Träning med 3 åring

A

ainavi

Hej
Undrar över hur mycket man kan träna sin 3-åring.Det är så att han är endast uppsutten på,och jag ska ju inte ut på långfärder så.Men undrar hur man börjar träna distans från början med en sådan ung häst.Kan man va med på pp ritter på 1 mil,eller är det för långt?Hur skulle ni börja?

Sv: Träning med 3 åring

Du får väl börja rida några kilometer ett par-3 gånger i veckan.
Att ta ut en 3-åring på en PP anser jag vara helt onödigt. Man har gott om tid ändå framöver att miljöträna den med sånt.

Jag skulel ta det lugnt och inte alls träna en 3 åring inför distans.. de hästen nu ska lära sig är stanna starta och arbeta i formi alla gångarter och inte inte ridas merän 20 minuter 2-3 ggr i veckan..
Man vinne ringe på att rida mkt å länge på en växande 3 åring..Då har man en trasig häst innan 10:crazy:
En häst som rids som vanligt 1 timme om dagen klarar utan problem PP och CR så jag skulel inte träna alls hårt fram tills att hästen är 5år och då börja bygga upp kondisen för de högre klasserna om man nu satsar på dessa klasser!

PP är annars 2 mil men annars är de oki=):smirk:

Och så sa iaf de när jag ringde och frågade inför min cr på 5 mil start
.. en vanlig häst som går normalt klarar upp till 5 mil utan problem.. visst mankan ju inte köra trav och galopp hela tiden.. men då rider maninte för at vinna utan för att komma runt..
Jag har ridit 5 mil med min häst och jag red henne normalt.. 1-1½ timme dagligen helgerna långturer mest skritt då..Honklarade då 5 mil utan några somhelst problem!

Till att börja med:

För Pröva-På ritter som anordnas på tävlingsritter gäller TR och åldersgränsen på 5 år.

Sedan, varför ha så bråttom att rida långt och länge på din tre-åring? Börja med att köra in den och vänj den vid hantering. Tömkör i skog och mark (bra för koordinationen för både hästen och dig), ta med den som handhäst om du har möjlighet till detta. En häst är ju van att förflytta sig, redan som föl/unghäst men utan ryttare! Ut och gå med hästen och träna den på att följa dig vart du än går. Du får en häst som är grymt lätt att hantera!

Jag köpte ett sexårigt travsto i höstas. Hon har lite problem med hasledsgallor men jag har på grund av mitt nuvarande arbete låtit henne ta det lugnt, pysslat och gått, ridit halvtimmes - timmes turer i lugnt tempo för att hon dels skall bli lugn och trygg, dels för att hon skall få växa klart (hon verkar växa fortfarande). Men jag har en "hund" som följer mig vart jag går (när hon är tränsad eller i grimma). Hon kan till och med gå/trava lös brevid mig utan att dra iväg.

Med andra ord, det lönar sig att skynda långsamt
Lycka Till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: animalasia
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 390
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 540
Senast: fixi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka