanor och träna där?
Är det någon åldersgräns på tränarlicens utb.?

B-TRÄNARLICENS-UTBILDNING
Nästa kurs startar 7 mars 2005

Kursinnehåll

Måndag den 7 mars kl 18.00
1. Anmälningsförfarande, regler för tränings-
körning på Åbys träningsanläggning,
reglemente och försäkringsskydd.

Måndag den 14 mars kl 18.00
2. Foderlära, skötsel och sjukdomslära.

Måndag den 21 mars kl 18.00
3. Praktisk övning. Utselning, travhästens
utrustning, bandageläggning och skoning.

Måndag den 4 april kl 18.
4. Provskrivning, avslutning.

* Fortsatta licenser, för att tävla ,vilka licenser måste man ha då?
När man börjar sin tävlingsdebut, vilken licens brukar man vanligen ha då?

Är det något annat jag bör tänka på?

Tack på förhand
- Camilla , nu är jag inne i travvärlden och är fast för alltid :)

Sv: Tränings och licens frågor

B-tränar licens, vad innebär det? Ska man även köra lopp?
När man har fått denna licensen, kan man då träna sin häst hemma och även åka till travbanor och träna där?
Är det någon åldersgräns på tränarlicens utb.?

B-tränar licens erhåller du efter genomgången kurs + prov, den innebär att du får startanmäla och träna egen häst. Tror det är B3 den heter. men sånt får du lära dig på kursen. Du får inte köra lopp på den utan då måste du komplettera med en körutbildning, där du ska köra minst 15 provlopp varav 10 ska vara godkända.

B tränarlicencen kostar ca 2000:- per kalenderår
Åldersgränsen är väl 18 år.

så man måste köra dessa 15 provlopp annars får man inte licensen?måste man ha licensen för att få träna hästen hemma?

Senast ändrad:

En häst måste ha en tränare för att få starta, om du äger hästen och vill träna själv så måste du ha en b-tränarlicens (sk. amatörlicens)

Vill du sen köra din egentränade häst i lopp så måste du ha en b-körlicens. och då måste du komplettera med godkända provlopp.

Men för att startanmäla och träna egen häst behöver du bara b-tränarlicens. För att få träna den måste du eller nära anhörig stå som ägare/företrädare på hästen.
En företrädare är den person som är "ansvarig" för hästen om man är flera ägare.

Då får med en tränarlicens köra jobb på bana. Men under tävlingsdagar gäller speciella regler ang klädsel osv, men det får ni lära er under kursens gång.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka