Z

zalaraya

För att hålla konditionen, tränar Ni något annat? Stretchar Ni efter ett ridpass?
Jag är intresserad av att göra en liten studie i vilka åkommor och skador som är mest frekventa i ridning.
Givetvis är det olika skador vid olika dicipliner inom ridsporten. Men tex, höfter, har någon fått ont i höfterna eller bäckenet? Knän? Rygg?
Dela gärna med er! Kanske man kan förebygga vissa förslitningskador genom stretcha ordentligt!

Nä..strechar aldrig efter ridning och manhar ju ridit i ett X antal år.
Jag tränar på Gym ibland, och springer ofta ute
förr hade man ju ont i knäna, men det var pga att det är många ungdomar som får det när man tränar mycket, därför måste man jobba upp de musklerna runt knäna.
Men inte direkt några skador blir det itne , inte i höften iallfall..

jätte-problem m. knäna!
luxation, slatter osv. ett antal opperationer

Strechar nästan aldrig efter ridning. Man hinner ju inte, för när man väl är klar med hästen är man ju redan stel... Men nu sist strechade jag. Det var så länge sen jag red nu!!

Jag får himla ont i knäna vid hoppning. Klarar inte av att rid i så korta läder i mer än kanske 45 minuter. Sen sträcker jag ljumskarna ganska lätt med.

Jag har lite svårt att tro att DU har framben, bakben och svans.. :confused:

Strechar nästan aldrig efter ridning, bara när
det blivit en barbackatur.
Cyklar varje dag och promenerar lite då och då.
Har haft problem med knäna innan, musklerna var
för korta därför brukar jag promenera.
Får ibland ont i korsryggen när jag ridit, är
väldigt svag just där.

Jag brukar kliva av pållen och gå sista biten hem alt ett par varv på banan men det är oxå all stretch jag gör. Har fått nåt ryck då och då med lite mer stretching fast bara periodvis.
Har nackproblem, hjälmen känns för tung.. och samma som ovan, har svårt att ha korta läder utan att få ont i knäna. Får gärna ont i ?senan? bakom fotknölen på utsidan av foten oxå.

Ibland blir det väl någon promenad. styrketränar mage/rygg och lite armar här hemma.
Stretching är jag dålig på i samband med ridningen :crazy:

Jag har problem med ett snett bäcken. På höger sida är det längre fram, och lite tillbaka tippat. (svårt att förklara). Själv tror jag att det kommer i från dålig sadel. Musklerna blir inflammerade till höger om svanskotan och det smärtar ofta ända ner i foten.
har haft dåliga knän tidigare när jag spelade fotboll, men känner inget av ridningen.

Jag brukar oxå hoppa av och gå när jag skrittar av hästen. Om man går med jättelånga, sega steg så strechar man jumskarna lite. Sen så är jag noga med att strecha lår musklerna, då jag har problem med knäna och sjukgymnasten säger att jag måste strecha dem för att musklerna inte ska dra ihop sig och utsätta knäna för stress... Men ska köpa såna där "ledade" stigbyglar, som absorberar lite stötar, för då mår knäna bättre. Rider ofta utan stigbyglar.

Har periodvis jätteproblem med ryggen efter att ha trillat av medryttarhästen för nio månaders sedan :( Så den är jag försiktig med nu och går hos sjukgymnast. Har precis börjat rida mycket igen (skaffat foderhäst :love:) så jag måste skaffa en korsett som stöd till ryggen. Behöver den inte alltid men när det är illa så underlättar den mycket.

jaa... vad mera... Brukar sitta upp från "fel" sida typ varannan gång för att träna lite, dels mig själv och hästen. (Det var svårt i början!!!)

/kiira

Glömmde lite... Jag simmar för att hålla konditionen uppe. Rättelse, jag borde börja simma igen :o

Det är löjligt hur trött jag blir efter ett ridpass.

/kiira

Strechar hästen min efter ridturerna men inte mig själv.

Jag promenerar och går till gymmet. Där kör jag mest styrketräning.

Behöver hålla igång för att hålla jämna steg med mitt krutpaket till häst :)

usch va mycket krämpor det finns... =(
Men bra tips där med att sitta upp från andra sidan.
Jag brukar också gå med hästen när jag skrittar av henne. Vart kan man köpa dessa speciella stigbyglar? Låter ju riktigt bra om de avlastar lite. Man vill ju hålla...

Hoppa upp mha pall är en bra idé annars. :idea: Sparar både en själv, häst och sadel.

Sv: Träning?

jag brukar få jätteont i knäna när jag ridit=(
stretchar i bland, och ibland efter ridningen brukar jag fylla upp varmt vatten i badkaret och ligga där en stund, jättteskönt efter en långritt=)

Jag brukar styrketräna och jogga några gånger i veckan. Har inte blivit så mycket i sommar eftersom jag har varit väldigt sjuk, och det märks verkligen på konditionen :crazy: . Har problem med rygg och bäcken, är lite sned. Det går i perioder, kan vara ganska bra ett tag för att nästa dag knappt kunna ta mig ur sängen.
Har även problem med knäna som hoppar ur led emellanåt... Pinsamt svaga knämuskler som jag hatar att träna, så det blir inte gjort. Men nu i höst SKA jag börja träna dom... :angel:

Någon mer än jag som får värk/kramp i sidan på vristerna vid lätt sits? Jag får alltid det om jag ska stå i lätt sits längre tid med korta stidläder.. Liksom utsidan av den nedre delen på vaden... Slutar ofta med att jag rider lätt iallafall och har träningsvärl två dagar efteråt.

Träningsvärk i ryggen och magen får jag också ofta efter ett ridpass... Och ibland låren.. Oj, vad mycket, dags att börja träna kanske?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
2 093
Ridning Den studsade ju upponer även vid ridning. Tänker att ägaren nog inte hade kunskap då hen även red hästen mycket på böjt spår under...
2
Svar
33
· Visningar
2 587
Senast: Miedo
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama