Träning i värme...

axel

Trådstartare
Jag tittar just på terrängmomentet i FT o där kyler man ner HELA hästen i omgångar efter ritten för att få ner puls o andhämtning samt även tempen.

Varför jag gör denna tråd är för att jag själv har ansett att det inte går att få ner puls o andhämtning bara genom att skritta hästen när det är varmt.

för mig har det dock räckt med att spola hals o bog o SEN skritta den.
I Atlanta där man oroade sig för värmen hade man ju tält med enorma fläktar o kanske vatten inblandat

Hur gör ni:confused:

Sv: Träning i värme...

När jag tävlade maraton svampade jag i stort sett hela hästen med svalt vatten i pauserna om det var varmt. Det kändes på något sätt som den självklara åtgärden.

Jag har sett folk på tävling som i pauser eller mellan klasser har haft lakarn med sig som dom doppat i vatten och sedan lagt över hästarna medan de skrittat dom för hand i ca 10 minuter innan dags för att blöta om lakarnet.... Men då har vi snackat typ regional tävling och över 30 grader varmt.... Inte OS liksom

Tävlar distans och kyler med vatten både i grind och under ritt. Under ritt så häller jag vatten från ryggen på hals och bogar och i grind innan pulsning och besiktning så skopar jag vatten/svampar rejält(beror på häst och väder) och då främst framdelen och mellan skinkorna, där det är stora ytliga blodkärl helt enkelt, plus att jag inte vill att han ska bli kyld över rygg och kors men tvättar dock rent i sadelläget i pausen efter veterinärbesiktning.

Jag har sett folk på tävling som i pauser eller mellan klasser har haft lakarn med sig som dom doppat i vatten och sedan lagt över hästarna medan de skrittat dom för hand i ca 10 minuter innan dags för att blöta om lakarnet.... Men då har vi snackat typ regional tävling och över 30 grader varmt.... Inte OS liksom

Täcka hästen med blöta saker får motsatt effekt. Så snart vattnet når kroppen så värms det och lakan handduk gör att det inte dunstar. :mad:

På med kallt vatten - skrapa av med skrapa, på med nytt vatten - skrapa efter mindre än en minut.
Nu pratar vi om extrem ansträngning eller ansträngning vid extremt väder.
Inte efter en hoppklass en svensk sommardag.
De brukar även tempa hästarna för att hålla koll på kylningen, när man närmar sig normaltemp slutar man med isvattnet på kroppen. Benen kyls fortsatt.

Inte många av oss inom ridsporten behöver använda dessa metoder... 60 eller 90 sekunder banhoppning är inget som kräver isvatten.

I Atlanta där man oroade sig för värmen hade man ju tält med enorma fläktar o kanske vatten inblandat

Japp, fast jag tror det kalla vattnet som sprutades som fin,fin dimma hade som uppgift att få ner temperaturen i luften i tältet.

Vi var med vår häst till EM i Österrike nu i Juli (reining). Det var mellan 35-42 grader varmt varje dag och efter varje klass kylde vi hästarna med kallt vatten från topp till tå. Så gjorde alla ryttare och ingen häst drabbades av värmeslag utan alla verkade klara värmen rätt bra. Våra nordiska hästar hade svårare för värmen än de européeiska. Helt klart. Så vi kylde hästarna med vatten var 2-3 timme hela dagarna. Hästarna tyckte verkligen att det var skönt. :)

Men att de har isvatten på hästarna i detta fallet har väl att göra med mjölksyra och återhämtning att göra? Inte bara att få ner puls.

Har sett nån idrottsman på TV som efter ett hårt träningspass satte sig i en soptunna full med isvatten. Han sa att det var helt outstanding för återhämtningen.

Ja, och temperatur.

I de flesta sporter är ju inte idrottaren beroende av att prestera bra dagen efter årets största utmaning. Hästarna tas ut till max och ska sedan hoppa två rundor dagen efter. Visst simmar och springer en del flera lopp dagarna efter varandra fast inte till denna utmattning.

Inte mjölksyran utan att få ner kroppen i normalvarv så fort som möjlgt.

Låter man dem fortsätta att "koka" fortsätter kroppen gå på högvarv längre än nödvändigt o därmed sämre återhämtning.

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 020
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 625
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 968
Senast: lillcrim
·
A
Hästvård Hej, jag ber om ursäkt om "jag" är tjatig. Jag har nu sökt i hästvårdsforumet på hovböld och får fram massor av trådar och inlägg, där...
Svar
1
· Visningar
1 868
Senast: fiaskurken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka