Träning vintertid...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare LeGrandé
  • Startdatum Startdatum
Sv: Träning vintertid...

Fryser så hemskt så jag har ingen känsel i ansiktet.... el kan det vara alla smällar jag fått som gör att det inte besvärar...:p

Undrars vart trådskaparen är......

Ialla fall,vår pålle var omöjlig att köra intervaller med från början,så vi körde 3000m jobb.

sedan har vi ridit och ridit och ridit......även joggat bommar i ridhus.

Nu funkar det helt plötsligt att köra intervaller!Och det håller hästen fräsch.

Nu när hästen startar om han kommer med,gör han emellanåt ingenting,annat en att gå i hagen!Det är ju det ultimata,att ha en häst som inte behöver tränas,bara starta och vila emellan.
Fast han vilar inte så m.k.t. i hagen heller,han ägnar sig åt att jaga hästar......:crazy:

Våra träningsmetoder ändras året runt,vårat motto är att hålla hästarna glada,och det blir dom av m.k.t variation.

Sedan visar de själva när det är dags att byta bana,när vi tränar lägger vi ner m.k.t tid på skrittapass.

När isen lägger sig kör vi på den,om det är läge just då.

under de veckor de är hårt i marken och snön ännu inte hunnit komma är det skrittning och backträning som gäller.gärna 10-15 km/dag. när sen snön kommit å det lagt sig så att hästen inte "trampar igenom" till marken då är det bara att träna på som man gör på mjuka vägar. långsam kör nästan hela tiden men nån gång ibland så får hon kuta på snabbt.
Vi har jättebra vägar här uppe att träna på med flera långa rejäla och dryga backar:) bra för att träna upp styrkan.

har dom "vanliga" travskorna med 4 brodd/sko

jari skrev:
Och jag som inte kan ha ngt skydd på speedcaren:devil: AJ AJ blir det då... (funderar på suspensoar:idea: )
Hoppas att du redan har familjen fixad.......

Vintervilan är en bra metod, låter kanske slappt men består av styrke träning istället för speed träning, pågår 1-2 månader. Sen får man väl se till att åka till bana om man inte har någon på gården, och har man en bana på gården så får man se till att underhålla den så man kan köra året runt.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: Unafraid
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
451
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka