Träning och inridning av unga hästar?

Muninn

Trådstartare
Ja, diskussionen har ju varit uppe innan, och blev aktuell igen då några av oss hittade en annons med väldigt unga hästar som blivit tränade, ridna, hoppade, you name it. Detta vid max tre års ålder.

Frågan är väl- varför? Vad säger ni- är det ok, är det inte ok? Blir våra hästar tidigare utvecklade "nuförtiden" så det är ok att börja tidigare, eller ska man vänta? Eller är det t.o.m sk*itsnack att islandshästar utvecklas senare- kanske bör vi rida in dem lika tidigt som halvbloden?
Eller kan det t.o.m vara så att man borde vänta längre även med de varmblodiga hästraserna för att få en hållbarare häst?

Vill gärna ha era synpunkter, tankar och funderingar kring detta.

Sv: Träning och inridning av unga hästar?

Jag funderar på om inte de "nya" islänningarna utvecklas senare egentligen? De blir större och därmed mer kropp att hålla reda på. (jämför hur det var på gympan i högstadiet för de lååånga killarna jämfört med de korta.. de korta var snabbt musklade och hade bra kroppskontroll medan långskånkarna tog bra mycket längre tid på sig att muskla och få styrsel)

Min tvååring är nu redan lika hög som min vuxna valack :eek: (men hälften så bred ;) ) jag kan inte föreställa mig att han skulle vara klar för ridning nästa sommar... (obs föreställa mig.. jag gissar bara)
De här nya stora isisarna har ju mycket fler centimeter de ska växa på samma tid.. kan de verkligen göra det "fortare än förr, men lika bra"?

Sedan har vi ju den mentala mognaden... har den påverkats av aveln tro? Här har jag iiingen aning, har inte sett tillräckligt många unghästar under tillräckligt lång tid.

Av de unghästar jag sett så skulle jag INTE velat se dem fullt inridna vid tre års ålder iaf, de har växt så himla mycket till ända tills 4-5 års ålder...

Spännande tankar, och när jag tänker efter så håller jag absolut med!
Så är det ju nämligen för halvbloden också, de där höghusen på 175 cm och uppåt tar ju mycket längre tid på sig.

För visst, en grov, kompakt häst som musklat sig på unghästbete kan man säkert sitta på relativt tidigt. Men tänk en långbent, skranglig sak som inte fått samma grund som en flockuppfödd (för visst borde de inte ha samma muskelmassa då..?) och som kanske har mycket mer kvar att växa- det borde ju ta mycket mer på ryggen, och det borde vara svårare att balansera upp en ryttare också. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Nej, jag tror faktiskt att det kan vara så. Vid en sadelinprovning träffade jag en gång en gaaalet stor 4,5-åring som helt klart varken var klar fysiskt eller mentalt. Hon var tyvärr ganska mycket riden, men det var en hel del problem som jag utan vidare skulle tillskriva för tidig inridning.

Och hur de rör sig och hur hagen ser ut måste självklart spela in, när min valack flyttade från en platt trist hage utan roliga kompisar, till en jättebackig hage med en brottningskompis så blev hans ryggmuskler som en dröm!
En ung häst som lekt mycket och som hanterat "oländig terräng" hela livet, måste ju vara snabbare redo att bära ryttare. Eller bättre redo. För det är ju problemet när man börjar sitta på dem, oavsett hur gamla de är så är de ju omusklade om de bara stått och tråkat i hagen medan de växt.

Jag är glad att andra omständigheter tvingat oss att arbeta mycket mer från marken + som handhäst med vår unghäst, än vi annars skulle gjort. Vi har börjat rida ordentligt först nu i mars på hans femte levnadsår, och som han växt sedan förra sommaren :eek:. Då känns det bra att vi inte börjat belasta honom med ryttare förrän nu och att han följt med som handhäst iaf ett år innan vi började rida ordentligt.
Nu planerar jag att göra något liknande med tvååringen, fast med honom har vi inte de problem vi hand med den andra, så liiiite tidigare hoppas jag att han är färdig att ridas...

kl

Jag har alltid haft inställningen att skynda långsamt med alla hästar, men framförallt med unghästar. Om jag hade börjat sitta på Thytur mycket hösten då han var tre hade jag känt mig jättetaskig. Visst var han hög och fin, men han var så smal och ranglig att det kändes som om han skulle gå av första gången jag satt på honom (mars i år, fyllde fyra i juni). Över sommaren har han musklat på sig och växt mycket på alla håll, och nu känns han mogen att börja tränas med ryttare (typiskt att jag går och blir gravid samtidigt :angel:).

Jag är helt övertygad om att alla unghästar mår bäst av att få vara barn och tonåringar i lösdrift och stor flock fram tills de är åtminstone tre år. När de är tre kan man börja med vardaglig hantering och träna kommunikation. För mig och Thytur fick markarbetet ta nästan ett år innan "inridningen" kan börja, och för oss har det varit perfekt. Vi har skapat en fin relation och jag tror inte att han hade mått lika bra av att ridas in förra hösten/ i vintras. Man får se till individen och hur mogen han/hon är i kropp och knopp och sen ge den tid som behövs. Sen är det förståss alltid bra att bygga upp hästen från marken innan man börjar sätta ryttare på ryggen. Handhäst, markarbete och promenader är superbra!

//Julia

Jag tror det är ett ytterst komplext ämne; det finns ju så många faktorer som inverkar.

T ex hästens miljö fram tills den börjar tränas - i dag går tyvärr många hästar på för liten och för flack yta, och ibland dessutom med för mycket mat. Det gör inte mycket för muskler etc. Då torde viss rörelse/ träning vara viktig, annars blir ju hästen senare eller aldrig klar för ridning. Tror det var Gardar som riggade en bana där hästarna fick springa för att "träna" sig själva.

Däremot har en väl avvägd foderstat mycket att göra med hur fort hästen kan vara klar. Optimal näringstillförsel ger ju faktiskt en bättre fysik. Liksom goda förutsättningar för lek och rörelse som ger en slags spontan fysisk träning och uppbyggnad.

Självklart är den mentala biten också viktig, om hästen klarar att ta till sig av instruktioner och kommunikation. Men här har ju tränaren ett ytterst stort ansvar; att göra det lätt, inbjudande och inte minst ge mersmak. Där tror jag den mänskliga faktorn är långt mycket viktigare än många tillskriver den.

Sen beror det på hur inridning och träning sker. Att starta tidigt med ett väl avvägt program gällande såväl träning som ridning så att man stegrar krav och kapacitet under flera år kan vara nog så bra som att tro att åldern är avgörande för hur mycket/ hårt hästen kan ridas.

Personligen tror jag att en flockuppväxt är allra bästa start, det ankommer ägaren att hitta platsen bara. Drar man en parallell till mänskliga bäbisar så är det ingen som skulle få för sig att sätta dem i skola vid för ung ålder. Sen anser jag att starten bör göras av en duktig tränare, just för att ge ett så optimalt första intryck som möjligt. Det blir ju också ett skydd för hästen; en trevlig individ har större chans till goda ägare under sitt liv. Problemhästar riskerar ju mera, så att säga.

En tvååring ska inte ridas in. Men den ska vara ledvan och kunna verkas utan problem.
Mentalt sett är inte en tvåårig islandshäst redo för inridning. Det är lurendrejeri att sälja en treårig islandshäst som fullt inriden. Ialla fall om köparen tror att det utan problem ska bli en arbetsglad häst med god ridhästkvalite.

Att förbereda en häst för inridning är ju bra om det utförs av kunnig person.
Att rida på en tvååring är skrämmande.
Rida runt på en treåring med ett stångbett i munnen som den försöker komma undan ifrån och en illapassande sadel halvvägs upp halsen är ingen bra start för någon häst oavsett ras.
Det behövs mycket rehabilitering om det skall bli bra ridhästar efter en sådan start.
Det handlar om okunskap och att tjäna snabba pengar.
Riden tvååring/ treåring, så bra, snart är den tre/fyra år då är det bara och gasa så har man tjänat ett par år.
Att köpa in billiga unghästar för att sedan sälja dom som inridna är helt sjukt.
Det finns tyvärr människor som går i köptankar och som inte har någon kunskap.
De vill ha en billig häst som snabbt kan användas.
Jag kan inte tänka mig att en person med någorlunda vett i skallen skulle vara intresserad av den typen av hästskojeri.

Ja, man blir mörkrädd av det du beskriver. Varför skynda på så att något går sönder? Jag föredrar att ta det mycket lugnt, befästa ledarskap och arbeta från marken mycket med den unga hästen. Att se en 3åring i ökad tölt på stång är ingen bild som faller i smaken... Hade annons ute på mitt tvååriga sto och en spekulant var jätte-på och ville ha henne. Men när hon frågade hur hon var att rida drog jag öronen åt mig. Jag svarade "- Vadå, rida - hon är bara 2 år!!!" och fick ett frågande "-Ja, och ???" till svar. Efter det blir pållan kvar i hagen och jag säljer mitt väl inridna 11-åriga sto istället.

Liknande trådar

Islandshäst För några veckor sen visades en video på youtube på en ung tjej som ska träna en häst i ett ridhus någonstans på Island. Hästen är...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 776
Avel Jag har börjat fundera lite smått på att eventuellt ta ett föl på mitt sto och känner att jag behöver några råd/synpunkter. Min häst...
Svar
4
· Visningar
1 508
Hästmänniskan Känner mig så frustrerad efter ytterligare ett samtal med en köpare som vill ha en häst i princip gratis. Jag är höggravid, på grund...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 168
Senast: Zephira
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar