• Trav
  • Trådstartare Trådstartare vickan
  • Startdatum Startdatum
V

vickan

hur tränar ni era hästar som startar/ska starta? har ni något speciellt schema att gå efter?
hur ofta åker ni in och kör på banan?
har en del små funderinger, så jag vore tcksam om någon vill dela med sig av sina erfarenheter! :) kan verkligen noll om trav, men skulle gärna vilja lära mig lite! :o

Sv: träning!

Min häst är 6 år och försöker starta regelbundet iallafall.
När jag fick honom var han ganska less på travet och ville inte ta i tillslut i intervaller och jobb.
Från början red jag mest i skogen m.m för att lära känna honom.
Sedan körde jag på isen, olika vägar m.m för att han bara skulle tycka det var kul.
Med diverse ändringar och ovanstående träning så är han en gladare häst som gör sitt bästa varje gång.

Nu kör jag intervaller en gång i veckan, värmer + 6-8 intervaller.
Motionskörning en gång i veckan va en timme med blandat backar och skog m.m
Rider i skogen och busar en dag i veckan och rider dressyr en dag i veckan.
Eftersom han inte är så utbildad i dressyr så rider jag bara ca 15 arbete åsså brukar jag skritta ut en liten sväng efter det.

Ibland går han provlopp och då skippar jag intervallerna.

2 dagar innan start kör jag motion + 2 lite snabbare intervaller.
Dagen innan start brukar han vila eller skrittas lite beroende på hur han kändes dagen innan.

Glömde...............Bor bredvid banan så jag kör oftast på motionsslinga eller rakbanan.

tack så mycket för svaret! :bow:
har du någon koll på hur lång tid det kan ta på ett ungefär att träna upp en häst rfån noll till tävlingskondis? förstår att det är olika med olika hästar, men det borde väl finnas någon ungefärlig "mall" som man skulle kunna försöka att hålla sig efter om inget oförutsägbart inträffar?

vickan skrev:
tack så mycket för svaret! :bow:
har du någon koll på hur lång tid det kan ta på ett ungefär att träna upp en häst rfån noll till tävlingskondis? förstår att det är olika med olika hästar, men det borde väl finnas någon ungefärlig "mall" som man skulle kunna försöka att hålla sig efter om inget oförutsägbart inträffar?

Det går inte att säga sånt, ALLT är individuellt eftersom det finns sååå mycket oförutsett som kan hända.. Du behöver ha hjälp av någon vid din sida som kan, om du vill börja trna hästen din...

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
989
Senast: Kakis
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 765
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning