Träning inför start med gammal skada *bilder*

C

Candlegirl

Hej!

Har ett 7 årigt vbl som jag skulle vilja prova att tävla distans med i framtiden.
Nu ligger det till såhär att pärlan har (ev?) gammal skada i hö bak så hon är ngt stel/stum i låret o har svårt att gå på volt, men inget hinder så länge det är rakt fram. Går igenom böjprov etc, men verkar fattas en muskel (avsliten?) eftersom hon har gropar runt den sen hon var unghäst (innan min tid). Haft ute 2 olika massörer för att känna på benet.
Kan man tävla med detta problem?
Och ang träning. Hur förbereder ni er för de låga klasserna för att hästen ska orka?
Hon rids i nuläget 30 min till 1,5 tim i blandat tempo på väg o skog 3-4 dagar /v o resterande dar är vila/longering/tömköring el motion i rundcorall.
Tog lite bilder idag på "groparna", vet inte om man ser så mkt..
10852640.jpg

10852641.jpg

Sv: Träning inför start med gammal skada *bilder*

Försök att ta kort på lite längre avstånd så man ser helheten vart det är gropigt, kanske kan du markera det på fotot.:idea: Det blir svårt att veta vart du tagit kort när det är sådana närbilder!

Vad säger din veterinär om saken? Vad tror han/hon om lättare ridning?

Mvh
QP

Försök att ta kort på lite längre avstånd så man ser helheten vart det är gropigt, kanske kan du markera det på fotot.:idea: Det blir svårt att veta vart du tagit kort när det är sådana närbilder!

Jag kan ta fler nån annan dag:) Och på hela henne också:D

Vad säger din veterinär om saken? Vad tror han/hon om lättare ridning?

Mvh
QP

Har inte haft ngn VET som kollat på det nu, bara massörer.
Hon besiktades när hon köptes, fick då anmärkning, outvecklad muskulatur o ärr v.has. (lösa benbitar bortopererade). Även haft hjärtmuskelinflammation enl uppgift av tidigare äg som 2,5 åring.
Dessa gropar har hon alltid haft, men ju mer muskler hon får, desstu mer syns dom..
Ska visa lite bilder på förr o nu.
Hos äg när jag kolla på henne för första ggn...
8881975.jpg

Några månader senare...
8882589.jpg

Ett tag till..
8882590.jpg

Nu...
9138757.jpg

10467205.jpg

Groparna som sådana behöver du inte oroa dig dig för. Två av mina hästar har också det och har aldrig haft några bekymmer av detta. Jag tror inte de betyder att det förelegat någon svårare skada.

Groparna som sådana behöver du inte oroa dig dig för. Två av mina hästar har också det och har aldrig haft några bekymmer av detta. Jag tror inte de betyder att det förelegat någon svårare skada.

Inte?
Det är iaf ngt med hennes bakben för hon går som en kratta i hö varv. Ska åka o röntga tror ja...

Jag menar inte att det inte kan vara något utan bara att det i så fall inte har samband med groparna. Eftersom som du känner som du känner så är det ju bäst att låta en bra hästveterinär utreda hästen.

Hej!

Har ett 7 årigt vbl som jag skulle vilja prova att tävla distans med i framtiden.
Nu ligger det till såhär att pärlan har (ev?) gammal skada i hö bak så hon är ngt stel/stum i låret o har svårt att gå på volt, men inget hinder så länge det är rakt fram. Går igenom böjprov etc, men verkar fattas en muskel (avsliten?) eftersom hon har gropar runt den sen hon var unghäst (innan min tid). Haft ute 2 olika massörer för att känna på benet.
Kan man tävla med detta problem?
Och ang träning. Hur förbereder ni er för de låga klasserna för att hästen ska orka?
Hon rids i nuläget 30 min till 1,5 tim i blandat tempo på väg o skog 3-4 dagar /v o resterande dar är vila/longering/tömköring el motion i rundcorall.
Tog lite bilder idag på "groparna", vet inte om man ser så mkt..
10852640.jpg

10852641.jpg

Jag har (haft) ett par hästar med liknande gropigheter i muskler. Så det är väldigt svårt att som lekman titta på en bild på en muskel och veta om just denna skada kommer att påverka din häst. De hästar jag har (haft) har inte haft några som helst problem med sina håligheter.

Det låter dock som om din inte är helt fräsch. Jag anser att en häst behöver kunna gå på volt och tränas upp i dressyr för att bli en bra och hållbar distanshäst. Det är många timmar den skall bära en ryttare på ryggen och behöver därmed stärkas med regelbunden dressyr.

Man kan i viss mån ge träning av rygg i skog och mark genom att låta hästen gå över stock och sten och klättra för att få till ryggaktivitet. Men om hästen blir stel av voltarbete kanske inte det heller fungerar. En häst som bara kan ridas rakt fram kan kanske må bra som skogsmulle häst, vilken visst kan inkludera kortare distansritter, för på låg nivå är det att betrakta som skogsmulleridning.

Hälsning Maja

Jag har (haft) ett par hästar med liknande gropigheter i muskler. Så det är väldigt svårt att som lekman titta på en bild på en muskel och veta om just denna skada kommer att påverka din häst. De hästar jag har (haft) har inte haft några som helst problem med sina håligheter.

Det låter dock som om din inte är helt fräsch. Jag anser att en häst behöver kunna gå på volt och tränas upp i dressyr för att bli en bra och hållbar distanshäst. Det är många timmar den skall bära en ryttare på ryggen och behöver därmed stärkas med regelbunden dressyr.

Man kan i viss mån ge träning av rygg i skog och mark genom att låta hästen gå över stock och sten och klättra för att få till ryggaktivitet. Men om hästen blir stel av voltarbete kanske inte det heller fungerar. En häst som bara kan ridas rakt fram kan kanske må bra som skogsmulle häst, vilken visst kan inkludera kortare distansritter, för på låg nivå är det att betrakta som skogsmulleridning.

Hälsning Maja

Tack för infon:)
Vill också tillägga att jag fått tag i en av hennes tränare som hon hade som ung. Han sa i ett mail att hon var svår att hålla fräsh under uppträning, vet dock inte va han mena.. men hon verkade inte fixa det helt. Tyckte annars om att tränas o nu älskar hon dessa uteritter:banana: Så nåt är det...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att curla eller inte curla sina barn
  • Gamla trotjänare
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka