Träning vintertid...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare LeGrandé
  • Startdatum Startdatum
L

LeGrandé

Hur tränar ni era hästar i vinter?

Har hört så mycket histrorier så nu vill jag veta svart på vitt...

Sv: Träning vintertid...

lika som övriga året, förutom att jag är tvingad att åka in till banan en stund nu innan det blivit "riktiga" vintervägar... + att jag har ett körtäcke på när jag bara kör "motion"

Precis samma som övriga året med den enda förändringen att det kan bli någon veckas lugnare om det frusit i backen och ingen snö hunnit komma.
Kom på en till, tränar på sjön då banan blivit plogad och det är tillräckligt med is

nilema skrev:
Kom på en till, tränar på sjön då banan blivit plogad och det är tillräckligt med is

Fegis, väntar tills isen har lagt sig...;)

Ni kör även om det är frusit i marken och det är snö på vägarna?
Vad har ni för skor på hästarna på vintern? Broddar mm...
Blir det inte halt med tanke på vagnen?

I vanliga fall försöker jag åka till banan två ggr i veckan.När det kommit snö kör jag i princip bara hemma i skogen.Långa tunga turer med rochard,blandat med intervaller två ggr i veckan.Skor gärna med PG på vintern.

kör som vanligt på vintern...lite lugnare när/om det blir hårt i backen å ingen snö.

LeGrandé skrev:
Ni kör även om det är frusit i marken och det är snö på vägarna?
Vad har ni för skor på hästarna på vintern? Broddar mm...
Blir det inte halt med tanke på vagnen?

Kör inte "som vanligt" innan det blivit riktig vinterväg= minst 5cm packad snö/is. Ingen snö= bara skritt pga att det är så hårt i backen

Snön är ingen fara, så länge man travar:angel: Brukar kladda i fett inne i hoven hjälper såpass att jag kan skritta första biten utan styltor om det är sådant väder.

Har broddskor på, 6 i varje korta i tån längre på sidan och i trakten.

Vagnen sladdar väl lite ibland men ingen större fara, värre med stenhårda snöklumpar som rullat ner från plogvallen.

Senast ändrad av en moderator:

Tränar på i princip som vanligt. Innan snön kommer blir det fler banjobb blandat med korta intervaller i riktigt branta backar, så man slipper dra upp farten någonting. Sommartid är det längre, snabbare intervaller på sandbana, något enstaka banjobb, men vintertid korta intervaller i långsamt tempo i branta backar plus fler banjobb kan man väl säga. När snön kommer fungerar den utmärkt som bromskloss och det går att köra riktigt tunga träningspass, packas den till fina vägar så är det utmärkt att köra motion på och även sträcka ut en bit.

eller. klumpar från hovarna som flyger påen. aj aj.

Sätter på guldskor och heltäckande sula runt om, byter skor till starter och sen på med guldskorna igen.
Man slipper flygande snöklumpar, får en viss stötdämpning och grepp. PErfekt.
Jag tränar mer tunga långsama jobb med tryckvagn.
Åker och simmar en dag i veckan, rider mkt i ridhus för jag tro att det är skönt för hästrna att kunna gå helt halkfritt ibalnd på mjukt underlag.
Försöker även at en gång i veckan släppa lös i ridhus, gärna med små hinder i brist på springvänligare hagar.

cämela skrev:
eller. klumpar från hovarna som flyger påen. aj aj.

Och jag som inte kan ha ngt skydd på speedcaren:devil: AJ AJ blir det då... (funderar på suspensoar:idea: )

Djurjouren skrev:
Sätter på guldskor och heltäckande sula runt om, byter skor till starter och sen på med guldskorna igen.
Man slipper flygande snöklumpar, får en viss stötdämpning och grepp. PErfekt.
Jag tränar mer tunga långsama jobb med tryckvagn.
Åker och simmar en dag i veckan, rider mkt i ridhus för jag tro att det är skönt för hästrna att kunna gå helt halkfritt ibalnd på mjukt underlag.
Försöker även at en gång i veckan släppa lös i ridhus, gärna med små hinder i brist på springvänligare hagar.

Åååå, snacka om att jag blir avis nu!:mad:
Ridhus... Bad...

Hehe, vad säg som 10 minuters joggingväg till Jägersros alltid dygnetrunt preparerade banor då? :-)
Ridhuset visste vi inte ens fanns när vi flyttade hit, det blev som en bonus :-)
Skönt är det i varj efall!!!!

Minns när jag jobbade heltid med travare lååångt ute i skogen.
Hade ibland snorkelglasögon och så tjock halsduk över munnen för då gjorde snökokorna inte så himla ont :)

Har funderingar på att släpa iväg hästen till ett ridhus lite då och då. Var till en och masserade, och då gick vi upp till ett ridhus och tittade hur hästen rörde sig... himla praktiskt var det iaf..

Ja och det där med löshoppning av LÅGA hinder är helt suveränt.

De blir som pånyttfödda av det, massa stelheter försvinner, speciellt om man ställer hinderna tätt så att de landar och inet hinner ta ett galoppsprång emellan utan måste lyfta igen direkt. Kallas visst studs :-). Speciellt spänningar i bogen brukar försvinna, vet inte varför.

Läser en del i den där boken ABC- ?? av Pauli Grönberg och det är väldigt ofta som han föreslår just hopp över flera låga hinder...

haha ja skaffa det du haha. jag brukar mest tycka et ghör ont å jag får i fejjan men jag kör me skoter/slalom brilloret skyder ju halva fejjan iaf haha

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: Unafraid
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
451
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka